IATA Class Codes

Diskussion i 'Övrigt' startad av rvarttinen, 7 Maj 2012.

1. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    I många diskussioner här på detta forum refereras det ofta till bokningsklasser. För mig, som fram till nu varit rätt okuning på dessa, har detta kodspårk varit lite sårt att greppa ibland.
    Hittade följande hjälpsamma wikisida: IATA class codes - Wikipedia, the free encyclopedia

Men, finns det något mer detaljerat om vad som är skiljer mellan t.ex. I och Z eller S och Y? Är det upp till respektive
    bolag eller finns det även stipulerat vad koden faktiskt står för och inte 'bara' t.ex. Business Class Discounted?

BTW: ... någon som provat 'P'? ... 'Super sonic' torde väl ha varit med Concorde?

2. Ja, det är var och ett flygbolag får bestämma vilken bokstav skall användas till vilken kabinklass och hur hög/låg klassen är.
    T ex Estonian Air(OV) använder Z klass som discounted economy.

Det är dock så att olika allianser försöker harmonisera bokningsklasser, just för att förenkla utbyte av information mellan flygbolagen.

3. Jag blev lurad av det där igår....:p Uppmärksammade dock felet innan bokning.

4. guapeton

guapeton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    P-klass är tex Eco Extra på SAS för Award tickets.

På TAP har jag för mig att jag åkt en sån på en AD75 i Eco

5. guapeton

guapeton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Phu! Deras K-klass har bra pris och ger 100 % EBB-points och +15% för EBS och 25% för EBG.

6. Välkommen till BusinessClass.se, guapeton!

First class bonusresa inom Star Alliance bokas som O.
    O klass bokning visas som Economy class på CheckMyTrip.com. Jag blev jätterädd när jag såg det för första gången. Jag ringde tillbaka till bmi omedelbart för att dubbelkolla...

7. Är medveten om det..:) Jag har själv rekommenderat den här på sidan, för linjen till Tbilisi. Därför hade det ju varit ännu värre om det vore jag som gick på minan:p (men kanske rätt åt mig när jag ens för en sekund trodde att de priserna kunde vara för business:D)

1 person likes this.
  8. guapeton

guapeton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Z= Zlatan-klass kör vi med internt på kontoret. Men det gäller inte på Estonian utan med på LX/Lufthansa. :)

1 person likes this.
  9. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Tyvärr finns det ingen regel som gäller för alla flygbolag. De bokstäver som står i länken är rätt allmängiltiga men det finns gott om undantag.

Bland annat därför är det viktigt att onlinebokningssidor visar exakt bokningsklass och inte bara ekonomi/affärsklass - för rätt ofta tolkar de fel!

10. Alldeles riktigt.
    När SWISS återinförde P klass som Discounted Economy (nu är den bytt till Discounted Business), visade många online bokningssidor den som First class.
    (P klass användes som Discounted First förr.)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!