IAG yearly result

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Concorde, 28 Februari 2013.

1. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    News | Interactive Investor

Short version:
    British Airways går som tåget, Iberia som såret. (Fyndigt va?) att dom blöder ymnigt....dööh!

Mitten på mars skall facket svara på förslag. Annars kan IAG försätta IB i KK och börja om från scratch. IB är mindre kostnadseffektivt än SAS :eek:

2. Homer

Homer Medlem

Beror lite grann på vilket mätvärde man tar, men kostnad för anställda/ATK (employee cost per available tonne kilometre ) så är SAS i ohotad ställning :p
    Värt att notera är vart Finnair ligger

Det här ser ju inte så bra ut heller

European airlines operating profit (EUR) per employee 2011 or 2012*

European airlines' labour productivity. Oxymoron for some, Vueling and Ryanair excel on costs | CAPA - Centre for Aviation

Unit costs (cost per available seat kilometre) and average stage length for selected European legacy and low-cost carriers 2011, 2012*

Last edited: 28 Februari 2013
    3 personer gillar detta.
  3. zanga

zanga Medlem

Haha det var intressanta siffror Homer! Mer siffror och grafer här på BC tycker jag! Jag är säker på att jag inte är ensam med att vara lite av en tabell/siffer/graf/resultat geek :)

Ni får ursäkta om jag bryter mot "den oskrivna BC.se-lagen" nu ;), men tycker man ska ge Ryanair förtjänande cred ur en företagsdrivande syn, ser skitbra ut på dom graferna åtminstone.
    Sedan kan man länge diskutera hur, varför, påverkan av antal anställda. Vilket typ av flygbolag som är lättare att gå med positivt netto på osv... men hur som helst, SAS ser för jävliga ut.... lite tråkigt ändå. Och ändå skall det strejkas i CPH tydligen?

Inte för att jag kommer flyga med Ryanair för det dock. Samtidigt så är jag och vi inte deras målgrupp direkt så det skiter väl dom i ;)

4. Tjaeng

Tjaeng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Artikeln som behandlar Iberia separat från IAG/British Airways ger en mer nyanserad bild och mer relevant svar på Concordes påstående:

Iberia strikes: the challenge to one of Europe’s least productive workforces | CAPA - Centre for Aviation

Vad gäller kostnadseffektivitetens endgame så har Iberia och SAS likartad helårsomsättning, men Ibera har 5000 fler anställda och gör mycket större förlust på löpande verksamhet.

Last edited: 1 Mars 2013

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!