Senaste nytt

ICA Banken förbättrar reseförsäkring på ICA Bankkort Plus

Gus

Medlem
Heja Ica banken! Inte nog med att de varken har uttagsavgifter och inget valutapåslag på sina kort. Dessutom har de bästa rabatten på bolånet! (För mig i alla )

När jag och min kompis har varit utomlands inom eu och vi tagit ut samma belopp euro på bankomat så har det dragits ungefär 1.5 procent mindre sek från mitt konto än min kompis konto (som har visakort).
 

thh

Medlem
Fick mitt nya Ica kort idag , silverfärgat ! Snyggare än det gamla rosa ;-)

En nackdel med Ica kort i Thailand är att det bara går att ta ut 10 000 Baht åt gången , med Swedbank MasterCard går det att ta ut 20 000 baht vet inte varför men provade detta nyligen.

Då kanske det bara var jag som blev ledsen när ICA banken spärrade mitt rosa kort och skickade ett silvrigt istället. Det känns inte lika mycket "ICA" med ett silvrigt kort... :(

dscn0255_5011b450e087c368a400005c.jpg
Jag glömmer aldrig mitt fina rosa kort... Nu har jag skamlöst lånat bilden från internet förresten, och den är inte faktiskt min. Och jag heter inte Johanna.

Jag har inte använt kortet i Thailand men i USA, Ryssland, Kina, Tjeckien, Holland, Hong Kong och Spanien har gränsen satts av bankomaten, inte ICA (även om jag tror de själva säger 5000kr/uttag, men har inte kunnat hitta något på deras hemsida). Kanske var det något annat kort jag haft som haft den gränsen.
 
Har Thailand höjt uttagsavgift för utländskt kort nyligen? Det var 150 THB per uttag sist.

F.ö. man kan skippa dessa thailändska uttagsavgifter om man tar ut pengarna från AEONs bankomater.

Det var 180 Bath för mig också. Och kan meddela att även Citibanks bankomater erbjuder uttag utan avgift.
 
Last edited:
Jag har inte använt kortet i Thailand men i USA, Ryssland, Kina, Tjeckien, Holland, Hong Kong och Spanien har gränsen satts av bankomaten, inte ICA (även om jag tror de själva säger 5000kr/uttag, men har inte kunnat hitta något på deras hemsida). Kanske var det något annat kort jag haft som haft den gränsen.

Hos ICA Banken är gränsen för uttag 15 000 SEK under en 4 dagars period. Detta innebär att du kan ta ut detta på en och samma dag om du vill. Men som du nämner är det max 5000 SEK/uttag och beroende på hur uttagsvolymen är reglerad av de som tillhandahåller uttagsautomaten. Kul att många här verkar nöjda med ICA Banken - då vet jag att kollegerna på bankverksamheten inom koncernen också levererar en bra produkt! :)
 

pitch

Medlem
Jag råkade visserligen ut för en gräns på 10000 JPY en gång i Narita. (Runt 3000 THB, för att anknyta till diskussionen tidigare.) Men det måste ha varit ett riktigt specialfall, det har aldrig hänt mig varken förr eller senare.
 

Dr. Miles

Expert
Idag fick jag ett nytt ICA Banken Plus kort och jag fick aktivera kortet på nätet.
Det som var nytt för mig är att specificera vilka världsdelar man vill att kunna använda kortet.

Screenshot20140318_1.png

Jag undrar om det finns någon butik/bankomat/internetsajt i Antarktis som tar emot betalning med MarsterCard. :confused:
 

Bergling

Medlem
För att vara lite petig så har möjligheten att sätta begränsningar för var kortet kan användas funnits iaf minst ett år. Och ja, det finns en uttagsautomat på en forskningsbas i Antarktis.

Råkade själv ut för att ha glömt att öppna kortet när jag stod på Heathrow i höstas. Som tur är kan man öppna kortet via appen, och gratis Wifi var välkommet just då.
 
Toppen