Senaste nytt

idg.se Därför kan du inte surfa på SAS-flygen

FF#1

Medlem
De få gånger det har funnits så har det funkat perfekt, dock så är fungerade internet i lufte inte nått nytt.
Kommer i håg när jag skrämde halvt ihjäl frugan när jag överraskade med ett oväntat skype samtal på en flygning från MUC-KIX med LH år 2005...
 

fly4fun

Medlem
Suck, varför svammla. De har ju helt tappat bollen här. Hur svårt kan det vara?

Jag var grymt imponerad av LH's flynet och det är ju teknik som finns. Bättre än så behöver det inte vara i luften imho, och jag är normalt sett rätt kräsen.

LH använder en helt annan frekvens än SK/DY använder. LH kör med få satelliter som har nästan global täckning. Man har täckning från samma satellit länge och det fungerar ganska stabilt. Handovers görs sällan och sker ganska smärtfritt. Nackdelen är maxhastigheten som ligger på ca 1 Mbit/s. Datakostnaden ligger på ca 0.4 USD per megabyte.

SK/DY använder ett annat nätverk av satelliter som har mycket mer begränsad täckning och har antenner riktade mot begränsade geografiska områden. Satelliterna var ursprungligen tänka att användas för satellit-TV på marken och därför antennerna är riktade mot områden där man har kunder och vill ha täckning. Det gör att över hav saknas täckning ofta helt. Ett flygplan hoppar mellan antenner och täckningsområden. En så kallad handover mellan 2 antenner över land kan tar ca 5-15 minuter, vilket gör att man upplever avbrott till och från. Fördelen är att kapaciteten är högre med hastigheter upp till 4-8 Mbit/s per flygplan. Datakostnaden ligger på ca 0,2 USD per megabyte.

För flygbolagen är det lite som att välja mellan pest och kolera. Nästa generation satellitlänk som har kapacitet, täckning och kan hantera handovers, kommer dröja ca 2 år, så vi kommer få dras med det vi har ett tag till.
 
Bästa WIFI-upplevelsen jag haft var med AA mellan SFO och ORD. Arbetade hela nattflighten med en märkbart irriterad granne som inte var kvar i samma tidszon som jag själv :p
 

Halle

Medlem
SAS hade Wifi redan 2006. Kopplade själv upp mig mellan CPH-PEK. Hastighet/stabilitet var helt ok. Dock så plockades det senare bort.
 

fly4fun

Medlem
TG ska börja med wifi 1 September men ingen info om på vilka rutter

Investvine » Thai Airways to offer WiFi on board

Kul med fler som börjar med WiFi, dock blir det garanterat inte 1 sep 2013.

Thai Airways said that after obtaining the license, it will pick a inflight WiFi operator.

Så man måste bestämma sig för leverantör, installera och därefter testa utrustnigen. Så min gissning är att det blir närmare 1 sep 2014 än 1 sep 2013.

Iceandair lovade WiFi till slutet av 2012, i ett pressmeddelande runt sep 2012. Idag har vi sep 2013 och ingen installation har gjorts. Senast jag pratade med servicechefen på ICE så pratade han om en första installation tidigast denna höst.
 

fly4fun

Medlem
Ja, men det var för en gång skull inte SAS fel. Boeing la ner Connexion by Boeing.

Vad jag har hört så vägde "Connexion by Boeing" utrsutningen ca 200-300 kg och SAS slängde ut den dag ett efter nedläggningen för att spara vikt. Den utrustningen som installeras idag väger ca 20-30 kg.
 

agehall

Medlem
en massa bra fakta

Jag betvivlar inget av det du skriver, men jag tyckte det funkade mycket bättre än vad du får det att låta som. Jag körde videosamtal till frugan mitt över atlanten och även om det inte kräver supermycket bandbredd så är det ändå någon slags måttstock på hur bra det funkar.

Priset på data har jag ingen koll på alls, men för mig som konsument var det ett helt okej pris för den tjänst jag fick.

Ett dilemma är ju att ju längre man väntar, dessto mer ny teknik kommer att komma "snart", så det blir lätt att man bara skjuter upp och skjuter upp beslutet. SAS borde ha köpt in samma lösning för flera år sedan imho.
 

nilsson

Medlem
Bästa WIFI-upplevelsen jag haft var med AA mellan SFO och ORD. Arbetade hela nattflighten med en märkbart irriterad granne som inte var kvar i samma tidszon som jag själv :p

I alla fall GoGo inflight internet har en skum lösning som går mot antenner på marken istf. satelliter.

SAS hade Wifi redan 2006. Kopplade själv upp mig mellan CPH-PEK. Hastighet/stabilitet var helt ok. Dock så plockades det senare bort.

Jag vet en arbetskamrat som spela World of Warcraft på en flygning till Tokyo. Jag vet dock inte vilket bolag.
 
Toppen