Senaste nytt

Indisk Visa-on-Arrival gäller för svenska pass fr.o.m. 15 augusti

Dr. Miles

Expert
Det beror på - min chef ville bevisa att man kunde ha visum till både pakistan och indien i samma pass. Det blev ett entimmes förhör på vardera ambassad... :)
Det var inga problem att ha de två ländernas visum i ett pass för 20 år sedan.
Jag ansökte visumen på Pakistans ambassad och på Indiens ambassad i Beijing.
Jag skrev till och med entry point "Amritsar" (gränsen till Pakistan) på min visumansökan till Indien.
 
F

FCT

Guest
De har byggt upp kontor på olika platser i landet för att kunna samla in biometriska data. Ambassaden har upphandlat verksamheten precis som tidigare.
Dock har det inte varit krav på personligt besök. Det @agehall beskrev är ju ett intressant specialfall men för gemene man har inte det kravet funnits de senaste 10 åren i Sverige iaf.
 

Johanna

Medlem
Dock har det inte varit krav på personligt besök. Det @agehall beskrev är ju ett intressant specialfall men för gemene man har inte det kravet funnits de senaste 10 åren i Sverige iaf.
Nej, det har det inte. Men eftersom de nu kräver biometriska data så var de tvungna att ha personliga besök. Därav utbyggnaden på flera orter.
 

Dr. Miles

Expert
Vad har det med personligt besök att göra? Du talar i gåtor min vän. :)
Jag uppfattade @Johanna s inlägg som att man måste gå till ambassaden ändå för att registrera sin biometriska data (fingeravtryck? iris?).

Så här står det på Indiska ambassaden i Sveriges webbsida.
Det står att man måste besöka "M/s Cox and Kings (India Visa Application Centre in Sweden)".
Embassy of India skrev:
5. Bio-metric Procedure for Visas

'Biometric Procedure' as described below have been introduced for grant of visa to all foreigners except for Diplomatic/Official passport holders and short term business visa applicants. All applicants would be required to follow 'Biometric Procedure' as described below:

(i) Tourist/ Student Visa/X-Entry Visa/Medical Visa/Transit/Employment Visa

All those applying for any of the above visas, whether Swedish or foreign passport holders would have to come personally for the Biometrics procedure at the office of M/s Cox and Kings in Stockholm, Malmö, Umeå and Riga.

All applicants may go the most convenient Cox & Kings office for biometrics (i.e. Stockholm, Umea or Malmo) at the time of application.

Applicants may also send application by post but would have to come for biometric procedure with appointment.
Visa Services | Welcome to Embassy of India, Sweden and Latvia
 
F

FCT

Guest
Jag uppfattade @Johanna s inlägg som att man måste gå till ambassaden ändå för att registrera sin biometriska data (fingeravtryck? iris?).

Så här står det på Indiska ambassaden i Sveriges webbsida.
Det står att man måste besöka "M/s Cox and Kings (India Visa Application Centre in Sweden)".

Visa Services | Welcome to Embassy of India, Sweden and Latvia
De senaste tio åren (minst) har man inte behövt besöka ambassaden i Sverige iaf. Före det vet jag inte men det var ca tio år sedan jag började resa frekvent till Indien och jag har aldrig ens fått en förfrågan om att infinna mig där personligen, vet ingen svensk kollega som behövt det heller.
 

thsred

Medlem
Är det inte lite intressant söktid. Minst fyra dagar fram i tiden, men sedan så har man en månads fönster för inresa. Så om man ska göra det "by the book" och inte boka resa efter att man han godkänt VISA/Inresetillstånd så kan man bara boka in biljett ca en månad innan.
 
F

FCT

Guest
Der tager du desværre fejl. Siden 01SEP2014 har det netop været et krav med personligt fremmøde for at avgive biometriske oplysninger.
Nej, jag har rätt.
In modification of our earlier notice dated 1st September, 2014, henceforth, postal applications will be accepted for issue of visa without biometric traits of the applicant. However, biometrics will be compulsory for those applicants who appear in person at the Embassy for submission of their visa application forms.
Med andra ord, ansök via post eller via något firma så som tex Visumservice eller Comet så slipper man åka dit.
 
Nej, jag har rätt.
In modification of our earlier notice dated 1st September, 2014, henceforth, postal applications will be accepted for issue of visa without biometric traits of the applicant. However, biometrics will be compulsory for those applicants who appear in person at the Embassy for submission of their visa application forms.
Med andra ord, ansök via post eller via något firma så som tex Visumservice eller Comet så slipper man åka dit.
Ja, den tekst har jeg også læst. I virkeligheden er personligt fremmøde dog obligatorisk. Flere bekendte, som alle tidligere har benyttet sig af diverse visum-services, har været tvunget til at møde op personligt, alt dette indenfor de seneste måneder. Selv var jeg også tvunget til at møde op personligt forrige år.

Har du praktisk erfaring med, som dansk statsborger, at ansøge om visum til Indien ved den Indiske Ambassade i København?
 
Toppen