Senaste nytt

Ingen förstaklass längre med Cathay Hongkong-Shanghai?

Jag hade biljetter bokade mellan Hongkong och Shanghai men fick nyligen mail om ändrad flight med nedgradering till business från First.
Nu har jag letat för fullt efter en annan flight med First, men jag hittar inga first-flighter alls mellan Hong Kong och Shanghai med Cathay inkl Cathay Dragon. De verkar dock flyga samma plan fast utan möjlighet att boka First eller att välja sätena i First på businessbiljett. Har de helt lagt ner First-servicen på den linjen?

Och isåfall, vilka andra first-alternativ rekommenderas mellan Hongkong och Shanghai? Måste inte vara med Cathay eller Omeworld
 

Glenn E

Medlem
Singapore Airlines?
Via Singapore naturligtvis

Eller Cathay till Beijing och Air China Beijing till Shanghai.

Eller Korean Air via Seoul.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om du inte behöver att utnyttja 144 timmars visumfri vistelse i Shanghai, det är ganska enkelt för flygbolaget att ordna Shenzhen-Shanghai i inrikes First class åt dig på något av flygbolagen som flyger sträckan.
 

johhenrik

Medlem
Fast F mellan Shanghai och Hong Kong är ingenting att se fram emot iaf. Jag har flugit den sträckan i F och kan inte påstå att jag skulle anstränga mig eller betala extra för det. C duger gott o väl där emellan. Så du missar inget direkt. :)
 

henrik l

Medlem
Om det är CathayDragons first, så vill jag även minnas att jag har sett att som stolarna är de samma, som på Cathay's long haul flygningar. En riktigt bra business stol, men ingen F-känsla.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är CathayDragons first, så vill jag även minnas att jag har sett att som stolarna är de samma, som på Cathay's long haul flygningar. En riktigt bra business stol, men ingen F-känsla.
Om jag kommer ihåg rätt, Dragonairs (numera Cathay Dragon) First class stolar var liknande modell som Cathay Pacifics Business class stolar på long haul flygningar.

 
Fast F mellan Shanghai och Hong Kong är ingenting att se fram emot iaf. Jag har flugit den sträckan i F och kan inte påstå att jag skulle anstränga mig eller betala extra för det. C duger gott o väl där emellan. Så du missar inget direkt. :)
Ursprungligen var det loungerna jag ville åt i Hong Kong genom att flyga F.
För närvarande lutar det åt att köra business HKG-PVG istället, och samla ihop de sista TPs som behövs för att bli guld på BA, så då löser det sig ändå.
Tänkte använda 144-timmars visumet så blir svårt med First via annan stad i Kina dessvärre. Singapore och Korean hade varit trevligt men det blir en rejäl omväg.

Har inte hittat någon info om att Cathay har slutat flyga First på rutten så oklart vad som har hänt, men jag hittar i vart fall ingen tillgänglighet alls, first finns helt enkelt inte med längre. Men det är fortfarande sökbar på Matrix.
 
Toppen