Icelandair skaffar 2 st Boeing 767-300

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Dr. Miles, 28 April 2015.

1. Icelandair annonserade förra månaden att de skulle skaffa 2 st Boeing 767-300.
    I dagsläget flyger de enbart Boeing 757 (-200 och -300).
    De kommer att använda Boeing 767-300 flygplan till Reykjavik-London Heathrow och eventuellt till några destinationer i USA och Kanada.

Det är oklart om de kommer att ha annan Business class stol än dagens Saga Class på deras Boeing 767-300.

Icelandair to Acquire two Boeing 767’s For Heathrow Route :: Routesonline

Häromveckan träffade jag min bekanta från Island och han berättade för mig att ca 30.000 ton av Icelandairs frakt (ca 98.000 ton totalt i 2014) är fisk från Island och det har ökat varje år.

Boeing 767-300 kan lasta upp till 30 st LD2 (3.40 m3 per st) och jag tror att det går att lasta ca 10 ton frakt vid fullt i passagerarkabinen.

Last edited: 28 April 2015
  2. Viking75

Viking75 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Smart drag då samma ratings troligtvis gäller för piloterna. Dock bör det påpekas att rating inte är allt. 767 är i flera fall som vid landning rätt olik 757.
    Men som sagt detta har man säkert tänkt på och flottan gynnas givetvis av tillskottet.

3. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad hände med deras planer om att beställa Boeing 787, eller annullerade de sin order?

4. Enligt Wikipedia (I know), Icelandair har beställt totalt 4 st Boeing 787 och beställning av 3 st av dem flyttade till Norwegian.

Icelandair - Wikipedia, the free encyclopedia

5. De annullerade den. Norweigan tog över dem. Icelandair beställde ett gäng 737-MAX istället.

6. Jakob K

Jakob K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte ett ganska sunkigt drag? Vem vill flyga 767?

7. Viking75

Viking75 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tja! smaken är som baken. Själv älskade jag att flyga MD80. Än i dag kan jag bli lycklig av att se en välskött 757 (flygande pennan).
    Jag väljer hellre att flyga 767 i bekväm konfiguration gentemot att trängas i ett supermodernt plan med trånga säten.

Men framför allt så tror jag att valet är rätt för just detta bolag.

Jakob K gillar detta.
  8. Aurora

Aurora Medlem

Er det noe galt med B767-300? Jeg fløy nettopp B777-300ER og B767-300ER "back to back", jeg synes ikke det var noe konkret forskjell. Det finnes eldgamle B777 også, og alderen vises ikke innvendig hos B767'ene til Austrian iallefall :)
    En del turbulens var det også med B767'en, uten at det var ubehagelig.

9. När man reser i Economy class är Boeing 767 ganska bra konfigurationsmässigt. Det brukar att vara 2-3-2 i Economy class.
    Finns det 2-4-2 konfig på Boeing 767 på något flygbolag?

kerran1980 gillar detta.
  10. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, har funnits men den tiden måste väl rimligtvis vara förbi idag? Charterkonf.

Dr. Miles gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!