Senaste nytt

Hur viktas EBG mot andra Star Alliance *G-statusar?

jurgenb

Medlem
Tycker dock att mina resor med LH FT generellt sett har inneburit bättre seating än när jag flugit LH som EBG - båda i economy (såklart)
 

Senator

Moderator
Jag upplever alltid att bemötas väldigt vänligt och har hanteras väldigt bra av alla Star bolag inom min tid som LH SEN. Delvis kan detta bero på att just Lufthansa alltid har haft stärka band med merparten av alliansens medlemmar, utan att det alltid kanske känns samma andra vägen via någon form av Quid Pro Quo.

Jag är rätt övertygat om att jag har fått OpUPs på ARN före några EBGare på resor till ORD/EWR av SAS, samma från EWR/ORD. I varje tillfälle har det varit en handfull (4-5 OpUPs). Det måste jo finnas flera EBGare på en sådan resa.

Jag skulle nog skilja detta i två delar som A380*G beskriver ovan;
Vad händer med automatiska system när man allokerar ändringar vs.
Mänsklig handpåläggning vid gate, ombord, incheckning

Små ändringar som har hänt under åren är t.ex. United boarding som har graderat ner Star Gold i rangordningen vid ombordstigning eller att man har svårt att få deras "Economy Plus" platser vid bokning eller incheckning.

Nu som man har haft BAEC Gold ett tag har jag hunnit resa med AA och CX. På CX kände jag att det var det lilla extra; "Mr Senator, as a valuable One World customer we welcome you onboard". Men annat en Prio Lane och väskor ser jag inte så mycket skillnad på AA.

Tyvärr tror jag att en del av detta kommer urvattnas när vi nu snart är 30 bolag i Star. Jag hoppas och tror man hittar någon lösningen med en nivå till, eller någon gemensam profil inom StarNet som är kopplat mot revenue/margin, så inte en Star Gold fuskare från t.ex. A3 som har köpt sitt kort för 10 lax med en resa till Timbuktu har samma förmån som någon som lägger hundratusen per år med SAS, LH, och United :p Nej, jag är inte alls "A3 bitter" :D
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det där att egna bolag håller sina egna *S för andra programs *G är bara spekulationer anser jag. Det bygger nog mest på egna erfarenheter tagna ur sitt sammanhang. Anledningen till tex opup (som brukar vara den mest åtråvärda "förmånen") är ofta beslutat på flera grunder än enbart status. Dessutom, de flesta antällda har som sagt ingen koll på hur svårt/lätt det är att få *G respektive *S hos olika program.

De automatiska systemen rankar *G före *S oavsett bolag är jag ganska säker på. Däremot finns det såklart mänskliga faktorn som kan förbise den datorgenererade gradinglistan.

Ett konkret exempel: 3 personer skulle flyga LOS-FRA. En var M&M FTL och två andra var EBG. Båda EBG frågade om det fanns någon möjlighet att göra upgrade med poäng eller cash men fick veta att planet var helt fullt. Vid gate får FTL opup medan EBG fick sitta kvar i economy.

Om det var styrt av datorn eller inte är ju inte så intressant så länge det finns utrymme för mänsklig påverkan. Då är det ju alltid en människa som i slutändan fattar beslutet.
 

Homer

Medlem
J
Nu som man har haft BAEC Gold ett tag har jag hunnit resa med AA och CX. På CX kände jag att det var det lilla extra; "Mr Senator, as a valuable One World customer we welcome you onboard". Men annat en Prio Lane och väskor ser jag inte så mycket skillnad på AA.
Du kommer ju in i AA:s lounger utan att betala, det gör inte AA:s egna statusmedlemmar.
 

Senator

Moderator
Du kommer ju in i AA:s lounger utan att betala, det gör inte AA:s egna statusmedlemmar.

Om man inte är på en internationell resa. Men detta gäller också på United, så det är bara en annan form av förmån kopplat till status bland europiska bolag. T.ex. har vi hela diskussionen runt uppgraderingar som amerikanska bolag delar ut, eller som man får som kuponger t.ex. en UA 1K som får en rad "System wide Upgrades" som kan användas på Lufthansa och Swiss.

Jag tror frågan i tråden handlade mer om hur man bemöts som resenär när man åker med "sitt" guldkort på ett annat bolag. Min jämförelse på Star är mer omfattande då jag har rest mycket mer med Star bolagen. Inom One World, fick jag lite "extra" kundvård hos Cathay, men inget på American. Det har jag fått på United med Star Gold några gånger, men har också som sagt rest mycket mer med United.
 

mha321

Medlem
Jag är rätt övertygat om att jag har fått OpUPs på ARN före några EBGare på resor till ORD/EWR av SAS, samma från EWR/ORD. I varje tillfälle har det varit en handfull (4-5 OpUPs). Det måste jo finnas flera EBGare på en sådan resa.

Det tittar så vitt jag vet även på vilken fare biljetten är bokad på när de gör prioriteringar i sådana frågor. T.ex. en silver med economy flex kan gå före en guld med economy low. Har vid ett flertal tillfällen fått det som motivering för att en poäng-uppgradering inte gått igenom vid incheckning - men ganska ofta har den gått igenom senare vid gate, när det visat sig att inga med flex-biljett efterfrågat det. Kan tänka mig att precis samma sak gäller vid op-ups.
 

Svante

Medlem
@agehall, förlåt men kan inte låta bli: Att ta LOS som exempel är kanske inte det bästa:) Där (och i ABV) kan precis vad som helst hända när som helst:)
 

jurgenb

Medlem
Skulle dock påstå att biljetten inte påverkat min upplevelse som LH FLT vs EBG på just LH! Samma typ av biljett, annat bemötande! kanske är slumpen men testar inom kort igen - får se då helt enkelt!
 

agehall

Medlem
@agehall, förlåt men kan inte låta bli: Att ta LOS som exempel är kanske inte det bästa:) Där (och i ABV) kan precis vad som helst hända när som helst:)

Sure, LOS är speciellt på många sätt, men det är nog enda stället där jag har en referens. I det här fallet visste jag även att flighten skulle vara överbokad i Y, så jag var väldigt förvånad när de inte var intresserad av att hjälpa två *G att uppgradera för cash.
 
Toppen