Senaste nytt

Hyra bil Valencia flygplats två veckor - first time?

Volatyle

Medlem
Hej,

Jag hyr sällan eller nästan aldrig bil i samband med mina resor, men jag har nu en resa bokad till Valencia i sommar i två veckor och tänkte titta på att hyra bil att hämta direkt på Valencia flygplats.

Novis som jag är så googlade jag lite snabbt och hamnade på carrentals.com som verkar vara någon typ av "trivago" fast för biluthyrare. Eftersom jag har goda erfarenheter av trivago/hotels.com osv så slog jag in mina datum och önskemål kring bil. Jag behöver verkligen inget finare utan bara något att ta mig från punkt A till B.

Ironiskt nog var den billigaste och första bilen som dök på en Opel Corsa (vilket jag faktiskt kör privat) så jag tyckte det kändes perfekt. 1100kr för 2 veckor kändes dessutom som hittat.

Det bolaget som hyrde ut bilen hette "Firefly" och jag reagerade lite på att jag inte kände igen namnet - så jag började googla, och hittade ganska hemska historier om folk som råkat ut för precis allt möjligt. Så jag valde genast bort det och tittade på en bil från en annan firma, men döm av min förvåning när omdömen såg ungefär likadana ut där.

Avis ville ha det tredubbla, (2700kr för 2 veckor motsvarande bil) så jag tänkte att jaja, då får jag väl bita i det sura äpplet och ta en Avis - för det känner man ju igen. Men så läste jag att även Avis hade skräckhistorier och då funderade jag kring om det kanske inte var något "fel" på dom första alternativen, att hyra bil generellt verkar vara befattat med skräckhistorier oavsett firma.

So, what goes här egentligen? Ska jag satsa på något lite mer "känt"? Det fanns massa alternativ som iofs låg mellan Firefly och Avis, typ Dollar.

Avis är ju förvisso ett bra alternativ för mig som är Eurobonusmedlem (silver) men jag såg att det bara är klass C jag tjänar poäng på, dessutom tyckte jag att jag får precis samma pris om jag söker på bilarna "utanför" eurobonus URL'en så den där 40%-iga rabatten dom talar om på SAS hemsida har jag inte sett röken av.

Ni på forumet är ju säkerligen vana bilhyrare, hur gör ni? Använder ni något AWD-nummer med Avis? Eller har ni till och med andra tips / förslag på vad jag borde titta på?

Mycket tacksam för input hälsar en förvirrad/orolig hyrbilssökande...

EDIT: Perioden jag söker för är 18JUN-3JUL - totalt 15 dagar, biltyp "Opel Corsa" eller liknande budget.

Vol
 

pswe

Medlem
Hej,

Jag hyr sällan eller nästan aldrig bil i samband med mina resor, men jag har nu en resa bokad till Valencia i sommar i två veckor och tänkte titta på att hyra bil att hämta direkt på Valencia flygplats.

Novis som jag är så googlade jag lite snabbt och hamnade på carrentals.com som verkar vara någon typ av "trivago" fast för biluthyrare. Eftersom jag har goda erfarenheter av trivago/hotels.com osv så slog jag in mina datum och önskemål kring bil. Jag behöver verkligen inget finare utan bara något att ta mig från punkt A till B.

Ironiskt nog var den billigaste och första bilen som dök på en Opel Corsa (vilket jag faktiskt kör privat) så jag tyckte det kändes perfekt. 1100kr för 2 veckor kändes dessutom som hittat.

Det bolaget som hyrde ut bilen hette "Firefly" och jag reagerade lite på att jag inte kände igen namnet - så jag började googla, och hittade ganska hemska historier om folk som råkat ut för precis allt möjligt. Så jag valde genast bort det och tittade på en bil från en annan firma, men döm av min förvåning när omdömen såg ungefär likadana ut där.

Avis ville ha det tredubbla, (2700kr för 2 veckor motsvarande bil) så jag tänkte att jaja, då får jag väl bita i det sura äpplet och ta en Avis - för det känner man ju igen. Men så läste jag att även Avis hade skräckhistorier och då funderade jag kring om det kanske inte var något "fel" på dom första alternativen, att hyra bil generellt verkar vara befattat med skräckhistorier oavsett firma.

So, what goes här egentligen? Ska jag satsa på något lite mer "känt"? Det fanns massa alternativ som iofs låg mellan Firefly och Avis, typ Dollar.

Avis är ju förvisso ett bra alternativ för mig som är Eurobonusmedlem (silver) men jag såg att det bara är klass C jag tjänar poäng på, dessutom tyckte jag att jag får precis samma pris om jag söker på bilarna "utanför" eurobonus URL'en så den där 40%-iga rabatten dom talar om på SAS hemsida har jag inte sett röken av.

Ni på forumet är ju säkerligen vana bilhyrare, hur gör ni? Använder ni något AWD-nummer med Avis? Eller har ni till och med andra tips / förslag på vad jag borde titta på?

Mycket tacksam för input hälsar en förvirrad/orolig hyrbilssökande...

EDIT: Perioden jag söker för är 18JUN-3JUL - totalt 15 dagar, biltyp "Opel Corsa" eller liknande budget.

Vol
Mycket av oron kan ju dämpas med hjälp av försäkring. Har du sett tråden om kreditkort med hyrbilsförsäkring? Med rätt kort, eller hemförsäkring kommer du långt.
Nu vet jag inte hur flygplatsen i Valencia ser ut, men rent generellt på stora turistdestinationer har jag sparat många kötimmar genom åren med Hertz och Avis genom att vara medlem i deras lojalitetsprogram (och inte ens med någon särskild status) Genom ofta förberedda avtal och en separat disk slipper du kön med sällanhyrare. Möjligen kan det ibland ha kostat någon Euro mer än det billigaste alternativet, men det har varit värt det för mig.
Det är också värt att se på vilken policy bolagen tillämpar för bränslet, vissa bolag tar betalt för full tank och vill ha tillbaka bilen utan att du fyllt upp, vid korta körsträckor kan det bli en onödig kostnad.
 

fcx

Medlem
Tre råd: försäkring, försäkring, försäkring.

En hyrbil i Spanien kostar nästan ingenting, så de måste tjäna pengar på något annat. Ta ett hyrbilsbolag som erbjuder fullförsäkring utan självrisk, svälj stoltheten och betala. Har du en försäkring via kort/hemförsäkring/tredjepart riskerar du att du får agera ombud mellan dem och bilfirman om/när det händer något.
 

Volatyle

Medlem
Låter som Avis ändå är ett bra alternativ då. Såg en tråd om att det snurrade runt lite AWD nummer som ger lite discount. Vågar man använda ett sånt?

Fanns även ett bra erbjudande från "Budget". Är dom att lita på eller i nivå med tex firefly?

Vol
 
Firefly ägs av Hertz
Budget ägs av AVIS

Det är precis som Telia har Halebop eller Telenor som äger Vimla. En "premium"-version och en "lågprisspelare" under samma tak. Vilket som är bäst (och skillnaderna dem emellan är ofta svåra att skilja åt). När jag hyr med jobbet är det viktigaste för mig att kunna gå förbi kön och sätta mig i en bil direkt och bara köra iväg.

Hyr man bil ofta så är det en sak sak som prioriteras (smidighet), och hyr man sällan/privat är det andra saker som prioriteras (pris).

Som privatperson (utan lojalitetsstatus) är det värt att spara en tusenlapp och ta ex vis budget före AVIS enligt mig då priset skiljer markant och (som det verkar) får man ju samma bil ändå.

Sedan min egen (högst personliga) rankningslista - Jag har aldrig haft några problem med Hertz, Avis eller Sixt. Även Budget har funkat bra för mig de gångerna jag fått ta dem (kan ej uttala mig om Firefly då jag aldrig hyrt via dem). Sedan har vi de andra bolagen som spelar "en division lägre". De kan funka, men jag tänker inte testa !

Sedan måste man tänka så här vad gäller reviews. Ingen som hyr frekvent (och är nöjda) skriver några omdömen !
 
Toppen