Iberia Express överraskar i business class

Diskussion i 'Oneworld' startad av Anders Östling, 26 Mars 2016.

  1. Anders Östling

    Anders Östling Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Åkte med frun och ett gäng vänner från Kastrup till Madrid. Hade bokat C med hustrun, de andra 4 åkte ekonomi. Hade läst lite om detta lågprisbolag och hade MYCKET låga förväntningar, speciellt som vi nyligen hade en resa med Air Asia från Singapore till Langkawi i deras "premiumkabin". Total katastrof ända från checkin till bagage, men nog om det.

    Snabb business checkin utan kö, fasttrack på 30 sekunder, lounge och prio boarding som fungerade. Redan då anade jag att det kunde bli bra. Två hela rader i C med 3+3 och 4 passagerare. Efter takeoff ett glas färskpressad juice och många leenden från Sandra. Hyfsad lax med ris, sallad med tomater, valnötter och rökt skinka. Avrundat med en virre till kaffet så gick de 3 timmarna snabbt.

    Totalt sett var de 300 kr extra för C ett fynd. Kan verkligen rekommendera Iberia efter detta. Hoppas att det inte var ett exception :).
     
    Last edited: 26 Mars 2016
    Gus, chazzie, Knucket och 6 andra gillar detta.
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Det låter ju riktigt trevligt. Men det får en att fråga - vad är det egentligen som är LCC med Iberia express? Om de har alla de tjänsterna och en bra Business class?
     
  3. pep

    pep Medlem

    Jeg havde samme spørgsmål. De facto en full service carrier. Forskellen er næppe til at få øje på? Same, same as Lufthansa og Lufthansa City Line?
     
  4. mha321

    mha321 Medlem

    Fast har Lufthansa cityline marknadsföras som LCC? Det är väl germanwings/eurowings som haft/har den rollen i Lufthansa?
     
    pep gillar detta.
  5. Anders Östling

    Anders Östling Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bra fråga. Eftersom bolaget verkar marknadsföra sig om Iberias LCC så fick jag det intrycket. Men jag kan så klart ha missuppfattat det helt.
     
  6. mha321

    mha321 Medlem

    Jag har också noterat den marknadsföringen. Är på jakt efter om det faktiskt ligger något bakom det eller om det enbart är marketing...
     
  7. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Och nu till den centrala frågan (orkar inte ta reda på det själv:oops:) Fick du några TP?
     
    Kricka gillar detta.
  8. Anders Östling

    Anders Östling Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  9. Homer

    Homer Medlem

    skärp dig! o_O;)
     
    Gus och Stefan62 gillar detta.
  10. Homer

    Homer Medlem

    Iberia Express (I2) var ett försök att klämma åt Iberia:s fackföreningar, starta ett helt nytt bolag
    som tog hand om alla korta och mediumlånga flighter.
    Efter en massa strejkande blev det en övernskommelse om att I2 inte får växa till mer än 25 plan före 2017, i gengäld gick Iberia:s piloter med på lönesänkningar.
    Det är därför Iberia fortfarande traffikerar vissa stäckor inom Europa.
    Förrutom besättningens löner är nästan enda skillnaden benutrymme.

    Vueling är IAG:s uttalade LCC (fast Vueling har ju också Businessclass ungefär som SAS Plus)

    F.ö. brukar ju även Air Berlin definieras som LCC
     
    Last edited: 26 Mars 2016
    nota bene, bnr, Knucket och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×