Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 13 maj 2016

Thornado

Medlem
Vet ej, jag fatta det som 1 personen endast kan tillgodo räkna sig baspoängen MEN jag kan ha missförstått.

Vilket fall tycker jag det är fel att en person skall kunna bli EBD eller EBP genom pooling. Jag tycker det skulle sätta en gräns på EBG....
Men ja - det missgynnar dem som inte har familj!

Detta gör ju onekligen att:
* i en familj där två personer idag flyger in ett EBG så kommer pooling att leda till att en av dem blir EBD och den andre EBG (om den får EBG av Diamond-medlemmen) - dessutom med potentiellt längre giltighetstid för EBG. Resultat: Lika många EBG+, men en extra EBD
* i en familj där en person idag flyger in 45-89k poäng (EBG) och andra familjemedlemmar flyger in mindre mängder poäng så kommer EBG nu att bli EBD, och kommer kunna ge EBG till en annan familjemedlem. Resultat: En extra EBD, en extra EBG (potentiellt med två års giltighetstid).
* i en familj där ingen idag blir EBG, men hela familjen gör en resa till USA per år med SAS så kommer en person nu att bli EBG. Resultat: en extra EBG
* beroende på exakt hur poolingen funkar så kan det även bli ännu fler EBG+ (t.ex. om en familjemedlem flyger in 180k poäng, kan dessa baspoäng då delas på två personer som blir EBD, och i sin tur kan dela ut två EBG?)

Som sagt var, det känns helt klart som att detta borde ge upphov till en betydligt större ökning av antalet EBG+ än vad rollover points skulle göra.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Som sagt var, det känns helt klart som att detta borde ge upphov till en betydligt större ökning av antalet EBG+ än vad rollover points skulle göra.
Känns väldigt troligt. Antingen det, eller så får man höja kvalificeringsgränserna lite, och se till att göra sig av med lite singel-EBD och singel-EBG. Vilket väl inte heller är en helt orimlig utveckling, EBD är ju ganska lätt att nå till idag (och blir extremt lätt för en familj).

Sade de något om hur poängen som poolas värderas? En variant kan ju vara att familjemedlemmens poäng räknas till 50% värde eller 25% värde när de läggs till på poolen. Det skulle ge en lite rimligare fördelning, men jag misstänker att den inte gör så.

Det är intressant att SAS anser sig behöva ännu mer förnåner för familjer. De ligger väl ändå redan nu rätt bra till jämfört med många andra -- man får ta med hela familjen in i loungen (inte bara en person som de flesta andra har), ge bort guld/silver-kort (som säkert oftast ges bort inom familjen i de fall där man har andra familjemedlemmar som faktiskt flyger).

Klar nedvärdering för oss andra, som får betala med inflationen.
 

mha321

Medlem
Det kommer bli olika boarding zoner ala USA koncept

Detta vore ju helt lysande! Jag tror inte på det förrän jag ser det, men det låter ävldigt positivt! Detta kombinerat med "fållor" eller liknande kanske faktiskt har en chans att få ordning på det.

· SAS kommer slopa goodiebag för EBD och hitta på något annat!
Det var på tiden.

Men det gäller alltså att hugga något i listan innan de gör om :) Om de bara fyllde på med något innan de lägger ner...

Det sa rakt av att lounger, fasttrack etc kommer bli helt överbefolkande om det körde med detta. SAS sa att det hade räknat med detta och tydligen fanns det rätt många som reser extremt mycket år 1 men inte så mycket år 2 om jag förstod det rätt. Dock sa det att man skall kunna frysa sitt medlemsskap.

Det förvånar mig inte, och jag tycker egentligen inte det är rimligt. Men de kunde tillåta rollover med ett tag (säg att man får rulla över max 20k poäng eller något i den stilen), eller något i den stilen.

Frysa status tycker jag är en ganska ok variant också. Beroende på hur den implementeras - måste man veta precis i statusårets början så kan det ju vara vårt att använda, men om jag när som helst kan säga "gör ett hopp på 1 år nu" så kan det nog vara väldigt användbart för många, utan att öka antalet EBG/EBD.


Edit: äh, glömde ju säga - tack för en bra rapport!
 

Canadien

Medlem
Det var på tiden.

Men det gäller alltså att hugga något i listan innan de gör om :) Om de bara fyllde på med något innan de lägger ner...

Funderade också i den riktningen, sedan tänkte jag att de kanske byter ut goodiebagen mot t ex upgraderingsvouchers, och de som redan löst in sin diamondförmån får vänta till nästa period...
 

mha321

Medlem
Funderade också i den riktningen, sedan tänkte jag att de kanske byter ut goodiebagen mot t ex upgraderingsvouchers, och de som redan löst in sin diamondförmån får vänta till nästa period...
Good point. Å andra sidan finns det väl en stor risk/chans att det ändå inte blir något att hämta - det brukar ju vara tomt i goodie baggen ändå...
 

iRobert

Medlem
Dödsstöten var när BA hittade tillbaka till GOT.
Det var intressanta grafer som presenterades kring GOT-LHR. Iom BA's uppstart 2011 tappade SAS bokstavligt talat ALL profit på linjen inom 6 månader. Skylla oss själva? Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med till 100% där, då SAS såg ut att ha blivit helt tagna på sängen utan någon som helst strategi kring behållandet och/eller återvinnande av kundbasen. Vet inte hur man annars kan förklara ett såpass påfallande dropp på så kort tid. Oavsett, efter genomgången känner åtminstone jag mig lite ödmjukare inför nedläggningen.

Det lektes även med idéer kring att ta upp GOT-LHR på "weekendbasis" igen (säsong?), med begränsat antal turer med lånade slotar från andra SK-rutter till LHR. Detta då med den CRJ9 vi ev får stationerad.

Som jag tolkade det, kundbasen här mot LHR är helt enkelt på tok för stor för att kunna släppas helt och bara ignoreras.

BA skrattar hela vägen till banken, något gjorde de utomordentligt rätt 2011, och fortsätter så göra.
 

Agö

Medlem
Det var intressanta grafer som presenterades kring GOT-LHR. Iom British Airways's uppstart 2011 tappade SAS bokstavligt talat ALL profit på linjen inom 6 månader. Skylla oss själva? Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med till 100% där, då SAS såg ut att ha blivit helt tagna på sängen utan någon som helst strategi kring behållandet och/eller återvinnande av kundbasen. Vet inte hur man annars kan förklara ett såpass påfallande dropp på så kort tid. Oavsett, efter genomgången känner åtminstone jag mig lite ödmjukare inför nedläggningen.
Det är klart att SAS i teorin hade kunnat vara mer aggressiva - normalt sett möter man ju ny konkurrens med ökad kapacitet för att slå ut konkurrensen. Men nu är det London Heathrow vi snackar om och slottider där kostar en förmögenhet, det fanns ingen möjlighet till sådan expansion om man inte ville ta från andra SAS-linjer och/eller köra ännu större plan. Och då återstår bara att kriga om de passagerare som finns och där har göteborgarna valt bort SAS till förmån för andra bolag, inkl. British Airways och LCC. Till slut står man vid vägskälet att kränga slots och då drabbar det den linje som är minst lönsam. Göteborg är förlorat för SAS.
 

Dr. Miles

Expert
De som är skevt i den här diskussionen är medvetet/omedvetet ignorerar faktum att SAS och British Airways har olika kundsegment på Göteborg-London.

British Airways har hubb i London så de transporterar inte passagerare endast för Göteborg-London medan majoritet av SAS passagerare är för resa mellan Göteborg-London.
Med tanke på det kan British Airways självklart kan ha flera avgångar och de har mest slottider på London Heathrow vilket gör det lättare att möta konkurrens.

Därför Ryanair är huvudkonkurrent om vi pratar om transport mellan A-B, inte A-B-C.
 
Toppen