Inga nya Long Haul-rutter/-plan med SAS före 2020...?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av perhall, 2 Februari 2013.

  1. perhall

    perhall Medlem

    Trodde kanske SAS skulle börja expandera ordentligt nån gång... kan ju låta så när de varje sommar öppnar nya rutter till Rom och andra destinationer dit de aldrig har flugit tidigare:)

    Nya flygplan - SAS

    Inte ett enda nytt long haul-plan i sikte... hur gamla är SAS 330/340 egentligen...?
    Per
     
  2. pep

    pep Medlem

    Hver gang SK forsøger at åbne long haul kommer de altid ½-1 år for sent idet ruterne da er nyligt besatte af andre europæiske selskaber. . Eksempler er Shanghai, Dubai, Singapore, Delhi, etc. Man skal være foran for at lave business. Hvis man er to skridt bagefter, kan det ikke lykkes idet man skal kæmpe mod dumpingpriser fra de selskaber som nyligt er etableret på destinationen. Og så slagtede SK et guldæg (som gav stort overskud), Tel Aviv, vistnok af sikkerhedshensyn.....Man må tage chancer og være foran. Hvis man ligger i baghjul vil man lide en stille, hurtig død. Og så satser SK på europæiske ruter hvor man må kæmpe mod LCC. En umulig kamp. Enten full fledged eller true LCC. At placere sig imellem går ikke. Another dead born strategy.... SFO er måske en chance men det batter ikke nok. Og BKK er ved at dø på trods af fulde flights. SK kan ikke konkurere godt nok. Hvis man ikke kan få BKK ruten til at gå med fulde fly er der noget galt. Og hvor er Afrika? KQ gav op på CPH/ARN da de gik i alliance med KLM. Der var another lost golden opportunity....Og Hanoi blev snuppet af LOT og nu Finnair. Saigon: forget it! Her er flere airlines i kraftig ekspansion.
     
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS hade nog gärna öppnat nya long haul linjer om de hade kunnat och har säkert insett sina felsatsningar i Europa. Problemet idag är antagligen att SAS helt enkelt inte har något annat val än att försöka göra vad de kan av de flygplan de har. De har helt enkelt inte något ekonomiskt utrymme att skaffa sig vare sig särskilt många fler eller nya long haul plan. Varifrån skulle SAS få pengar till detta med tanke på att de knappt får lån för sin akuta överlevnad?
     
  4. skydiver

    skydiver Medlem

    Ort:
    Bromma
    Land:
    Sverige Sverige
    Semi-off topic:
    Hur tar man reda på vilken/vilka rutter deras nya Benedicte Viking (Boeing 737NG) (som ju redan börjat flyga om jag förstår rätt) flyger?
     
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    LN-RGB - SAS Scandinavian Airlines - Plane Finder

    Tidigare flighter med denna fina kärra.
     
  6. Holloman

    Holloman Medlem

    Ort:
    Enebyberg
    Land:
    Sverige Sverige
  7. Jaws

    Jaws Medlem

    Ort:
    Norrland
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har, tyvärr svårt att se hur sas ska kunna utveclka sej. De blir mer o mer en lcc om de inte satsar framåt! Det är på longhaul sm det finns tillräckliga marginaler då ffa businessclass ;-)
    Antingen satsa på kvalitet och nya plan på longhaul eller bli lcc. Det finns få alternativ däremellan och i synnerhet i den stuation som sas befinner sej.
     
  8. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nya plan är uteslutet. Leveranstiden är flera år för fabriksnya Boeing 787, B777, A330 och A380(!)
    Om SAS däremot haft mer cash hade det på ganska kort tid varit möjligt att fördubbla interkont flottan genom att leasa fler begagnade Airbus A330 & A340. Samtliga versioner av dessa två flygplans familjer finns tillgänliga hos leasingbolag. Hade säkert kunnat gå att få en riktigt bra deal nu på särskillt A340-300 och den större A340-600. Även flera 8-15 år gamla Boeing 777-200ER går att leasa med kort varsel.

    SAS har leasat en ex LAN A340-300 och rykten säger att bolaget tittar efter en till. Det skulle i sånt fall ge SAS 9 st A340-300 och 4 A330-300.

    Hade jag varit SAS fleet manager och haft lite mer $$$ hade jag seriöst övervägt att leasa in fler A343 på 7-8 års kontrakt så att A343 flottan blir 11-12 st + dagens 4 A330-300..kosta på kärrorna en rejäl uppdatering av kabinerna och samtidigt satsat ordentligt på att öka ic linjerna från ARN. Det finns en betydande potential för betydligt fler ic linjer från ARN. Sen hade jag i lugn och ro utvärderat Airbus A350 och Boeing 787 och när väl modell är bestämd inleda förhandlingar med tillverkaren om leveranser av antingen A350 eller 787 från ca år 2020. Då har bägge typerna flugit revenue service i ett antal år och alla kostsamma barnsjukdomar borde vara överbyggda.
     
    Last edited: 2 Februari 2013
    3 personer gillar detta.
  9. Hall

    Hall Medlem

    Ort:
    ARN; BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Kerran1980: På A330 kärrorna är det väl på gång med ny inredning eftersom man inte har reservdelar till ekonomikabinens stolar och det börjar bli ett väldigt stort problem.

    Gärna fler A343or med fräsch kabin. Kan man fylla kabin och hold så är det en bra affär trots fyra äldre motorer. Det kom tydligen interninfo nyligen om att de behåller LAN A343 planet (planen snart?) inredning i princip oförändrad men kommer att ändra servicekoncepten något eftersom galleyt är trängre.
     
    2 personer gillar detta.
  10. henrikg

    henrikg Medlem

    Borde inte detta i så fall innebära att även 340:n får en ny inredning? Stolarna i ekonomi är väl identiska?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×