Senaste nytt

Ingen internet i kinesiskt luftrum med Lufthansa FlyNet

agehall

Medlem
Aha, då surfade du inte öht via the Great Firewall. När man kör roaming så kommer du alltid att ha ett IP, och därmed komma ut på internet, från din hemoperatör, så det är inte så konstigt att det funkade.

Tekniskt sett är det så att din telefon kopplar upp sig mot den lokala operatörens SGSN. Denna kommer att inse att du roamar och därför skicka all trafik från din telefon till din egen operatörs GGSN som står hemma i Sverige (troligen). Därifrån kommer sedan din datatrafik att skickas ut på internet.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.

Det finns ett skämt angående öarna i södra Japan som Japan och Kina har dispyt om. (尖閣諸島/ 钓鱼岛)
Det går att kolla YouTube och Facebook från de där öarna utan VPN därför kan det inte vara kinesisk territorium. :rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Jorden runt med Agehall 2015 - Häng med! | Sida 9 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Jag tog mig upp i min stol igen och plockade fram datorn för att skriva lite om resan. Det var nu som jag insåg misstaget i att sova först. WiFi funkade inte! Katastrof! Efter att ha samlat mig lite efter chocken, så började jag felsöka. Kom rätt snabbt fram till att vi kommit in över kina och där fungerar inte internet. Det var iaf förklaringen jag kom fram till.
Ja, så är det. Det är inte unikt för ANA.
Jag misstänker att det är likadant för alla flygbolag som flyger över Kina.
 
Toppen