Senaste nytt

Hyrbilsfirmor på baksidan av kreditkorten(Amex Premium samt SAS MC Premium)?

Mr Basic

Medlem
Hittade ingen bra tråd om detta(kan vara dåligt sökt av mig). Upptäckte att det på baksidan på två av mina kreditkort(Amex Premium och SAS MC Premium) står fyra(Hertz, Sixt, Avis och Budget) hyrbilsfirmor följda av bokstavs- och/eller sifferkombinationer, vad är detta och är det ngt man kan ha nytta av vid bilhyra? Som ni förstår hyr jag i princip aldrig bil men om jag väl gör det vill man ju veta så mkt som möjligt. Bokstavs- och sifferkombinationerna är likadana på båda korten. Gissar att dessa innebär ngn form av försäkring om jag betalar bilhyran med korten?
 

Berglund

Medlem
Nej, det är en slags rabattkod. Där tanken är att du skall få en liten förmån, baserat på dels vad du har för nivå på kortet samt eventuell statusmedlem.

Däremot är det tyvärr som så med hyrbilar, att "vad det egentligen kostar" beror helt på var, när, hur och hur ofta du frågar! Helt enkelt - Your Milage May Vary.

Det är en halv vetenskap, men kort kan man väl säga att det skadar ju i varje fall inte att prova att göra en boknings/prisförfrågan i icke-inloggat läge samt en med tillhörande kod som du ju hittat på baksidan av korten. Det är tyvärr långt ifrån säkert att det blir förmånligare/billigare för dig att använda koden kontra att inte använda något alls utan bara boka bilen som det är. Det är närmast roulette vilket pris du i slutändan får och därför bör du alltid prova att göra minst två bokningar!
 
Toppen