Senaste nytt

IATA-Biljetter

Dr. Miles

Expert
Mitt språkkunskap är begränsat och jag är inte lika mycket inne i IATA biljett som Jacob är.
Men jag hoppas att det hjälper er att förstå hur IATA biljett fungerar.
 
Den kunskap och insikt som vi får genom att titta på sådana fall som ovan är ovärderlig. Hatten av, tack AHO!

När det gäller kunskap och information språk är endast transportmedel. Du kan skriva i vilket språk du vill, vi kommer förstå det, om inte vi gör då finns det verktyg att översätta. :)

Som sagt tidigare det är inte bara typen av biljetten som är intressant utan också varifrån vi kan få tag på en.
Jag misstänker att även om flygbolags hemsidor är ett bra ställe att köpa biljetter så är vissa typer av biljetter begränsade till att säljas endast via andra kanaler.
 

Dr. Miles

Expert
Den kunskap och insikt som vi får genom att titta på sådana fall som ovan är ovärderlig. Hatten av, tack AHO!

När det gäller kunskap och information språk är endast transportmedel. Du kan skriva i vilket språk du vill, vi kommer förstå det, om inte vi gör då finns det verktyg att översätta. :)
Tack för snälla ord. Jag uppskattar din feedback!

Som sagt tidigare det är inte bara typen av biljetten som är intressant utan också varifrån vi kan få tag på en.
Jag misstänker att även om flygbolags hemsidor är ett bra ställe att köpa biljetter så är vissa typer av biljetter begränsade till att säljas endast via andra kanaler.

Teoretiskt kan du köpa IATA biljetter på vilket IATA medlemsflygbolag/vilken IATA medlemsresebyrå som helst. Men det enklaste är att köpa den från flygbolaget som du flyger första sträckan med.

T ex Seoul-Hong Kong-Bangkok-Singapore.
Om du flyger med Korean Air på den första sträckan, blir det enklare att köpa biljett från Korean Air.
Men det är inget krav.

Som Gnopps skrev i ett annat tråd, duktig resebyrå är guldvärd. Så om du känner en sådan, köp gärna därifrån.
 

Dr. Miles

Expert
Jag uppskattar att BusinessClass.se webbsida har GCMAP routing funktion. Mycket lättare att förklara olika routingar.
På FlyerTalk var inte lika lätt. I stort sätt måste jag beskriva allting i text. Vilket försvårar kunskapsöverföring.

En stor eloge till Martin, Arvid och andra som utvecklade denna trevlig sida!
 

jurgenb

Medlem
Finns det någon möjlighet eller lämplighet att jaga IATA biljetter med utgångspunkt från ARN ? Noterar ju att priset är ganska trevligt på dom rutterna du visade som exempel men det kanske har o göra med Asien som region ?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det någon möjlighet eller lämplighet att jaga IATA biljetter med utgångspunkt från ARN ?
Ja, det finns IATA priser från Stockholm också. Men priset är en sådan nivå så att det inte lönar sig att köpa i de flesta fall.

Noterar ju att priset är ganska trevligt på dom rutterna du visade som exempel men det kanske har o göra med Asien som region ?

Ja, varje kommersiel flygplats har IATA priser ochj utgångspunkt som avgör priset.

Just nu är avresa från t ex Sydkorea, Egypten, Libyen och Sri Lanka förmånligare än andra länder.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Vill bara instämma i det AHO skrev om att Sydkorea, Egypten, Libyen och Sri Lanka är billigast. Jag satt själv och lekte en del med KVS-tool för några månader och testade även söka pris på biljetter med utgångspunkt från Filippinerna eller Taiwan, som har varit andra heta IATA-tips,men åtminstone i first-class var inte IATA-biljetterna billigast. Från svensk synvinkel är det på lite udda rutter som man kan göra kapen om man vill flyga första klass, som AHO visade. Men om man vill testa första klass för minsta antalet kronor så nog HKG-BKK med Emirates billigast, runt 6 000 kr T & R.
 

Dr. Miles

Expert
Case study: Seoul-Singapore i Business class

SEL-SIN enkel
Flygbolag: YY
Fare basis: C
Pris: ca 7.250 SEK
MPM: 3.459 miles

Seoul-Shanghai-Hong Kong-Ho Chi Minh City-Bangkok-Kuala Lumpur-Singapore
(3.611 miles = ca 104% av 3.459 miles = MPM + 5%)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Avreseort-> / DestinationSeoulShanghaiHong KongHo Chi Minh CityBangkokKuala Lumpur
Seoul-
Shanghai2 900 SEK-
Hong Kong4 600 SEK3 470 SEK-
Ho Chi Minh City6 150 SEK7 720 SEK5 650 SEK-
Bangkok6 600 SEK7 050 SEK5 340 SEK2 820 SEK-
Kuala Lumpur7 250 SEK9 560 SEK8 880 SEK3 730 SEK3 570 SEK-
Singapore7 250 SEK10 350 SEK9 900 SEK4 730 SEK4 420 SEK3 750 SEK

Ni ser priserna i fetstil. Jag har märkt de priserna som är dyrare än mellan Seoul och Singapore(7.250 SEK).
Det innebär att om ni tar stopover i Shanghai och/eller i Hong Kong, så biljettpriset går upp ända till 10.350 SEK(och +5% för MPM surcharge).

Men om ni bara byter i Shanghai och i Hong Kong, kan du ta stopover i Ho Chi Minh City, Bangkok och Kuala Lumpur utan att priset går upp.
Det är därför att IATA priser mellan de städerna är billigare än Seoul-Singapore.

Det är ungefär så man räknar.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tilläggsinfo.

I exemplet ovan ser ut som om man kan ta stopover i Shanghai och i Bangkok, sedan kan man få samma pris som Seoul-Singapore om man inte tog stopover i andra städer
Men så är det tyvärr inte.


  • Seoul-Singapore: 7 250 SEK
  • Seoul-Shanghai: 2 900 SEK
  • Seoul-Bangkok: 6 600 SEK
  • Shanghai-Bangkok: 7 050 SEK
  • Bangkok-Singapore: 4 420 SEK

Men, det räknar också Shanghai-Singapore: 10 350 SEK. Ja, då priset går upp till den nivån

Slutsats: IATA biljett räknar alla priser mellan avreseort/stopover punkter/destination.
 

Dr. Miles

Expert
Case study: Tripoli-Tokyo i First class

TIP-TYO enkel
Flygbolag: YY
Fare basis: F
Pris: ca 16.000 SEK
MPM: 8.938 miles
MPM + 25% =11.172 miles


Rutt exempel 1:

Tripoli-(LH: C)-Frankfurt-(LH/SQ: F)-Singapore-(SQ/CX/UA: F)-Hong Kong-(CX: F)-Tokyo
11.042 miles = ca 124% av 8.938 miles = MPM +25%

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Stopover i Hong Kong är OK.

ca 16.000 SEK + 25% för MPM surcharge = ca 20.000 SEK


Rutt exempel 2:

Tripoli-(BD: C)-London-(BA/QF/TG: F)-Bangkok-(TG/CX/EK: F)-Hong Kong-(KE: F)-Seoul-(KE/UA: F)-Tokyo
10.544 miles = ca 118% av 8.938 miles = MPM + 20%

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Stopover i Hong Kong och i Seoul är OK.

Eftersom IATA biljett Bangkok->Tokyo i First class kostar bara ca 700 SEK mer än Tripoli-Tokyo, du kan ta stopover i Bangkok utan att priset går upp ordentligt.

BKK-TYO enkel
Flygbolag: YY
Fare basis: F
Pris: ca 16.700 SEK

ca 16.700 SEK + 20% för MPM surcharge = ca 20.040 SEK

Sedan glöm inte att skatter och bränsletillägg tillkommer.


BD: bmi
LH: Lufthansa
BA: British Airways
QF: Qantas
TG: THAI
SQ: Singapore Airlines
EK: Emirates
CX: Cathay Pacific
KE: Korean Air
UA: United Airlines
 
Last edited:
Toppen