Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 13 maj 2016

Agö

Medlem
De som är skevt i den här diskussionen är medvetet/omedvetet ignorerar faktum att SAS och British Airways har olika kundsegment på Göteborg-London.

British Airways har hubb i London så de transporterar inte passagerare endast för Göteborg-London medan majoritet av SAS passagerare är för resa mellan Göteborg-London.
Med tanke på det kan British Airways självklart kan ha flera avgångar och de har mest slottider på London Heathrow vilket gör det lättare att möta konkurrens.

Därför Ryanair är huvudkonkurrent om vi pratar om transport mellan A-B, inte A-B-C.
Det är korrekt men borde då SAS verkligen förlora så många passagerare (till just BA) och varför skedde tappet i så fall när BA trädde in på rutten? Om vi talar om point-to-point GOT-LON så är det väl en marknad i sig med en viss kaka. Tänker jag.

Utöver Ryanair flyger även Norwegian.
 

EBGGOT

Medlem
Det var intressanta grafer som presenterades kring GOT-LHR. Iom BA's uppstart 2011 tappade SAS bokstavligt talat ALL profit på linjen inom 6 månader. Skylla oss själva? Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med till 100% där, då SAS såg ut att ha blivit helt tagna på sängen utan någon som helst strategi kring behållandet och/eller återvinnande av kundbasen. Vet inte hur man annars kan förklara ett såpass påfallande dropp på så kort tid. Oavsett, efter genomgången känner åtminstone jag mig lite ödmjukare inför nedläggningen.

Det lektes även med idéer kring att ta upp GOT-LHR på "weekendbasis" igen (säsong?), med begränsat antal turer med lånade slotar från andra SK-rutter till LHR. Detta då med den CRJ9 vi ev får stationerad.

Som jag tolkade det, kundbasen här mot LHR är helt enkelt på tok för stor för att kunna släppas helt och bara ignoreras.

BA skrattar hela vägen till banken, något gjorde de utomordentligt rätt 2011, och fortsätter så göra.

Det är klart att SAS i teorin hade kunnat vara mer aggressiva - normalt sett möter man ju ny konkurrens med ökad kapacitet för att slå ut konkurrensen. Men nu är det London Heathrow vi snackar om och slottider där kostar en förmögenhet, det fanns ingen möjlighet till sådan expansion om man inte ville ta från andra SAS-linjer och/eller köra ännu större plan. Och då återstår bara att kriga om de passagerare som finns och där har göteborgarna valt bort SAS till förmån för andra bolag, inkl. British Airways och LCC. Till slut står man vid vägskälet att kränga slots och då drabbar det den linje som är minst lönsam. Göteborg är förlorat för SAS.

De som är skevt i den här diskussionen är medvetet/omedvetet ignorerar faktum att SAS och British Airways har olika kundsegment på Göteborg-London.

British Airways har hubb i London så de transporterar inte passagerare endast för Göteborg-London medan majoritet av SAS passagerare är för resa mellan Göteborg-London.
Med tanke på det kan British Airways självklart kan ha flera avgångar och de har mest slottider på London Heathrow vilket gör det lättare att möta konkurrens.

Därför Ryanair är huvudkonkurrent om vi pratar om transport mellan A-B, inte A-B-C.

Det är korrekt men borde då SAS verkligen förlora så många passagerare (till just BA) och varför skedde tappet i så fall när BA trädde in på rutten? Om vi talar om point-to-point GOT-LON så är det väl en marknad i sig med en viss kaka. Tänker jag.

Utöver Ryanair flyger även Norwegian.

Här min amatöranalys.

  • SAS tjänar rejält med pengar på rutten fram till 2011.
  • BA öppnar LHR igen 2011. BA och SAS tävlar om samma typ av kund och SAS förlorar direkt en stordel av högt betalade pax på business class etc.
  • 2013 lägger SAS ner sin business class etc och inför go och plus = förlorar den återstående men dock viktiga del av högt betalade business pax etc och med andra ord tävlar det större utsträckning om kunderna med Ryan och Norsken.
  • 2013 starar förlora stora pengar på rutten.

Jag har nämt det i andra trådar innan och vidhåller att få linjer är så stora förlorare som GOT-LHR när det gäller nerläggningen av business class för SAS. SAS business på sträckan var i stort sätt alltid full och priserna var upp mot 12,000kr och som sagt fanns det bara 2 avgångar per dag så det var enkelt att sälja slut det dyra biljetterna.

Finanssektorn och likande vill inte flyga SAS PLUS och betala 8,000-12,000kr när det kan flyga BA och får mer valuta för pengarna när det bokar 1-3 dagar innan avgång.

Grävde Göteborg sin egen grav? nja, Snarare så kunde SAS inte erbjuda det extremt viktiga kunderna som är villiga att betala dyra pengar för en typ av produkt vad det vill ha och fokuserade bara på ett priskrig. Priskriga med ryan och norsken är inte smart.

Det kanske var smart överlag att inför go och plus(?) men det var inte smart just på linjen GOT-LHR. London är kanske den enda staden i Europa där det verkligen finns en extremt betalningsvillig kundkrets och 2 avgångar var inte svårt att sälja slut.
 

Homer

Medlem
Prio boarding:

Nytt system med tekniskt stöd skall lanseras i höst samt även provköras i juli månad på vissa ställen. Med andra ord kommer folk som inte har ”rätten” till prio att nekas maskinellt/fysiskt. Det kommer bli olika boarding zoner ala USA koncept. Grundservice kommer vara mer tydligt och mer informativa vid boarding utropen.

Vi framförde att det var viktigt för oss att kunna komma sent till boarding men ändå komma på direkt och detta har det tänkt på och funderar på diverse lösningar. Vi framförde våra önskemål på fållor. Vi får se vad som händer...

Har det sagts något om hur det är tänkt att fungera om man flyger med en som är statuslös?
I synnerhet om det handlar om en separat bokning.

Dessutom vad gäller egentligen fast track under samma förhållanden.
[BA har (nyligen infört?) ett system där man gästar medresenärer genom fast track filen på LHR, länkar boardingkorten]
 
Last edited:

Flood

Medlem
Har det sagts något om hur det är tänkt att fungera om man flyger med en som är statuslös?
I synnerhet om det handlar om en separat bokning.
[BA har (nyligen infört?) ett system där man gästar medresenärer genom prio filen på LHR]

Det är väl ingen officiell förmån att få gästa någon till prio-boarding?
 

mha321

Medlem
Har det sagts något om hur det är tänkt att fungera om man flyger med en som är statuslös?
I synnerhet om det handlar om en separat bokning.

Dessutom vad gäller egentligen fast track under samma förhållanden.
[BA har (nyligen infört?) ett system där man gästar medresenärer genom fast track filen på LHR, länkar boardingkorten]
Hur funkar det på andra som kör grupper? På United vill jag minnas att alla som ligger på samma bokning får boarding grupp baserat på högsta status. Ligger man på olika bokningar får man inget, tror jag. (inte via app eller webb åtminstone, jag har inte försökt ta diskussionen med personalen)
 

nissefalk

Medlem
Flyger mycket med BA och var lite missnöjd när SAS la ner GOT-LHR, gissade direkt att att BA skulle lägga in ett extra flyg så fort SAS la ner linjen vilket också blev fallet.
Synd att SAS la ner men som sagt det öppnade fler alternativ med BA ut i världen , föredrar BA istället för SAS speciellt i Economy då med BA vet man vad man får inget tjafs med om man har EB Guld eller EB Diamond om man för en smooothie eller en Whiskey eller inget alls, med BA får men en enkel macka man får öl whiskey eller vin och till med öl OCH whiskey i Economy.

BA är ju kass i business till UK men det är ok om man flyger Business vidare från Heathrow, den kortare flygningen gör inte så mycket skillnad, när jag bokar BA med Avios så blir det alltid Economy till och från LHR och business eller First från LHR
 

olo

Medlem
Tack @EBGGOT för en bra sammanställning! Jag skall först försöka komplettera lite gällande de saker som det pratades om.
Närvaro: ca 15-20st (anmälda 47st) Anders sa att han funderar på att köra straffavgift på X antal eurobonus poäng fall anmäler sig men ej dyker upp i framtiden. Fair enligt mig då SAS köper fika etc till anmälda deltagare.
Jag uppfattade det som att Anders tänkte att det kommer att kosta 500p för att få gå, på samma sätt som Diamondeventet.
Jag framförde att det skulle uppskattas om träffen låg i stan istället, så det blir enklare att kunna deltaga, vilket var en idé de gillade.
Prio bagage:

Det har lagt ner mycket tid att få detta att fungera och 90% av tillfällena så lastas priobagaget av först men den tappar sin roll någonstans mellan plan och bälte. SAS jobbar aktivt med att hitta lösningar på detta samt att det gör mycket tester för att hitta var problemen skapas. Det tittar även på lösningar att man skall få elektroniskt tag som skall kunna spåras över app/telefon för EBG och högre så man alltid skall kunna se vad ens bagage är.
De pratade även om att de hade bytt lastrum för prio-bagaget, vilket även hade bidragit till en bättre avlastning.
· Det lyfter ut 2 avgångar per dag till CPH med ATR maskiner och ersätter med jet maskiner. (start oktober)
Jag tolkade det som att SK446 (20:50 från CPH) och SK1439 (06:25 från Göteborg) skulle ersättas med Jetmaskin. Det innebär att de båda övernattande planen på GOT blir jetmaskiner.
Det här var den nyheten där det blev jubel på mötet.

Jag förstod efteråt att de även bevakade utvecklingen på SK434/443 som flygs med CRJ, men som oftast är fulla då de matar till/från många långlinjer.
· Det tittar på alternativa nya direktrutter med det nya CRJ maskinerna i framtiden från GOT. Det är svårt att fylla 100,000 stolar per år med en 737 när det gäller direktlinjer men en CRJ maskin var det ”endast” 60,000 stolar per år samt mycket mer kostnadseffektiv som kanske skulle passa GOT bättre.
Det intressanta här var också att det krävs det dubbla om man skall ha morgon & kvällstur vilket ofta krävs för affärsresenärer. Vi fick se statistik över vilka destination personer som flyger från Göteborg har och det var få med ett behov om 200'000 stolar.

Det framfördes ett önskemål på Wien, som en möjlig kandidat för en CRJ-destination.

En destination som har gått från säsong till året runt var lördagsflighten till Malaga.

De skulle utöka direktflighterna till Luleå och Umeå.
· SAS vill hitta nya metoder som skiljer EBG till EBD men vet inte riktigt hur och jobbar på detta.
De pratade framförallt om mjuka värden och recognition för att särskilja EBD. Anders sade att det handlar inte bara om att hälsa på dig som EBD, utan om att ta hand om dig. Lösningen verkar vara iPad mini och att de i den kan se mer om varje pax. Han exemplifierade med att det skulle kunna ha information om man vill ha kaffet svart eller med mjölk - som ett sätt få känna sig mer igenkänd. Eller om din väska försvann på förra resa så borde personalen på nästa veta om det. Plattorna kommer att komma till sommaren, först med administrativa funktioner för CC, och till hösten med verktyg för recognition.
Avtal om att få Göteborgs-Posten i appen är klart.

Det önskades också att tidtabellen för GOT-ARN kunde bli mer lika över veckan, så att inte samma flight flyttas 5-10 minuter per dag.
· SAS har gjort om 7 uppgraderingssystem till 3. Dessa skall tala med varandra bättre samt att det skall göra att EBG/EBD/EBP har en tyngre funktion när det gäller bud etc.
Målet är att få fler att söka om det i förväg och få bort det från flygplatserna. De vill inte att gatepersonalen skall lägga sin tid på det, utan det skall ske innan. Motivet att ansöka i förväg är den ökade poängintjäningen.

Vi uppmärksammade de på att de nya systemet gav A-klass istället för Z inom Europa till skillnad för OptionTown. Vi påpekade att på longhaul ges också alltid poäng för Saver och att en uppgraderad "Flex"-biljett borde ge Flex även i den nya kategorin, vilket de nog höll med om.
Inte säker på att jag riktigt förstår detta. Det behövs väl inte nödvändigtvis en gemensam plattform för att man ska kunna boka *A awards online? Det går ju t.ex. att boka *A awards med Lifemiles utan att det finns en gemensam plattform för hela *A.
Sen kan man ju undra vad den nya SAS-plattformen kommer att innebära som gör det lättare att boka awards själv om det nu inte inkluderar *A. I och med att man redan kan använda Amex-vouchers online så är det ju redan enkelt att boka rena SAS-awards online.
Online boknings tool award *A:
Jag håller med dig, naturligtvis skulle SAS kunna bygga en egen motor men deras önskan var att få delan kostnaden med någon annan jag förstod det rätt.
Jag förstod det som att det underliggande systemet inte är byggt för att göra integrationer mot och några av de andra bolagen verkar ha utvecklat en del integrationer som inte lirrar helt med systemet och sliter på det. SAS vill att *A bygger om det underliggande systemet och då gör det anpassat för onlinebokning.
*A var på väg att göra det, men några medlemsbolag stoppade projektet. Just nu verkar det råda en ganska stor förvirring inom *A vad som skall göras med systemet.
Känns som man ska ta deras tidsplaner med en nypa salt; ny hemsida skulle ju vara klar Q1 tex...
Kommer till sommaren, enligt uppgift på mötet.
Och då återstår bara att kriga om de passagerare som finns och där har göteborgarna valt bort SAS till förmån för andra bolag, inkl. British Airways och LCC. Till slut står man vid vägskälet att kränga slots och då drabbar det den linje som är minst lönsam. Göteborg är förlorat för SAS.
Därför Ryanair är huvudkonkurrent om vi pratar om transport mellan A-B, inte A-B-C.
I statistiken som @iRobert refererade till var det tydligt att SAS stora ras var när British Airways kom in. Däremot påverkades de inte alls av när Norwegian började flyga på GOT-LON.
British Airways har hubb i London så de transporterar inte passagerare endast för Göteborg-London medan majoritet av SAS passagerare är för resa mellan Göteborg-London.
Med tanke på det kan British Airways självklart kan ha flera avgångar och de har mest slottider på London Heathrow vilket gör det lättare att möta konkurrens.
Det här var också ett skäl de framförde. British Airways kan blanda upp planen med pax som skall till London och de som skall vidare.
De menade att det är svårt att slå sig in på sådan marknad där en konkurrent har en hubb. Tredje största destinationen för Göteborgare, efter Stockholm och London, var Paris. En annan flygplats där konkurrens sker med en hubbaktör - vilket gör att de inte ser att det finns utrymme för en direktflight.
I statistiken de visade var det extremt tydligt hur Göteborg kan få bra linjer till destinationer som är hubbar. För ex. Frankfurt var det endast några procent av resenärerna i förhållande av tillgängliga stolar som har det som slutdestination.
 

EBGGOT

Medlem
Tack @EBGGOT för en bra sammanställning! Jag skall först försöka komplettera lite gällande de saker som det pratades om.

Jag uppfattade det som att Anders tänkte att det kommer att kosta 500p för att få gå, på samma sätt som Diamondeventet.
Jag framförde att det skulle uppskattas om träffen låg i stan istället, så det blir enklare att kunna deltaga, vilket var en idé de gillade.

De pratade även om att de hade bytt lastrum för prio-bagaget, vilket även hade bidragit till en bättre avlastning.

Jag tolkade det som att SK446 (20:50 från CPH) och SK1439 (06:25 från Göteborg) skulle ersättas med Jetmaskin. Det innebär att de båda övernattande planen på GOT blir jetmaskiner.
Det här var den nyheten där det blev jubel på mötet.

Jag förstod efteråt att de även bevakade utvecklingen på SK434/443 som flygs med CRJ, men som oftast är fulla då de matar till/från många långlinjer.

Det intressanta här var också att det krävs det dubbla om man skall ha morgon & kvällstur vilket ofta krävs för affärsresenärer. Vi fick se statistik över vilka destination personer som flyger från Göteborg har och det var få med ett behov om 200'000 stolar.

Det framfördes ett önskemål på Wien, som en möjlig kandidat för en CRJ-destination.

En destination som har gått från säsong till året runt var lördagsflighten till Malaga.

De skulle utöka direktflighterna till Luleå och Umeå.

De pratade framförallt om mjuka värden och recognition för att särskilja EBD. Anders sade att det handlar inte bara om att hälsa på dig som EBD, utan om att ta hand om dig. Lösningen verkar vara iPad mini och att de i den kan se mer om varje pax. Han exemplifierade med att det skulle kunna ha information om man vill ha kaffet svart eller med mjölk - som ett sätt få känna sig mer igenkänd. Eller om din väska försvann på förra resa så borde personalen på nästa veta om det. Plattorna kommer att komma till sommaren, först med administrativa funktioner för CC, och till hösten med verktyg för recognition.

Avtal om att få Göteborgs-Posten i appen är klart.

Det önskades också att tidtabellen för GOT-ARN kunde bli mer lika över veckan, så att inte samma flight flyttas 5-10 minuter per dag.

Målet är att få fler att söka om det i förväg och få bort det från flygplatserna. De vill inte att gatepersonalen skall lägga sin tid på det, utan det skall ske innan. Motivet att ansöka i förväg är den ökade poängintjäningen.

Vi uppmärksammade de på att de nya systemet gav A-klass istället för Z inom Europa till skillnad för OptionTown. Vi påpekade att på longhaul ges också alltid poäng för Saver och att en uppgraderad "Flex"-biljett borde ge Flex även i den nya kategorin, vilket de nog höll med om.


Jag förstod det som att det underliggande systemet inte är byggt för att göra integrationer mot och några av de andra bolagen verkar ha utvecklat en del integrationer som inte lirrar helt med systemet och sliter på det. SAS vill att *A bygger om det underliggande systemet och då gör det anpassat för onlinebokning.
*A var på väg att göra det, men några medlemsbolag stoppade projektet. Just nu verkar det råda en ganska stor förvirring inom *A vad som skall göras med systemet.

Kommer till sommaren, enligt uppgift på mötet.


I statistiken som @iRobert refererade till var det tydligt att SAS stora ras var när British Airways kom in. Däremot påverkades de inte alls av när Norwegian började flyga på GOT-LON.

Det här var också ett skäl de framförde. British Airways kan blanda upp planen med pax som skall till London och de som skall vidare.
De menade att det är svårt att slå sig in på sådan marknad där en konkurrent har en hubb. Tredje största destinationen för Göteborgare, efter Stockholm och London, var Paris. En annan flygplats där konkurrens sker med en hubbaktör - vilket gör att de inte ser att det finns utrymme för en direktflight.
I statistiken de visade var det extremt tydligt hur Göteborg kan få bra linjer till destinationer som är hubbar. För ex. Frankfurt var det endast några procent av resenärerna i förhållande av tillgängliga stolar som har det som slutdestination.

Hur var det lifetime gold? Jag har blandat ihop det. Kommer du ihåg?
 
Toppen