Tack
@EBGGOT för en bra sammanställning! Jag skall först försöka komplettera lite gällande de saker som det pratades om.
Jag uppfattade det som att Anders tänkte att det kommer att kosta 500p för att få gå, på samma sätt som Diamondeventet.
Jag framförde att det skulle uppskattas om träffen låg i stan istället, så det blir enklare att kunna deltaga, vilket var en idé de gillade.
De pratade även om att de hade bytt lastrum för prio-bagaget, vilket även hade bidragit till en bättre avlastning.
Jag tolkade det som att SK446 (20:50 från CPH) och SK1439 (06:25 från Göteborg) skulle ersättas med Jetmaskin. Det innebär att de båda övernattande planen på GOT blir jetmaskiner.
Det här var den nyheten där det blev jubel på mötet.
Jag förstod efteråt att de även bevakade utvecklingen på SK434/443 som flygs med CRJ, men som oftast är fulla då de matar till/från många långlinjer.
Det intressanta här var också att det krävs det dubbla om man skall ha morgon & kvällstur vilket ofta krävs för affärsresenärer. Vi fick se statistik över vilka destination personer som flyger från Göteborg har och det var få med ett behov om 200'000 stolar.
Det framfördes ett önskemål på Wien, som en möjlig kandidat för en CRJ-destination.
En destination som har gått från säsong till året runt var lördagsflighten till Malaga.
De skulle utöka direktflighterna till Luleå och Umeå.
De pratade framförallt om mjuka värden och recognition för att särskilja EBD. Anders sade att det handlar inte bara om att hälsa på dig som EBD, utan om att ta hand om dig. Lösningen verkar vara iPad mini och att de i den kan se mer om varje pax. Han exemplifierade med att det skulle kunna ha information om man vill ha kaffet svart eller med mjölk - som ett sätt få känna sig mer igenkänd. Eller om din väska försvann på förra resa så borde personalen på nästa veta om det. Plattorna kommer att komma till sommaren, först med administrativa funktioner för CC, och till hösten med verktyg för recognition.
Avtal om att få Göteborgs-Posten i appen är klart.
Det önskades också att tidtabellen för GOT-ARN kunde bli mer lika över veckan, så att inte samma flight flyttas 5-10 minuter per dag.
Målet är att få fler att söka om det i förväg och få bort det från flygplatserna. De vill inte att gatepersonalen skall lägga sin tid på det, utan det skall ske innan. Motivet att ansöka i förväg är den ökade poängintjäningen.
Vi uppmärksammade de på att de nya systemet gav A-klass istället för Z inom Europa till skillnad för OptionTown. Vi påpekade att på longhaul ges också alltid poäng för Saver och att en uppgraderad "Flex"-biljett borde ge Flex även i den nya kategorin, vilket de nog höll med om.
Jag förstod det som att det underliggande systemet inte är byggt för att göra integrationer mot och några av de andra bolagen verkar ha utvecklat en del integrationer som inte lirrar helt med systemet och sliter på det. SAS vill att *A bygger om det underliggande systemet och då gör det anpassat för onlinebokning.
*A var på väg att göra det, men några medlemsbolag stoppade projektet. Just nu verkar det råda en ganska stor förvirring inom *A vad som skall göras med systemet.
Kommer till sommaren, enligt uppgift på mötet.
I statistiken som
@iRobert refererade till var det tydligt att SAS stora ras var när British Airways kom in. Däremot påverkades de inte alls av när Norwegian började flyga på GOT-LON.
Det här var också ett skäl de framförde. British Airways kan blanda upp planen med pax som skall till London och de som skall vidare.
De menade att det är svårt att slå sig in på sådan marknad där en konkurrent har en hubb. Tredje största destinationen för Göteborgare, efter Stockholm och London, var Paris. En annan flygplats där konkurrens sker med en hubbaktör - vilket gör att de inte ser att det finns utrymme för en direktflight.
I statistiken de visade var det extremt tydligt hur Göteborg kan få bra linjer till destinationer som är hubbar. För ex. Frankfurt var det endast några procent av resenärerna i förhållande av tillgängliga stolar som har det som slutdestination.