Senaste nytt

Inget fjärrtåg mellan Stockholm Central–Stockholms södra mellan 2018-JUN-25 och 2018-AUG-19

Jag vet inte om det är så eller inte, men personalen med gul vest på Stockholm C sa att alla måste köpa (om man inte redan har SL biljett) SL biljett när man åker pendeltåg mellan Stockholm C och Stockholms södra. Det var inte MTR specifikt.

Sedan kan det vara så att SJ betalar tillbaka till kunden när man skickar kvittot, men det vet jag inte.

Om man inte har SL biljett måste man naturligtvis köpa en. Men som jag tidigare skrivit så är SL resan inbakad när man köpt och bokat en biljett med SJ från till exempel Stockholm Central till Göteborg. Då har man ju en biljett för SL ”inbakad” och behöver inte köpa en ny, utan man uppvisar densamma i SL spärren. Vet ej hur MTR Express har löst detta dock.

Kanske många inte bokar sin resa från Stockholm Central eftersom tåget utgår från Stockholm Södra. Och bokar man från Stockholm Södra till Göteborg så måste man naturligtvis fixa SL resan själv. Det är naturligtvis inte lätt för t.ex. en turist alla gånger att förstå detta.
 

Dr. Miles

Expert
De kinesiska turisterna köpte deras biljetter antagligen på någon kinesisk resebyrå då deras biljetter var skrivna på kinesiska och med QR kod.
På biljetten stod Stockholm C (i alfabet) som avreseort, inte Stockholms södra.
 
@Alf Nja, nu tycker jag du är lite orättvis mot SJ (och det tillhör inte vanligheterna att jag försvarar varken dem eller spårbunden trafik i allmännhet).

Jag har ingen aning om hur MTR hanterat detta och det verkar vara just MTR som pekas ut i första posten. Den information som finns avseende MTR hittar du här: https://mtrexpress.se/sv/getingmidjan

SJs information säger detta: Banarbete i Stockholm sommaren 2018

Har du en biljett till eller från Stockholm Central med SJ ingår SL-biljetten mellan Flemingsberg/Stockholms södra till Stockholm City. De som köpte biljett innan tidtabellerna och datum blev klara skall ha fått information om detta. Vet dock inte om de kan resa på samma biljette eller fått en ny biljett.

De som INTE vill ha en SL-biljett (dvs betala extra för pendeltågssträckan då de redan har SL-biljett) kan köpa sin resa med utgångspunkt från Stockholms södra eller Flemingsberg. Vet ej prisskillnad.

Jag skulle kunna tro att en utmaning är att MTR kallar destinationen "Stockholm" och har en banner som säger följande



SL-biljetten väljs till genom en kryssruta hos MTR.

SJ kallar det för Stockholm Central och Stockholm Södra (samt tusen andra Stockholms-adresser man kan åka till via SL) och det är inte så lätt för en utlänning att veta skillnaden.

SJ skriver så här när man försöker boka en biljett till eller från Stockholm




Så, ja jag tycker nog bolagen informerar vid köp. Men bokar du via tredjepart eller inte vet skillnaden på Stockholm C och Stockholms S blir det så klart svårt. Det är dock lika svårt för mig när jag reser till Paris, London eller andra städer när tågen kommer och går från olika stationer

Har man en SJ-biljett som uttryckligen säger Stockholm C som destination skall SL-resan ingå.

För övrigt retar jag mig på att SJ inte kan lära sig att stationen heter Stockholms södra när till och med MTR kan få det rätt ;)

Det här med Stockholm som sökord vid alla typer av bokningar är ju lurigt. Har träffat på en och annan turist i Nyköping som tror dom är i Stockholm när dom landat på Skavsta.....!
 
Det finns ju här liksom i dom flesta andra sammanhang två sidor av samma mynt. Avstängningen ställer ju till det för många resenärer. Men för folk boende på t.ex Södermalm blir det kanske smidigare att ta snabbtåg söderut? Ganska många bor ju på gångavstånd till Stockholms södra.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

AABack2ARN

Medlem
SL kan säkert lösa eventuell brist på trängsel genom att köra korta tåg... ;)

Men generellt sett tror jag denna förändring är ganska välplanerad om allt håller vad avser övrig infrastruktur. Dock är det lite olyckligt att gröna linjen genomgår stora förändringar samtidigt och där gröna linjen mellan Slussen och Gamla stan skall vara avstängd under 2 veckor i juli på grund av broreparation.

P.S. Kunde idag konstatera (vilket jag förvisso redan visste) att pendeltåg INTE är gjorde för resenärer med mycket baggage! :(
 

jonten

Medlem
Trumvirvel, SJ levererade mot deras viktigaste (?) kunder dvs de med årskort. Fått en massa mail om jag skulle få pappersbiljett som gällde Sthlm Södra & Centralen. Suckade djupt över att behöva krångla.
Sen helt plötsligt fick jag ett SMS att jag kunde hämta SL månadskort gratis under sommaren, Q.R-kod och in på Pressbyrån och fick månadskort gratis.
Trodde jag aldrig.
 

Hachans

Medlem
Trumvirvel, SJ levererade mot deras viktigaste (?) kunder dvs de med årskort. Fått en massa mail om jag skulle få pappersbiljett som gällde Sthlm Södra & Centralen. Suckade djupt över att behöva krångla.
Sen helt plötsligt fick jag ett SMS att jag kunde hämta SL månadskort gratis under sommaren, Q.R-kod och in på Pressbyrån och fick månadskort gratis.
Trodde jag aldrig.

Det var som fan. Undrar när min kreditering motsvarande belopp kommer då eftersom jag har ResPlus inbakad. Inte hört något om speciallösningar för ÅKG/ÅKS.
 
Toppen