Ingen mer Fuel Surcharge från Hong Kong

Diskussion i 'Övrigt' startad av NiNE, 20 Januari 2016.

1. NiNE

NiNE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Civil Aviation Department (CAD) i Hong Kong har tydligen bestämt att fuel surcharge ska tas bort för flygningar från Hong Kong från och med 1 februari 2016. Detsamma verkar vara på gång i Japan också. Vad får det för konsekvenser? Billigare biljetter, billigare bonusbiljetter om resan startar från dessa länder, möjligheter till fuel dumps..?

Cheaper flights from Hong Kong as fuel surcharge scrapped | South China Morning Post

Japanese airlines to cut fuel surcharges as oil prices slump | The Japan Times

Smuffe, pep och Fredrik gillar detta.
  2. Swisser

Swisser Medlem

Det är ju toppen!

Hoppas det får genomslag även i de bonusprogram som debiterar flygbränsletillägg, så att totalkostnaden för bonusflighter från HKG och Japan blir lägre.

3. pep

pep Medlem

Jeg bor i Vietnam men det kan (som det er nu) betale sig at tage positioneringsflights til HKG (4 legs t/r!). for at starte mine bonusrejser derfra MNL er endnu bedre, men dyrere at flyve til.

Knucket och Smuffe gillar detta.
  4. Swisser

Swisser Medlem

Varför är MNL bättre än HKG?

5. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hong Kong har väl sedan länge(?) inte tillåtit att man tar ut fuel surcharge på bonusresor? Jag bokade Hong Kong - Bangkok med mina Skywardspoäng och det blev väldigt billigt :D

6. Undantaget av utan bränsletillägg på resor från Hong Kong (fr o m feb 2016) gäller endast på sträckan Hong Kong-XXX v.v. men inte för vidareresan.
    http://www.cad.gov.hk/english/fuel_surcharge.htm

För resor som börjar från Filippinerna gäller undantaget (utan bränsletillägget) för hela resan så länge resan är en och samma fare.
    Om resan från Filippinerna är kombination av flera fares, gäller undantaget endast på första fare:n. Från fare 2 och vidare behöver du att betala bränsletillägget.

Jakob Österberg och pep gillar detta.
  7. RobHK

RobHK Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Airlines scrap fuel charge on Hong Kong flights as oil price plunges

"A decade-old fuel surcharge on flights originating from Hong Kong was scrapped on Monday, after the Civil Aviation Department (CAD) said falling fuel prices meant it was no longer warranted."

Innebär detta bara billigare kostnader för flighter som startar/slutar i Hongkong?

8. Flygbolagen har tagit bränsletillägg för resor från Hong Kong förut men det var reglerad av Civil Aviation Department (Hong Kongs motsvarighet av Luftfartsverket).
    Jag skrev om detta i den här tråden.
    Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

I början innan alla flygbolag har anpassat sina priser från Hong Kong blir det säkert billigare men inte så mycket. (under sista tider var bränsletillägg från Hong Kong: short haul ca 40 HKD, long haul ca 400 HKD jag har för mig)

Däremot blir det stor effekt för bonusresor som börjar ifrån Hong Kong. Men detta gäller endast för sträckan mellan Hong Kong - XXX v.v.

pep och Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!