Senaste nytt

Hyra bil i USA

Hej

Jag ska åka till Los Angeles och sedan bila upp till San Francisco i oktober. Har kollat runt en hel del här på forumet och känner att jag behöver lite hjälp.
Den 15/10 till den 18/10 vill jag ha en hyrbil och det pris jag hittat är ungefär 2000kr för perioden, Är det vad det kostar eller kan man med eran hjälp få ner kostnaden?

// Rickard
 

011430121

Medlem
Hej

Jag ska åka till Los Angeles och sedan bila upp till San Francisco i oktober. Har kollat runt en hel del här på forumet och känner att jag behöver lite hjälp.
Den 15/10 till den 18/10 vill jag ha en hyrbil och det pris jag hittat är ungefär 2000kr för perioden, Är det vad det kostar eller kan man med eran hjälp få ner kostnaden?

// Rickard
Vad ingår.
Försäkring?
Första tanken?
GPS?
Två förare?
VAT?
Jag tror du måste specificera vad som ingår i priset för att man skall kunna avgöra värdet av 2000kr för tre dagar.
 
Vad ingår.
Försäkring?
Första tanken?
GPS?
Två förare?
VAT?
Jag tror du måste specificera vad som ingår i priset för att man skall kunna avgöra värdet av 2000kr för tre dagar.

I CA är extra förare gratis enligt lag. Däremot så är det viktigt att kolla åldern på förarna och vad hyrbilsbolaget tar för avgifter, skiljer sig mellan bolag och biltyp vad dom tillåter utan att ta en avgift.
 
Ni som hyr i USA har ni alltid internationellt körkort?
Eller kör ni bara med Pass/svensk körkort?

Jag har internationellt körkort men glömmer det oftast på hotellet :p Jag har aldrig blivit stoppad hittills så vet inte hur det blir med polisen.
Brorsan blev stoppad för fortkörning i Nevada och den polisen hanterade svenskt körkort helt okej.
Jag har fått intrycket av att det är olika från gång till gång. Vissa har man ju läst om har fått åka vidare för polisen inte orkade hantera ett svenskt pass, sen hur grov trafikförseelse det har vart låter jag vara osagt.

Men när jag hämtar ut hyrbil har det alltid gått med svenskt körkort och pass för mig :)
 

Berglund

Medlem
När jag var under 25 hade jag internationellt körkort för mina hyror i USA. Detta efterfrågades ofta på grund av högre försäkringspremier, begränsningar i vilka biltyper som ”under 25” kunder fick lov att hyra och annat krångel. Då underlättade det att kunna visa översättningen, så att det i vart fall inte blev tveksamheter kring mitt körkort.

Numera bryr jag mig inte ens om att skaffa det för USA resor, hos alla stora välkända biluthyrare har det räckt alldeles utmärkt med vanligt svenskt körkort. Inga problem alls.
 

Bankiren

Medlem
Ni som hyr i USA har ni alltid internationellt körkort?
Eller kör ni bara med Pass/svensk körkort?

Vi hyrde förvisso en bil i Miami nu senast, men då betalade jag 1 550 kronor för en grupp C-bil hos Avis i 3 dagar. Det bokades med deras 10k EB-poängkampanj, så det är möjligt att det var dyrare än utan den kampanjen.

När vi förresten startade den Nissan som vi blev tilldelade visade det sig att batterinivån i nyckeln var låg, och när vi påpekade det till personalen på Avis sa han att han inte kunde göra det, utan det skulle Avis på flygplatsen behöva fixa. Så vi fick en Dodge Charger med Hemi-V8 istället för samma pris. :D

Angående internationellt körkort: nej, har aldrig beställt ett sådant. Och alla jag känner som har kört bil i USA har också enbart tagit med sig det svenska.
 
Toppen