Senaste nytt

Inför "my first first"

Dr. Miles

Expert
Blir ett hopp fram och tillbaka till HKG för att se vad OW har att erbjuda
TPE-HKG CX C (747)
HKG-TPE CX F (747)
Här är självklart målet ett besök i nyöppnade The Wing. Vad jag får tillgång till i TPE på utresan spelar mindre roll.


Några andra bra tips från er resvana?
Tips: Ta med utskriven e-ticket receipt för den här delen av bokningen.

Cathay Pacific byter ofta planet i sista minuten och det kan hända att planet inte längre har First class kabin.
Då kan man gå till Cathay Pacifics transfer desk/biljettkontor och begära,
  • ombokning
    eller
  • kompensation för downgrade
Det går smidigare om du har e-ticket receipt med dig när du gör detta.
 

palmen

Moderator
Snyggt jobbat! Det ska bli kul att läsa din rapport. Se till att du är hungrig innan du åker... ;)

Hur många poäng går det hela lös på?

100k USDM poäng
26k Qantas för CX F
9000 Avios för CX C
Total kostnad för köp av miles och skatter ca 15.000 (var tvungen att köpa 2000 qantas miles)
 

palmen

Moderator
Tips: Ta med utskriven e-ticket receipt för den här delen av bokningen.

Cathay Pacific byter ofta planet i sista minuten och det kan hända att planet inte längre har First class kabin.
Då kan man gå till Cathay Pacifics transfer desk/biljettkontor och begära,
  • ombokning
    eller
  • kompensation för downgrade
Det går smidigare om du har e-ticket receipt med dig när du gör detta.

Var får man tag på denna? Har inte fått något på mailen för CX F delen som bokades med qantas poäng. Går jag in på checkmytrip så står den dock som confirmed. Räcker det med att visa upp den? Annars antar jag att jag måste in på qantas sida och leta efter något, hra en skärmdump kvar på när bokningen gjordes också.
 

cph_flyer

Medlem
Har selv lige overstået en Dividend Miles tur hvor der bla indgik FRA-ICN retur i First med Asiana, og BKK-HKG i First med Thai.
Et par spredte kommentarer:
Overnatning i Seoul:
Boede på Hyatt Regency der ligger ret ved lufthavnen. Jeg synes det var for dyrt og det gav i alt fald ikke mig nogen "wow" oplevelse , så kik på andre alternativer, evt Incheon city som Jacob nævner.
Når du checker ind i BKK på turen til HKG, så husk at Thai First har sit helt eget checkin område mærket "A", længst til venstre i afgangshallen. Ingen grund til at gå ned til det almindelige checkin område. Og forbered dig på at check in altså går hurtigt her ! Jeg havde overnattet på Novotel i lufthavnen natten før, og fra jeg checkede ud fra hotellet og til at jeg sad bekvemt i Thais first lounge, var der altså kun gået 25 minutter !!! I øvrigt var jeg ganske fornøjet med Novotel BKK airport, stort lobbyområde med restauranter, vinbar etc. Og desuden svømmepøl . Og har man lyst til at tur ind til Bangkok ligger stationen til airport Express toget 5 minutter fra hotellet.
Lounges ICN: Ved ankomsten til ICN blev jeg modtaget af en guide og ført gennem lufthavnen og afleveret i CNAC loungen tæt ved min næste gate. Skulle videre med Asiana til ICN. CNAC loungen var der i alt fald ikke meget sjov ved,så den behøver du ikke løbe efter , hvis den står på lounge hopping.
Ellers må du have en rigtig god tur !
 

agehall

Medlem
Jag är tyvärr inte HH Gold, har CCS (nedgraderades till silver trots att jag har aktierna), GHA Platinum samt Accor Platinum.

Om du har ett EB mastercard finns det en promo från SPG som gör att du blir SPG Gold efter att ha bott en natt i Asien och betalat med kortet, som är ett World Mastercard. Kan ju vara ett bra tips om du inte hittar något annat.

OBS: Man måste registrera sig för att detta ska funka, men länken finns på forumet, så sök lite så ska du nog hitta den.
 

Dr. Miles

Expert
Var får man tag på denna? Har inte fått något på mailen för CX F delen som bokades med qantas poäng. Går jag in på checkmytrip så står den dock som confirmed. Räcker det med att visa upp den? Annars antar jag att jag måste in på qantas sida och leta efter något, hra en skärmdump kvar på när bokningen gjordes också.
Jag har inte bokning med Qantas poäng just nu så kan jag inte kolla själv, men jag tror att det går att skriva ut E-ticket receipt från Manage Your Booking på Qantas webbsida.

Tidigare kunde man skriva ut e-ticket receipt från LAN.com om man hade Amadeus boning från oneworld flygbolag.
LAN.com Detalle de su ticket

Angående ankomst från Hotell i Bagkok till Bangkok flygplats:
Om du anländer till Bangkok flygplats med taxi så behöver du kliva av vid ingång A (första ingången) för att komma till THAI Royal First check in. Om du kommer med Airport Link, sväng till vänster efter du har passerat spärren från stationen.

Första tåget från Phaya Thai avgår kl. 06:00 på morgonen och är framme till Bangkok Suvarnabhumi flygplats vid kl. 06.17.
Jag misstänker att avgångstid för din flight från Bangkok till Hong Kong är kl. 08, så kanske inte helt optimalt om du vill hinna med SPA.

Du behöver inte åka till flygplatsen jätte tidigt för att THAI loungerna inte är öppet 24 timmar.

THAI Royal First lounge är öppen från kl. 05.
THAI Services - On Ground : Royal First Lounge

THAI Royal Orchid SPA lounge är öppen från kl. 06.
THAI Services - On Ground : Royal Orchid Spa
 

palmen

Moderator
Nu är det inte inför längre. Sitter i senator loungen i FRA vid B43. Minst 4 av 6 från SAS flighten som flög C är här med mig. Fick eskort hit av en värdinna och gaten för TG är mitt emot. SL ARN har lite att lära vad det gäller utbud av öl, dock är jag inte imponerad av maten i loungen. Får spara mig till flighten mot BKK istället.
 

ALU

Medlem
Nu är det inte inför längre. Sitter i senator loungen i FRA vid B43. Minst 4 av 6 från SAS flighten som flög C är här med mig. Fick eskort hit av en värdinna och gaten för TG är mitt emot. SL ARN har lite att lära vad det gäller utbud av öl, dock är jag inte imponerad av maten i loungen. Får spara mig till flighten mot BKK istället.

Trevlig resa palmen!
 
Toppen