Hvad er mine rettigheder hvis SAS laver ændringer i itinerary?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Frequie, 4 Maj 2014.

1. Frequie

Frequie Medlem

Jeg har booket en rejse til USA i august med SAS, på SAS GO (non-flex). På hjemvejen har jeg booket rejsen fra MIA -> ORD (UA) og ORD -> CPH (SK)

Nu er min itinerary blevet ændret fordi flyruten fra MIA -> ORD er blevet aflyst. I stedet er ruten ændret til
    MIA -> IAH (45 min layover)
    IAH -> ORD
    ORD -> CPH

Det er irriterende at jeg skal skifte fly en ekstra gang, og jeg er absolut imod korte layovers hvor jeg skal stresse for at være sikker på at jeg når næste fly.

Det skal siges at jeg kommer tilbage til KBH på samme tid som med den gamle itinerary. Hvad er mine rettigheder i denne situation? Det er helt sikkert at jeg ikke ville have bestilt denne rute selv, og jeg ville helst annulleret billetten så jeg kan booke en ny rejse.

2. Ser ingen nackdel här, bara mer miles ju ;)

2 personer gillar detta.
  3. Gotlander

Gotlander Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma sak hände mig i somras, jag skulle rest DFW-ORD-ARN och fick en förändring i min itinerary på grund av att United la om sin tidtabell. Plötsligt skulle jag resa mycket tidigt på morgonen vilket krockade med att jag inte skulle ha hunnit landa ännu på den inrikesbiljett jag hade beställt separat.

Efter att ha ringt till SAS fick jag dem att kolla på möjliga alternativ och till slut la de min hemresa dagen efter så jag fick en övernattning i Chicago. Hotell fick jag stå för själv men det var definitivt värt det.

Slå en signal och hör vilka alternativ de har, min erfarenhet är att de kan göra mer än vad de ger sken av. Stå på dig lite bara! :)

4. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ORD-CPH avgår väl ganska sent från Chicago (runt 22:00). Det vore väl helt otroligt om United Airlines inte skulle ha en enda tidigare direktflight mellan Miami och Chiacgo samma dag som du hade tänkt att åka. Visst du kanske får lite längre anslutning i Chicago och får åka tidigare från Miami men det kanske det är värt.

I övrigt tror jag du har rätt att avbeställa biljetten - men tänk på att det kanske inte är trivialt att hitta billiga biljetter den perioden.

5. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om du har ett motsvarande UA PNR kan du alltid testa att ringa United. De brukar vara mycket medgörliga när de har gjort tidtabellsändringar. Jag har själv varit om en nästan identisk ändring. Fast från FLL. Den gången var SAS inte helt enkla att få att ändra det nya alternativet utan skyllde på United. Jag ringde då United som lätt och helt utan motstånd ändrade sin del av bokningen till exakt så som jag själv ville ha den. SAS skickade lite senare ut ett standardmejl om att en ändring "tyvärr" hade skett på min bokning! :rolleyes::cool:

6. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kolla alternativ först och ring SAS sen!

Hur skulle det funka exempelvis MIA-IAD-CPH istället?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!