Senaste nytt

[EJ BEKRÄFTAT]Inga laptops på flyg från UK till USA

kaktusen

Medlem
Som några andra så tycker jag det är mindre lustigt att datorer som kan innehålla sprängmedel är ombord planet. Om de inte är i kabinen så kan de utlösas efter en viss tid, det är inte rocket science. Kontrollerna av laptops behind the scenes är dock väldigt avancerad och kan inte jämföras med den kotroll vi personer går igenom. Det märkte man för 15 år sedan när man reste med 25 rullar film i handbagaget. Inga problem men när man glömde någon rulle i vanliga bagaget så var filmen förstörd.

Lite OT men jag är ändå väldigt nyfiken. För oss som är beroende av laptops/ipads för jobbet, hur skulle rutinen se ut? Naturligtvis är laptopen skyddad med Filevault eller liknande för säkerhet men den kan ju gå sönder på vägen om den är incheckad. Ska man ha en rykande färsk backup på hela hårddisken på en extern disk i handbagaget? Det hjälper inte om datorn är skadad men då kan man i alla fall köpa en ny och relativt snabbt återställa hårddisken. Att man har många filer i Dropbox/iCloud etc är hjälpsamt men många har speciella VPN och interna program i datorn som inte är lätta att ersätta eller konfigurera. Eller kommer de att förbjuda externa hårdiskar också? Kan man gömma en bomb i en laptop är det ju inte ett problem att gömma den i en extern disk.

Låter som vi helt enkelt får sluta flyga......
 

Olle A

Medlem
Alla som nu reser med bara handbagage måste alltså checka in en väska = kö till incheckningen.
Ingen kan sitta i loungen och jobba = mer mat och dryck går åt = fetare passagerare = större bränsleåtgång.
Datorberoende passagerare får abstinensbesvär vid långa flygningar och måste lugnas med fler och dyrare drycker.
Trängseln och väntan vid bagagebandet i ankomsthallen blir olidlig när stressade resenärer missar sina inbokade möten p.g.a. långsam bagagehantering.
Se där, framtidens resande! Det får väl bli en tjock bok då, kanske ska läsa om "Brott och straff". Om den klassas som ofarlig....
 
Jag håller med, men personligen är det två saker som ger detta lite mer substans för mig:
1. Källan är Guardian
2. En executive order kan komma snabbt och kräver inget lagförslag

Jag tror dock det blir uppror på Wall Street om bankirer inte får med sig en laptop med känslig info
Visst är det så att källan är trovärdig. Min poäng är att källan också säger considering, inte att det skall ske. Nu ger rubriken, och många kommentarer, skenet av att det redan är infört. Att aldrig sprida rykten som sanningar och kravet på källor brukar vara högt på BC, därför är jag lite förvånad över att detta går igenom (själva rubriken alltså, inte diskussionen i sig).
 

RickardG

Medlem
Borde det inte komma bättre säkerhetsutrustning som kan upptäcka dessa bomber? Det känns inte som en omöjlighet att förbättra röntgen/sniffmaskiner för att hantera situationen. 2017 borde det gå att upptäcka sprängmedel i en så begränsad enhet som en laptop tycker jag...
 

hg1980

Medlem
Borde det inte komma bättre säkerhetsutrustning som kan upptäcka dessa bomber? Det känns inte som en omöjlighet att förbättra röntgen/sniffmaskiner för att hantera situationen. 2017 borde det gå att upptäcka sprängmedel i en så begränsad enhet som en laptop tycker jag...
Det där är vad jag tror svaret på hela den här cirkusen blir. Att inte kunna ta med sin tablet eller laptop ombord på ett flygplan år 2017 känns som stora steg bakåt.
 

Hachans

Medlem
Det där är vad jag tror svaret på hela den här cirkusen blir. Att inte kunna ta med sin tablet eller laptop ombord på ett flygplan år 2017 känns som stora steg bakåt.

Ja! Du menar som den där utrustningen som gör att man får ta vätskor med sig numera? Eller som gör att man konsekvent slipper ta av sig även grövre skor?

;)
 
Kanske lite OT, men när jag gick igenom security i Washington för några veckor sedan så behövde jag inte packa upp något alls, inte skorna, inte livrem. Bara lägga väskan på bandet och traska igenom. Ny utrustning som "ser allt"?
 

Fredrik

Medlem
Kolla på ditt boardingpass om du har det kvar om det står något om TSA Pre. Det låter som att du "drabbades" av Pre-Check som är mycket lindrigare. Officiellt ska det inte längre hända resenärer som inte betalt avgiften men vem vet.
 
Toppen