Har inte IAG genom BA sitt Open skies, fast det kanske inte är fulflyg?
Sedan får jag lite Snowflake-flashbacks av ett nytt lowcost-varumärke, operated by Iberia
Det är väl Iberia Express som är mer Snowflake? Åtminstone var det ju en del kontroverser när det bolaget startades bland besättningarna.
Apropå Level är ju det där med att man inte får status benefits med sitt Executive Club lite tveksamt tycker jag. Visserligen är det LCC och allt men i detta fall är det ju trots allt lite mer "LCC with benefits" jämfört med helt fristående bolag just eftersom det är IAG.
Annars tror jag att långdistans-LCC har framtiden för sig, inte minst när Boeing 797 m.fl maskiner anländer och det går att flyga ytterst ekonomiskt över Atlanten. Med tanke på hur det brukar se ut i Economy kan man ju lika gärna starta ett subbrand som tar hand om hela det segmentet och samtidigt effektivisera genom att maskinen endast har Premium Economy och Economy.
Apropå Iberia codeshare. Peppar peppar ta i trä men i en hel del fall upplever jag det som att det finns mycket IB-codeshare inom IAG så det bör kanske inte utgöra en allt för stor begränsning i praktiken (även om det beror på vart färden går). Connectar man från CPH skall det inte vara några problem med den saken.