Senaste nytt

I natt jag drömde...

Ubbe

Medlem
Jag anade att detta förslag skulle dyka upp.

Men? Varför höll du på det? Var du osäker på dig själv när du inte ville skriva något som egentligen borde vara självklart på ett forum?
Var inte rädd. Här på detta forumet döms man inte! (om man inte har fel givetvis för då kommer du snabbt att bli upplyst om detta faktum, men självklart på ett "kärleksfullt" sätt...)
Tänkte först att det borde startas upp en omröstning rörande GOT som Scandinavisk hub men insåg ju snabbt att "varför slå in en redan öppen dörr??" :p
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Jag tycker att alla avgångar mot Asien skall avgå från HEL och alla mot USA från ARN. Alla skulle vara nöjda och glada med lösningen på grund av du flyger på rätt håll till västerut eller österut. :)
Jag skulle gärna hållt med dig men då hade det ju varit två som haft fel..
Centrum i norden är Göteborg och till en följd av detta så ligger Göteborg bäst till.
Nackdelen med att dela upp hubbarna till en östlig och en västlig innebär minskat/sämre utnyttjande möjlighet av befintliga plan.
tror inte SAS har råd med detta längre. Direktflyg inrikes ok från ARN och kanske även till FRA och MUC. Direktflyg longhaul alltid från GOT. Nära för alla och goa gubbar som hanterar det...
 

NotRyan

Medlem
Problemet med Göteborg är bara att det inte är en huvudstad samt att Stockholm är den finansiella och näringsmässigt riktiga platsen att lägga en hub på. Jag måste dock säga att jag håller helt med om att Göteborg är en ytterst trevlig landsortsstad med en himla massa goa gubbar :)
 

Senator

Moderator
Jag vet att trogna göteborgare gärna vill se flera direktavgångar från GOT och att vi som bor i Stockholm gärna vill ha direkta, interkontinentala flyg till ARN. Som norrman vill jag dock påminna om följande:

Bergen-Flesland (BGO) med passagerarunderlag som är det halva av Göteborg-Landvetter (GOT) har ca 15% flera passagerare.
Oslo-Gardermoen (OSL) med passagerarunderlag som är det halva av Stockholm-Arlanda (ARN) har ca 10% flera passagerare

Källa: List of the busiest airports in Europe - Wikipedia, the free encyclopedia

Så man kan göra som på 70 och 80-talet, flyga till USA via BGO istället :cool:
 

Palazzi

Medlem
Danska villkor på Färöarna...? Annars kan vi ju bygga göra en kompromiss och basera SAS där;) Vagar är ju för liten, men: Vi tar en av de obebyggda öarna och asfalterar hela.....

Fri stop-over, som med Icelandair= En väldig boost för färöisk turistnäring:p

I.om att sträckan bli kortare kan man använda små bränslesnåla plan, typ Bombardier CS100/300 med högre frekvens.

Som ett steg i denna riktning måste vi tyvärr kapa alla turer i östlig riktning.... Men vad tusan!! Tydligt fokus iaf:cool:

PS. Annars ligger Grönland ganska centrerat mellan Skandinavien och USA:p Jäkla synd att även det är danskt. Vi Svenskar skulle ha varit mer på tårna;)
 
Last edited:
Toppen