Senaste nytt

Incheckat bagage hela vägen trots byte av bolag och allians

Roger J

Medlem
Eftersom de har ett interline agreement kan incheckningsagenten göra det, men det är nog emot reglerna, se det som en bonus om de går med på det. Exemplet med LH -> TG är lite annorlunda eftersom det är Star Alliance, då är det nog lättare för incheckningsagenten att motivera ett undantag.
Det borde gå att checka in för Qatar i transfer center vid terminal 2 på CPH...? Eller varför inte på nnätet hemma i lugn och ro i Stockholm?
I CPH skulle jag hur som helst gå till Qatar check-in och registrera bagagekvittona ifall du fått bagaget genomcheckat.
 

flying

Medlem
Eftersom de har ett interline agreement kan incheckningsagenten göra det, men det är nog emot reglerna,.

Vilka regler skulle detta strida mot om bolagen har ett interline agreement?? och passageraren har en bekraftad biljett vidare inom 24h?? N, det ar bara incheckningspersonalens inkompetens som kan satta stopp for att detta ska lata sig goras.

Har X antal ganger checkat in min vaska i DXB och hela vagen till ARN via Kopenhamn och for Emirates inchckningspersonal ar detta inga problem! Fast dar kanske F9 tangenten ingick i anstallnings kursen!
 

Roger J

Medlem
Regeln behöver ju inte vara en IATA-regel utan en intern riktlinje på ett bolag. Skälet kan vara att "skydda" produkten genomgående biljett. Eller att ett bolag inte ska få en baggagehanteringskostnad om du har separata biljetter som de inte får täckning för i den biljett du har med dem. Eller problem (de inte hade haft annars) om du missar anslutningen med två biljetter. Precis samma skäl som att man inte tillåter exempelvis ombokning på billiga biljetter, man vill skydda en potentiellt dyrare "produkt" och inte ge service du inte batalat för.

Så mycket sagt, så har jag heller aldrig haft problem att checka vidare väskor om det finns ett "interline agreement", men vägrar dem så är det inte så mycket att göra. Det är ingen rättighet om du reser med två separata biljetter.
 
Trots en riktigt sur tant i SAS disken på Arlanda så fixade hon en tidigare flight till oss. Dock stod det Economy extra på biljetten och hon sa att det inte fanns business på flighten. Varför har jag då betalat 20 000 poäng? Ska jag bara kontakta SAS?

Dock så gick allt bra och Qatar levererade en jättebra flight, maten var supperb och vi var 7 pers i Business av max 30 pers så servicen var grym. Planet var från 2008 och allt kändes snyggt, rent och helt till skillnad från SAS planet innan. First class loungen i Doha var riktigt nice och vi provade på både maten och jacuzzin. Flighten från Doha till DXB var kort men i ett plan från Oktober 2011 så det var riktigt nytt och fint. Nästan så man kände nyproduktionsdoften. Spännande från start! :)
 

Jacob

Medlem
Trots en riktigt sur tant i SAS disken på Arlanda så fixade hon en tidigare flight till oss. Dock stod det Economy extra på biljetten och hon sa att det inte fanns business på flighten. Varför har jag då betalat 20 000 poäng? Ska jag bara kontakta SAS?
Lyckades ni få personalen på Arlanda att omboka en Eurobonusbiljett tycker jag ni ska vara glada och tacksamma.

Det har inte funnits business class på flygningar inom Skandinavien sedan 90-talet. Dock säljs business class biljetter på dessa sträckor som bland annat ger tillgång till lounge och extra bagage, men ombord hamnar man i economy extra.
 

Roger J

Medlem
Jag checkade in en väska som jag vägt hemma härom veckan. På vågen på Arlandas guld-disk blev det 32,2kg. 200 grams övervikt på en longhaul businessbiljett. Jag fick agenten att prata med sin chef. Och då var det såklart OK.
 

Berrsus

Medlem
Väcker denna gamla tråd till liv då jag har en liknande fråga.

Jag flyger ARN-CPH-PEK (SK i ekonomi) på en biljett och sedan, 4h vänta, vidare PEK - SIN (med CA i business, biljett bokad med EB-poäng) på en annan biljett. Det vore mycket smidigt om bagaget var incheckat hela vägen. Utifrån tråden så tolkar jag det som att SAS på ARN borde kunna checka in mitt bagage hela vägen? Eller kommer jag behöva be personalen på ARN att trycka på F9? :)
 

Dr. Miles

Expert
Utifrån tråden så tolkar jag det som att SAS på ARN borde kunna checka in mitt bagage hela vägen? Eller kommer jag behöva be personalen på ARN att trycka på F9? :)
Först F9 sedan F5, om det inte fungerar Ctrl+Alt+Del.
Om även detta inte fungerar behöver man starta om datorn. Men det finns risk att datorn inte hinner att starta om innan din flight avgår. :p

Seriösa svaret är att det beror på check in agentens skill och vilja(hjälpsamhet). SAS är officiellt inte skyldig att through checka din väska hela vägen.
 
Toppen