IAG Q2 rapport, kraftig resultatförbättring

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Homer, 31 Juli 2015.

  1. Homer

    Homer Medlem

    IAG’s operating profit for the quarter to June 30, 2015 was €530 million, an improvement of €150 million from the same quarter in the prior year.
    British Airways made a profit of €453 million (2014: operating profit €332 million);
    Iberia made a profit of €51 million (2014: operating profit €16 million) and
    Vueling’s profit was €24 million (2014: operating profit €30 million) on top of a 13.9 per cent capacity increase.

    Yields have been impacted at Vueling and Iberia by growth. British Airways yields are down related to weakening oil routes and increased competitor capacity on transatlantic routes in addition to the impacts of currency dislocation.


    IAG - International Airlines Group - News Release

    Nästa vecka kommer det att göras en beställning på nya plan,
    A320NEO till IAG, A350-900 till Iberia, sid 21 här:
    http://phx.corporate-ir.net/Externa...WxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1&cb=635738849203181968


    Nya rutter planeras för Iberia:

    Iberia making plans to open new routes to Asia, Africa and the Americas

    Possible destinations include Tokyo, Doha, Johannesburg, Toronto, Guadalajara, Managua, San Juan de Puerto Rico, Brasilia, and Asuncion.

    [ Sala de Prensa ] - Corporativa













     
    johhenrik gillar detta.
  2. Jag kommer ihåg den tiden när Iberia flög Madrid-Moskva-Tokyo.
    Flygbolagspersonal skrek i hallen på Sheremetyevo i Moskva: "Tokyo, Iberia! Iberia Tokyo!" och letade efter japaner som fastnade i taxfree.
     
  3. Homer

    Homer Medlem

    Jag har också flugit till Japan via Ryssland, fast med Aeroflot, de landade även i Khabarovsk
    för att tanka därför att bränslet var mycket billigare där än i Japan (jo det var ett tag sedan ;) )
     
    Dr. Miles gillar detta.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är lite intressant att IAG rapporterar fina resultat och samtidigt verkar försöka ändra på personalens villor rätt grovt. Finns en rätt lång tråd på FT just nu om försämringar som de vill påtvinga personal ex-LGW. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur mycket som är propaganda i den tråden, men det talas om sänkningar på uppåt 30% för delar av kabinpersonalen.

    Jag kan förstå om ett bolag som SAS, som har det rätt kämpigt, kapar löner etc, men när ett bolag som går så bra som IAG börjar göra det blir man lite orolig. Om det stämmer, så lär det ju visa sig i form av sämre service ombord (personalen lär ju inte bry sig speciellt mycket om sitt jobb..) och det i sin tur lär få passagerare att välja andra rutter.
     
  5. @agehall, allt är relativt.. Just LGW har en lite annan konkurrenssituation på grund av EasyJet och RyanAir.
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Klart det är så, men jag vet inte riktigt om man kan jämföra så rakt av. Varken EasyJet eller Ryan kör longhaul från LGW.
     
  7. Homer

    Homer Medlem

    Nej inte de, däremot ett bolag med samma ursprung som Senator :D
     
    Senator gillar detta.
  8. Precis.. Norwegian är väldigt aggressiva på Gatwick nu.

    Jag kom på en annan sak. IAG har väl en rätt aggressiv "fleet plan" mellan 2014-2019.?BAs flotta har ju några år på nacken.

    Vad jag uppfattar är att även en off balance sheet leasing kräver ca 10% upfront cash från flygbolaget. Skälet att Norwegian kan växa så snabbt är deras förmåga att generera kassa så det går att plocka in en B737-800 varje månad. Uppskattningsvis 35 MSEK i månaden. Jag tror British Airways tar emot större och flera flygplan framöver, så kapitalstrukturen kräver rätt mycket kassa för nya flottan. Därmed krävs reducerade rörelsedrivande kostnader som också har kassabehov..
     
  9. Homer

    Homer Medlem

    Q3 rapporten nu ute

    Operating profit €1,250m.

    British Airways €825 million (2014: €607 million)
    Iberia €200 million (2014: €162 million)
    Vueling €178 million (2014: €140 million)
    Aer Lingus €45 million från 18e August, datum för köp.

    (För British Airways:s del verkar minskade kostnader verkar vara av större betydelse än ökade intäkter...)
    (British Airways) "Short-haul made a return to profitability and we’re now moving towards the levels of return that will allow us to invest further in this important part of our business."

    http://phx.corporate-ir.net/Externa...WxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1&cb=635815627013039504
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×