Senaste nytt

IATA föreslår ny standard på kabinväska

Swisser

Medlem
Jag undrar hur pass hårt de kommer att hålla på de föreslagna nya reglerna. Förra året köpte jag en Samsonite Cubelite Spinner som håller måtten: 55 x 40 x 20 cm = 115 cm. Den är alltså 5cm bredare än de föreslagna nya reglerna. Jag hoppas de kommer att visa viss tolerans, så man slipper köpa en ny kabinväska.
 

olo

Medlem
De föreslagna nya måtten är ju en bra bit mindre än den nuvarande rekommendation som IATA har för handbagage. 55x35x20=110cm jämfört med 56x45x25=126cm.

Om vi jämför med SAS så gäller: 55 cm x 40 cm x 23 cm (=mindre än IATA-normen). När jag köpte ny för några år sedan letade jag efter maxhöjd 50 cm, då det är kravet på Malmöaviation. Det känns rimligt att det med en gemensam väskstorlek som verkligen gällde och efterlevdes. Jag är av den starka åsikten att så länge fastställd storlek kontrolleras så är jag nöjd, nästan oavsett vilken den är. Håller helt med @agehall här!

Jag tycker faktiskt att Wizzair har gjort en smart sak, som skiljer på stora och små handbagage. Stora max(56 x 45 x 25) kostar ett par hundralappar, medan små max(42 x 32 x 25) ingår i priset.
 

Flying P

Medlem
Jag undrar hur pass hårt de kommer att hålla på de föreslagna nya reglerna. Förra året köpte jag en Samsonite Cubelite Spinner som håller måtten: 55 x 40 x 20 cm = 115 cm. Den är alltså 5cm bredare än de föreslagna nya reglerna. Jag hoppas de kommer att visa viss tolerans, så man slipper köpa en ny kabinväska.
Har en likadan och den är perfekt för även på mindre plan med små overhead bins får den oftast plats.
 

Nemo

Medlem
De föreslagna nya måtten är ju en bra bit mindre än den nuvarande rekommendation som IATA har för handbagage. 55x35x20=110cm jämfört med 56x45x25=126cm. Jag tror det kommer att bli svårt att få flygbolagen att hålla sig till det nya förslaget. De som accepterar större handbagage, speciellt för businessklass passagarerarna, kommer att ha en konkurrensfördel. Vill man däremot inte ha några trubbel när man är ute och flyger och ej behöva tänka på handbagagets storlek, så är det nog en bra idé att se till att man har handbagage som ej överskrider de föreslagna nya maximala måtten.
Volymmässigt är det nya 38,5 liter jämfört med det gamla 63 liter. En minskning på nästan 40%.
 

Jaws

Medlem
Snart kommer vi att behöva olika handbagage beroende på flygbolag och aktuellt flygplan, väsktillverkarna jublaro_O

Vitsen med handbagage är ju främst för affärsresande, ala snabb roll on-roll off, samt försäkring mot skadat/borttappat bagage...
...detta hamnar i mina ögon i kategorin "otur när nån tänkte"
Fast de tänker att vi affärsresenärer ska få en egen "storlek" för att göra saker smidigare?!?:rolleyes:
 

seat56f

Medlem
Här har vi en möjlig BC.se-funktion för medvetet resande: mata in din itinerary, lista maximalt handbagagemått för alla flygningar?
 

Dr. Miles

Expert
Både ANA och JAL har olika begränsningar av handbagaget beroende på inrikes eller utrikes samt vilken sorts flygplan man flyger med.
Om man har inrikes anslutningsflyg till/från utrikes flyg, gäller villkor för utrikes handbagageregler.
Låter det enkelt? Nej. :eek:

ANA:
手荷物について[国内線]│航空券│ANA国内線
手荷物について[国際線]│航空券│ANA国内線

Inrikes:
För flygplanet som har 100 stolar eller mer: 55 x 40 x 25 cm
(dock de totala måtten på ditt handbagage (L+B+H) får inte överskrida 115 cm)

För flygplanet som har mindre än 100 stolar: 45 x 35 x 20 cm
(dock de totala måtten på ditt handbagage (L+B+H) får inte överskrida 100 cm)​

Utrikes:
55 x 40 x 25 cm
(dock de totala måtten på ditt handbagage (L+B+H) får inte överskrida 115 cm)​


JAL:
JAL国内線 - 機内に持ち込み可能なお手荷物
JAL国際線 - お手荷物について

Inrikes:
För flygplanet som har 100 stolar eller mer: 55 x 40 x 25 cm
(dock de totala måtten på ditt handbagage (L+B+H) får inte överskrida 115 cm)

För flygplanet som har mindre än 100 stolar: 45 x 35 x 20 cm
(dock de totala måtten på ditt handbagage (L+B+H) får inte överskrida 100 cm)​

Utrikes:
55 x 40 x 25 cm
(dock de totala måtten på ditt handbagage (L+B+H) får inte överskrida 115 cm)​
 
Toppen