Senaste nytt

Indien, kan det vara något?

henrik l

Medlem
Från oktober är det väl sagt att det är "visa on arrival" för svenskar, så då bör det funka. Innan dessa är det doubbel entry som gäller. Mitt var giltigt 6 månader när jag sökte i somras.
 

swede77

Medlem
Det bli antagligen en tur i Februari. Vi undviker nog storstäderna. Udaipur verkar ha flest fina hotell, vilket brukar vara en bra referens. Har även läst att Kerala är mer städat och har högre levnadsstandard per invånare än övriga Indien. Någon som har erfarenheter av dessa orter?

En snabb exit kan vara Sri Lanka om Indien blir för mycket.

Tack för all bra feed-back så här långt, det uppskattas! Kommer till Monks på lördag, blir mer Indien då!

Delhi är numera fint och modernt och man kan bo på det klassiska och kända "The Imperial" http://www.theimperialindia.com som ligger nära Connaught Place, ett fantastiskt hotell i sann kolonial anda. Även om det är lite dammigt så rekommenderar jag en GT i trädgården , bland lunchande diplomater.

Kerala är ganska turistifierat men standarden är inte nämnvärt bättre. Kovalam Beach är fint, med lite lokal prägel fortfarande. Hotellet "The Leela" Kovalam Hotels | Kovalam Resorts | Hotels in Kovalam - The Leela Kovalam är absolut bra men dyrt som alla 5 star i Indien. Någon timme med bil söder om Kovalam ligger Kanyakumari, platsen där tre hav möts, Arabian Sea, Indian Ocean, and the Bay of Bengal. Finns en del intressant tempel i detta område också.

I övrigt är att åka flodhusbåt på de s.k backwaters i Kerala en höjdare, magisk natur men väldigt stillsamt.

Du undrade hur det är för kvinnor, min erfarenhet är att resa ensam inte rekommenderas. Men som ett par är det inget problem. Det som kan vara irriterande för besökare är att både kvinnor och män blir utttittade, indierna klär av en med blicken och stirrar länge och helt oblygt. Det kan vara jobbigt i början, men i indisk kultur är det inte fult. Så klarar ni av det, och det finns folk överallt och hela tiden så går det nog bra. Ta med kläder som långbyxor /kjol.

Kan man åka ut ur Indien till tex. Sri Lanka och tillbaka igen på samma visum?

Jag är osäker, jag tror att man måste ha multiple entry visum för detta, eftersom det finns en spärrtid för inresa igen annars. Kolla med Indiska ambassaden.

Sri Lanka är inte nämnvärt stor skillnad från Indien för övrigt.
 

nilsson

Medlem
Men då behöver man väl inte åka till Indien om man bara tänker vara på hotellet. I och för sig så slipper man ju se eländet om man inte går ut.

Jag har inget emot att vara ut i Indien på riktigt heller. Men att enbart pendla mellan de prisbelönta Indiska restauranterna på markplan, sitt eget rum och takterasserna skulle vara en helt tillfredsställande semester för mig.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Henrik_B

Medlem
Vi har bokat flyg till Delhi på ditvägen och från Mumbai hem, riktiga Sweetspots om man använder MilagePlus vilket jag gjorde på två av returbiljetterna!

Håller på att kolla upp inrikesbiljetter i Indien och hittade något som heter IndiGo som var mycket mycket billiga, någon som har flugit med dem?
 

Swisser

Medlem
Vi har bokat flyg till Delhi på ditvägen och från Mumbai hem, riktiga Sweetspots om man använder MilagePlus vilket jag gjorde på två av returbiljetterna!

Håller på att kolla upp inrikesbiljetter i Indien och hittade något som heter IndiGo som var mycket mycket billiga, någon som har flugit med dem?

Det är ännu billigare om du använder dig av AAdvantage. Endast 60k miles tr business resp 80k miles tr first. Motsvarande med MileagePlus är 90k resp 120k miles, alltså 30k resp 40k miles dyrare.
 
Toppen