Senaste nytt

ID-biljetter

Agö

Medlem
Har vi någon som åker på ID-biljetter ofta (kanske särskilt långa flighter i C då de brukar vara lite dyrare) och kan bekräfta att det förmånsbeskattas?
 

nissefalk

Medlem
ID kan köpas av i stort sett alla som jobbar inom ett flygbolag, det brukar vara ID 90 och är ju alltid standby så man vet ju inte om man kommer med eller inte. Oftast måste man ha varit anställd i minst 6 eller 12 månader innan man kan få tillgång till denna förmån.

Så vitt jag vet så skall en uttagen ID biljett rapporteras till skatteverket och man skall förmåns beskattas på den i Sverige, har dock ingen erfarenhet av att det görs så i Sverige.

Vet från en SAS vän att man inom SAS kan köpa lite dyrare ID biljetter som ger tillgång till standby flygning i business class på SAS och Lufthansa, inte på andra Star Alliance bolag, själv har jag flugit väldigt mycket på ID biljetter, främst från mellanöstern där min fru jobbade på några olika flyg bolag, där nere så blir det ingen beskattning.

Det är ganska spännande att flyga på ID, oftast har man bara minuter på sig att ta sig till gate om man fått plats, och alltid spänning om man kommer med eller inte, har flugit över Atlanten ett par gånger i jump seat där cabin crew sitter vid start och landning, det kan vara jobbigt på en 10 timmar flygning men med tanke på vad man betalat så går det bra, det är inte alla flygbolag som tillåter att man använder jump seat.

Det finns olika slags ID biljetter beroende på om man bokar med det egna flygbolaget, (billigast och bästa chans att komma med) eller får biljett utställd av eget flygbolag på annat flygbolag (dyrare inte samma prio som egna flygbolagets ID biljetter) och tredje om man lyckas övertala ett konkurerande flygbolag att ge dig som anställd hos konkurrent en ID biljett, (billig men inte lika bra som eget bolag)

Oftast får man åka Economy, ibland om det finns plast så kan man bli uppgraderad till Premium eller Business, har man senioritet så kan man alltid få business i mån av tillgång, vet att piloter på Emirates och deras familjer oftast har business prio på Emirates flygningar.

Om man inte är flexibel så är det oftast bäst att köpa en biljett på en rea än att lita på att komma med på en ID biljett.

Det finns regler mellan flygbolagen för att flyga på ID, bland annat vad det gäller uppförande, klädsel och liknande, jag såg alltid till att leta upp flygplats chefen för det bolag jag flög med och personligen tacka om jag fick plats, det är alltid bra att vara extra trevlig....
 

Robin_L

Medlem
På alla bolag jag har arbetat på har kravet för ID-biljetter varit:
- minst 6 månader i bolaget
- tjänstgöringsgrad om minst 50 %

Timanställda brukar inte få resa på ID. Exakt vad som gäller hos SAS vet jag dock inte, men jag antar att de har liknande villkor. Däremot brukar man som timanställd få resa till rabatterat pris på egna linjenätet.
 
Toppen