Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Dr. Miles

Expert
Gjorde precis en bokning på SAS sida med avresa den 4e maj och valde Go Light.
När jag tittar bokningen så står det nu att jag har 0 bagage, skulle man inte få sina förmåner som EBD fram till 7e maj?

Läser man denna sida hos SAS så står det ju att den resan ska inte vara påverkad
SAS Go Light baggage information | SAS
Kan nog vara bra att ha screenshot på den för detta lär ju bli "problem" antar jag.

För dem som har bokat SAS Go Light senast 2018-JAN-25, ja.

SAS skrev:
Affected EuroBonus members* who have already booked Go Light tickets before 25th January for departures from the 7th of May, will get the baggage fee waived**.
SAS Go Light baggage information | SAS
 
Att ha gratis bagage i go light som silver var för generöst, men de kunde väl åtminstone ge rabatt till Guld, och en fri väska för Diamond och två för Pandion kan jag tycka...
 

Thornado

Medlem
För resa innan 7:e maj ska bagage ingå, men jag har även för mig att jag läst någonstans att det kommer att visas fel i bokningsdialogen (på det sätt som det gör för @palmen ) och att man bara ska ignorera det. Jag antar att det är lite för svårt för SK IT att kunna hantera att olika regler visas beroende på vilket datum flighten är....
 

intuition

Medlem
På länken nedan finns ett festligt dokument kallat "Q&A Remove bag benefit Go Light". Mycket underhållande att ett sådant dokument tas fram.

https://www.check-in.dk/wp-content/uploads/2018/01/QA-go-light-bag.pdf
...
Tack för länken!

Sedan tycker jag inte det är festligt utan ganska seriöst. De gör en försämring och skapar ett (internt) info dok för att i detalj redovisa det. Det gör ju att alla medarbetarna får en realistisk chans att möta kunder på ett proffesionellt sätt.
 

palmen

Moderator
Ja, men @palmen bokade "nyligen" därför misstänker jag att han bokade SAS Go Light efter 2018-JAN-25.
Jo resan bokades idag, men det står att de nya reglerna för att bagage inte ingår med status ska börja gälla först 7e maj

For passengers with Go Light tickets there is a fee for adding a checked-in baggage. The same rule will now also apply for all EuroBonus members, while SAS is removing the baggage benefit for EuroBonus Silver, Gold, Diamond, and Star Alliance Gold members, while traveling in Go Light. The change concerns all Go Light tickets with departures from the 7th of May 2018.

Som sagt, min resa avgår 4e maj och då ska så som jag tolkar det bagageförmånerna ingå i light biljetterna, även om man bokar efter 25e januari.
 

Agö

Medlem
Tack för länken!

Sedan tycker jag inte det är festligt utan ganska seriöst. De gör en försämring och skapar ett (internt) info dok för att i detalj redovisa det. Det gör ju att alla medarbetarna får en realistisk chans att möta kunder på ett proffesionellt sätt.
Det är inte seriöst att introducera något för att en mycket kort tid efter ändra reglerna. Det är festligt och det är SAS i ett nötskal.
 

Dr. Miles

Expert
Jo resan bokades idag, men det står att de nya reglerna för att bagage inte ingår med status ska börja gälla först 7e maj

For passengers with Go Light tickets there is a fee for adding a checked-in baggage. The same rule will now also apply for all EuroBonus members, while SAS is removing the baggage benefit for EuroBonus Silver, Gold, Diamond, and Star Alliance Gold members, while traveling in Go Light. The change concerns all Go Light tickets with departures from the 7th of May 2018.

Som sagt, min resa avgår 4e maj och då ska så som jag tolkar det bagageförmånerna ingå i light biljetterna, även om man bokar efter 25e januari.
På ** står det så här.

SAS skrev:
**In the case the baggage within the benefits will be charged at the airport (valid only if you booked before 25th Jan with departure from 7 May), a refund of the amount can be made through contacting SAS Customer Care at Service och feedback | SAS via the feedback form.

SAS Go Light baggage information | SAS

Ja, kanske som du säger, statusförmån (fri bagage) gäller om man reser före 2018-MAY-07.
 

palmen

Moderator
På ** står det så här.

Ja, kanske som du säger, statusförmån (fri bagage) gäller om man reser före 2018-MAY-07.
Så tolkar jag det, att de inför denna förändring från och med 7e maj. Alla resor innan dess kommer alla med status att få sitt extra bagage.
På resor från och med 7e maj får man bara sina extra väskor om bokningen var gjord innan 25e januari.
 
Toppen