Senaste nytt

Inga nya Long Haul-rutter/-plan med SAS före 2020...?

Man skall ha klart för sig att Thaii har en mycket lägre kostnadsnivå än exv SAS för sina besättningar. Det är ju därför om Norweigean placerar alla sin besättningsmedlemmar i Bangkok för att kunna dumpa lönekostnaderna.
När det gäller servicekonceptet vill jag påstå att SAS är överlägsen TG i samtliga klasser så när det gäller den delen kan inte Thaii vinna passagerare.
Sedan är det nog så att Norwegian har lyckats bättre med sin marknadsföring än SAS och det är här SAS måste börja hitta tillbaka. Sedan nu tycker jag t.ex att åka premium med Thai är bättre än premium med SAS och att i den nya kabinen på Thai är bra att åka med i ecco o där behöver man inte betala för drycker etc utanför måltiden, men visst jag gillar flygande SAS även om viss kabinpersonal från CPH inte är den bästa direkt.
 

Hall

Medlem
SAS och Thai är "tighta" så jag har svårt att se att SAS skulle, ens om de kunde, ta upp konkurrens med Thai på ARN-BKK. Lönsammare med någon till avgång mot USA (MIA, LAX eller IAH?) från ARN.
 
SAS flög ändå sin lilla flotta med Boeing 747-200B med +380 stolar länge...1971-1988, hela 17 år blev det och DC-10 1974-1992(18 år)
Som jämförelse flög SK Boeing 767 i 12 år och nu är SK inne på sitt 12e år med Airbus A340-300.
Det långdistansflygplan SAS använt längst hittils var DC-8, 27 långa år blev det(1960-1987)
 

Ricci

Medlem
Fick lite andra/tredje hands info igår om att SAS nu förlängt med PrivatAir (till Boston) till nästa vår.
Varför att det är så kort tid kan man fråga sig?
Från samma källa fick jag höra att PrivatAir köpt in ett nytt flygplan som SAS vill hyra.
Den linjen man tittade på var till Shanghai och skulle vara avgång från Skandinavien runt lunchtid.
Här tolkar jag som att ARN ligger närmast att få denna linje dvs om nu inte flygskatten kommer..
 
Last edited:

Agö

Medlem
Fick lite andra/tredje hands info igår om att SAS nu förlängt med PrivatAir (till Boston) till nästa vår.
Varför att det är så kort tid kan man fråga sig?
Från samma källa fick jag höra att PrivatAir köpt in ett nytt flygplan som SAS vill hyra.
Den linjen man tittade på var till Shanghai och skulle vara avgång från Skandinavien runt lunchtid.
Här tolkar jag som att ARN ligger närmast att få denna linje dvs om nu inte flygskatten kommer..
Intressant. Vad skulle det vara för flygplansmodell som PrivatAir köpt in? En 737?
 
Toppen