Senaste nytt

Indien, kan det vara något?

Henrik_B

Medlem
Vi tittar på att åka till Indien! Det som främst lockar är Kerala, Rajastan och Mumbai. Läste i annan tråd att de inför visa on arrival för svenska medborgare i oktober. Såg även att de har bra flygalternativ med bla. LH F och Turkish som vi gillar!

Vi är vana vid äventyr, men är tveksamma eftersom det har varit lite oroligt på sistone. Vi brukar tröttna på resorter efter ca. två dagar. Gillar marknader och stadsmiljöer, inte så mycket beachlife. 5-stjärniga hotell är det som gäller. Magsjuka och andra sjukdomar är vi beredda på, även småttingarna.

Vad är era erfarenheter? Hur är de områdena vi tänkte besöka? Hur är det för kvinnor?
 
Jag skulle aldrig åka till Mumbai med min familj, tänk dig en varm soptipp där en massa bilar tutar oavbrutet. När jag är i Mumbai så ser jag ingen anledning att gå utanför hotellet på min fria tid som jag försöker minimera där på tjänsteresor. Räkna med ca 10km/h i medelhastighet i stan, dvs flygplats -downtown 2h.

Jag känner mig alltid säker som man och med sunt förnuft så borde även kvinnor göra det.
 

Alf

Medlem
Inte Indien, det finns så många trevligare ställen att åka till om man skall ha familjen med sej. Jag vägrar åka dit i arbetet efter att ha varit där ett antal gånger.

Varför inte istället välja Sri Lanka som jag tror är rätt lugn numera. Betydligt trevligare att semestra i än Indien.
 

Voyageur

Medlem
Ett vackert land med ofantligt mycket vacker historia och kultur...men det finns en anledning till varför man trycker tröjor med texten "I survived India".....
 

Charlie D

Medlem
Äh...åker ofta till Indien som är ett mycket inspirerande och mångfaciterat land, med klart ett av världens bästa kök - speciellt det vegitariska. Åk ditt med öppet sinne och ni kommer få det fantastiskt! Bombay är den klart bästa storstan, Kerala är charmigt och Rajasthan har många sevärdheter. Åk!
 

Palazzi

Medlem
Visst vet jag folk som fallit även för Indien, men skulle inte för mitt liv prioritera det framför andra länder.. Våldsvågen, stölder o magsjuka lockar inte heller, men det är inte den primära anledningen....

Tycker Rajasthan mest är öken (ingen ordvits) - mer att se i t.e.x Petra (Jordanien) o Marrakech....som jag tycker har ungefär samma "profil".

Kerala är ju vackert, men man hittar samma natur på Sri Lanka, i Malaysia och i Indonesien...

Mumbai... det hittar jag kanske ingen motsvarighet till, men å andra sidan har jag inte heller sökt en. Man får ju iaf en genuint indisk upplevelse, om än i något mildare grad än i Calcutta o Dehli.


Slutgiltigt ska man dock inte lita blind på vad andra säger - kanske är detta ert framtida favoritresemål!
 

Homer

Medlem
Gillar du värme ska du åka i juni,
dessutom verkar det bli varmare för varje år, 47,3 i Dehli högsta i år

Indian Heat Wave Claims Hundreds Of Lives | ThinkProgress
Heat-wave-in-Delhi.jpg
 
Toppen