Ingen trevlig läsning gällande AF Piloters agerande

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Concorde, 21 Maj 2012.

  1. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    A340 zoom-climb inquiry backs shock tactics

    Skrämmande att detta hade kunnat gå lika illa som AF47 :(
    Det surras från flera håll inom flygindustrin, framför allt konsulter och ingenjörer inblandade i Operations och Pilot Training, att AF's piloter skulle behöva tränas mer i "Basic flying skills".

    "Airbus series aircraft is very easy to underestimate because it is very easy to do basic flying on them. You can literally jump in and fly the sim without any issues. Unbelievably easy (as long as you remember not to handle the stick as you would normal aircraft - very easy to end up in pilot-induced oscillation otherwise). However, mistreat it or not deal with it correctly when it does an odd thing and it will turn around and bite you VERY hard at times. VERY hard indeed. It requires a lot of effort to understand its complexity properly, which nowadays many unfortunately don't. They do the CBT and that's all, but it's not enough. You need to read the thick manuals properly to properly understand it. However, it's also very reliable so it's rare for it to bite you anyway, which tends to make you complacent. Complacency in flying is a very dangerous thing.

    However, AF cases aren't about the Airbus complexity from what I can see. It's more about the missing basic flying skills (the very basics that you are taught when you first start flying) and that little bit that you have to have to be a decent pilot.

    Then I can go on to make some comments about other aspects of AF that I find extremely alarming but for fear of being labelled a racist, I shan't. I love the French but many aspects of AF operations and something about many French people do not lend themselves to become good pilots.

    At a certain airline with a relatively low number of French pilots, the majority of the serious loss of situational awareness involved a disproportionate number of French pilots, for instance."


    Anonym.
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det bara jag som tycker att det inte är en helt sund reaktion att dra spaken bakåt så fort det dyker upp något larm? Och bör man inte veta effekterna av detta om man loggat så många timmar på typen som piloterna hade gjort?

    Det här känns ju inte helt tryggt direkt.
     
  3. Ninjamasse

    Ninjamasse Medlem

    Ort:
    Ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Nä, detta känns inte alls bra ju...
     
  4. TheNavigator

    TheNavigator Medlem

    Air France igen, oväntat :E
     
  5. En pilot som flyger longhaul skrapar ihop i snitt 3½ flygtimmar per år. Resten av tiden flyger planet på autopilot. Jo, det stämmer: tre timmar och 30 minuter. Inte undra på att basic flying skills försvinner.
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Borde man inte flyga lite mer utan autopilot då?
     
  7. Traveller

    Traveller Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Och jag har alltid undvikit AF.... och tänker fortsätta... Eller kan någon få mig att ändra mig?
     
    1 person likes this.
  8. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nä det reagerade jag också väldigt starkt på när rapporterna dök upp från deras senaste tragedi. Bara från att ha kört rätt simpla flygsimulatorer på Amiga som grabb så vet jag att vid 30000 fots höjd så är det alltid säkrast att dyka för att återfå fart och kontroll.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, fast får man overspeed warning så på march-höjd är det kanske inte så smart att dyka heller. Dock kan jag inte se någon anledning till panik heller. Det borde finnas gott om tid att titta över instrumenten och konstatera att man flyger på jämn höjd och att gaspådraget inte är helt åt fanders. Därefter bör man rätt snabbt komma till slutsatsen att det troligen är varningen som inte är helt korrekt.
     
  10. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta är tyvärr skrämmande och ännu mer skrämmande när det inträffar på ett stort franskt bolag. Fransmän är bra pioter och Airbus är bra flygplan, därför skrämmer det mej hur man är så klantig i cockpit ibland. Mina farhågor är då vad som kan hända när dessa moderna flygplan sätt i händerna på piloter från länder där pilotutbildningen är helt är under isen. Troligen klarar dom sej så pass bra för att dom använder automatiken i Airbus fullt ut och då är flygplanet super.
    Jag väljer fortfarande flygbolag efter säkerhet och inte champagnesort och blir himla orolig över AF flera fadäser på senare tid.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×