Senaste nytt

Ingen passkontroll på Heathrow vid ankomst från Arlanda

Molle

Medlem
Tack för svar! Ska ut och resa igen i veckan så får väl så de vad som händer. Men de kollar ju inte när man ska ut är UK...
 
Tack för svar! Ska ut och resa igen i veckan så får väl så de vad som händer. Men de kollar ju inte när man ska ut är UK...

Flygbolaget kollar väl att du har ett pass vid utresa, men knappast någon korrellering mot inresor. Råkade själv glömma mitt pass på hotell i centrala London, upptäckte det när jag stod på Gatwick. Telefon till hotellet och taxi som skickebud (och 90pund fattigare), hann med mitt flyg med hundradelar tillgodo. Svettigt värre, men en lärdom för livet.
 

thh

Medlem
Jag landade på LHR för 1 år sedan från ARN tillsammans med 4 andra personer, och 1 av dem var långsam som f-n att komma av planet så jag blev stående precis vid den plats där bussen släppt av mig i 20 min eller något tills hon kom då vi traskade vidare rakt förbi alla passkontroller och vidare till departures.

I USA har du inte rätt att vistas i landet om du inte passerat CBP, och det är din skyldighet att göra så oavsett omständigheterna runt det. De som kom till inrikes var tvungna att åka tillbaka till flygplatsen och få sin inresa godkänd, eller hotas med deportation (och då inte få resa in i USA igen).
 

AABack2ARN

Medlem
I USA har du inte rätt att vistas i landet om du inte passerat CBP, och det är din skyldighet att göra så oavsett omständigheterna runt det. De som kom till inrikes var tvungna att åka tillbaka till flygplatsen och få sin inresa godkänd, eller hotas med deportation (och då inte få resa in i USA igen).

Jag undrar om det formellt inte gäller samma sak i Schengen för medborgare från de länder där visum krävs för att få vara inom Schengenområdet? För oss som har rätt att vistas visumfritt i Schengen (och Storbritannien) är det nog inget större problem om gränskontrollen missas.
 
SAS scannade mitt pass vid utresa från LHR i söndags kväll, så nån slags registrering sker ju.

OT: Intressant att SAS kräver att man plitar ner APIS igen på returresan på en bokning där man redan knappat in APIS på ditresan. SK IT's fel?
 

Juancarlos

Medlem
Sitter på sk534 hem från London och kom på att jag inte gick igenom någon passkontroll. Hur kommer det sig att man inte går förbi en passkontroll på LHR T2 när man lämnar UK? Dock måste man ju visa passet igen när man landar på Arlanda igen...
 

fcx

Medlem
Sitter på sk534 hem från London och kom på att jag inte gick igenom någon passkontroll. Hur kommer det sig att man inte går förbi en passkontroll på LHR T2 när man lämnar UK? Dock måste man ju visa passet igen när man landar på Arlanda igen...

I väldigt många länder så bryr sig gränspolisen inte alls när du lämnar landet (eftersom du då är någon annans problem). Schengenområdet fungerar dock inte så.
 
Toppen