Senaste nytt

Incidentrapport SK 943 11/01/10?

Alf

Medlem
Låter som man kommit in i klarluftturbulens (CAT), vid kraftig sådan är det förbaskat obehagligt, känns som man sjunker riktigt ordentligt. Det kan också var kollisionsvarningssystemet (TACAS) som gått in om två flygplan kommit för nära varandra. Om det var så blir det alltid en incidentrapport hos luftfartsmyndigheten. Det blir då det land som har hand om luften på platsen som tar hand om detta med ev samarbete med landet där flygplanet är registrerat. Något bortfall av tryckkabinen var det definitivt inte, då står man på öronen ner till 3000 meter och sedan ligger man kvar där tills man hittar en flygplats att landa på. Efter en sådan händelse skall kapten hålla en debriefing till passagerarna efter landning.
Som sagt med all sannolikhet kraftig turbulens. Som tidigare erfarna resenärer påpekat, ha alltid bältet på.
 

Bringman

Medlem
Låter som man kommit in i klarluftturbulens (CAT),

Kan man sjunka med nosen nedåt vid CAT? Vid den aktuella flygningen lutade de så kraftigt att de var tvungna att hålla sig i sätet framför.


Är man flygrädd sedan tidigare blir ju inte saken ett dugg bättre... Dock lite oproffsigt av besättningen att inte förklara vad som hände för de resenärer som blev rädda (även om det var ofarligt).
Min vän var inte flygrädd innan denna händelse, men nu efteråt försöker han undvika att flyga vilket kan vara svårt när man skall åka mellan USA och Sverige.
Håller med om att det var oproffsigt av besättningen att inte informera något.
 
Toppen