Ibland lyckas SJ bra trots allt

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av FlyingFire, 7 December 2013.

  1. FlyingFire

    FlyingFire Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte att det pratas mycket om hur dåligt SJ sköter sig, jag skulle vilja lyfta ett exempel jag upplever nu på mycket god service.

    Det började igår med ARN-kaoset, jag skulle med Sk013 från LLA avgång 16.55 för att hinna med ett tåg 19.15 från Stockholm C. Flyget blir försenat, och istället för att landa 18.15 landar jag strax efter 22. Och inge fler tåg går under dagen.

    Jag hade en 2 klass icke ombokningsbar biljett, på LLA ringde jag SJ's kundtjänst och förklarade min situation, hon som svarade bokade om biljetten till sista tåget (20.15), jag tackade oerhört.
    När det blev tydligt att jag inte heller skulle hinna med detta tåg ringde jag igen, då svarade SJ med att de ställt upp alla biljetter för fri resa hela helgen. I mitt fall betydde detta att min 2a klass icke ombokingsbar hade blivit en 2a klass öppen biljett, fri av resa hela helgen. Helt okej.

    Tar mig hem till min far i Stockholm och spenderar natten, kommer till Stockhom C för avgång, pratar med tågvärden och förklarar min situation. Då får jag till svar "Oj, vad tråkigt att höra, prata med min kollega så ordnar vi en plats åt dig i första klass."

    Så nu sitter jag här, i 1a klass på ett SJ2000 som ligger rimligt i tidtabell.
    Allt detta på en icke ombokningsbar 2a klassbiljett.

    Finns det fler sådana här exempel, eller har jag åkt på jordens räkmacka?
     
    11 personer gillar detta.
  2. JanneB

    JanneB Medlem

    Ort:
    LPI, PMI
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade nyligen en ToR 1-klass med mat åt båda hållen, ej ombokningsbar. Insåg dagen innan avresa att jag på något outgrundligt vis lyckats boka båda resorna åt fel håll. STHLM - LKPG - STHLM istället för LKPG - STHLM - LKPG. Hörde av mig till kundtjänst men hade mycket låga förhoppningar om att få boka om resan. Förklarade mitt misstag och döm av min förvåning men jag fick pengarna tillbaka. Det var visst smidigare för dem än att boka om resan. Mycket oväntat och mycket uppskattat
     
  3. In_Sweden

    In_Sweden Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har haft gånger med förkräckligt snöväder, 2 byten på 10 minuter styck och fortfarande kommit fram i tid. Då kände jag att jag hade tur, inga fastfrusna växlar eller sena tåg. Den första gången trodde jag att jag hade tur, den andra på samma sträcka så var jag riktigt förvånad.

    Men jag tror nog att jag aldrig riktigt har hamnat i en situation där SJ skulle kunna ta väl hand om mig, utan jag är mer nöjd då jag generellt sätt, med tanke på hur länge jag har tågpendlat generellt sätt kommer fram i tid. Det enda som jag blivit försenad med än 20 minuter med har varit större problem som nedriven kontaktledning eller påkörningar.
     
  4. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag tänker rätt så åkte vi alltså med samma flyg 6/12?

    Men då sas och SJ har ett samarbete så innebär det faktiskt att det är helt enligt reglerna de bokar om dig. Även om du då faktiskt inte gjorde helt rätt när du bokade om.
     
    1 person likes this.
  5. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har lyckats ha en icke ombokningsbar 1:a klassbiljett GBG-STO som min chef bokat. Jag kommer till tåget och någon sitter på min plats - upptäcker att biljetten gällde igår (!!). Något förvirrad letar jag reda på tågvärden och förklarar situationen. Hon säger att det inte är någon fara - det finns ju platser i första klass och hon har nog någon extra mat till mig :)

    Det hela löste sig utan problem till min lättnad. Jag har även haft några andra liknande händelser där jag åkt med fel avgång på ej ombokningsbara biljetter (det har dock funnits förklaringar, inte att jag typ försover mig utan inställd lokalbuss etc.).

    Jag tycker att SJ och tågvärdarna brukar vara generösa med ombokningar och andra typer av missöden. Förseningar å andra sidan kan ibland vara en helt annan femma.
     
    2 personer gillar detta.
  6. Najk

    Najk Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Absolut!
    Jag skulle boka en tågbiljett för frugan och svärmor hem från Stockholm för ett par veckor sedan. Då de redan var iväg och bara skulle hem så var det ingen risk att planer skulle ändras så jag bokade ej ombokningsbart.
    De skulle åka vid 18, kl 15 ringer svärmor och hade kollat på biljetten och sett att jag bokat in dem nästa dag och inte aktuell dag,

    Efter ett samtal till SJ kundtjänst så avbokade de biljetten och utfärdade en på rätt dag. Oväntat generöst och mycket uppskattat.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Styvdottern fick hjärnsläpp häromdagen och bokade en icke avbokningsbar SJ biljett med avresa samma dag som hon reser hem från USA. Ett kort telefonsamtal till SJ med frågan om vi kan få byta avresedag resulterade i att vi direkt fick svaret: För min del är det fortfarande Jul och jag har julkänslan kvar så jag krediterar biljetten på en gång så ni kan boka en ny biljett själva.

    En mycket generös och uppskattad gest från SJ när de är som allra bäst.
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×