Hur vanligt är det att svenska butiker accepterar Maestro-kort?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Budgetresenär, 19 Mars 2016.

1. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur vanligt är det att man kan betala med (Handelsbankens) Maestro-kort i svenska fysiska butiker? Jag hittade följande på internet, men det säger mig inte så mycket: "Du kan använda kortet i butiker och automater över hela världen där Maestro- och/eller Cirrus accepteras".

2. När jag hade ett Maestro-kort för cirka 7 år sedan så vill jag minnas att jag aldrig hade problem att betala med det kortet någonstans i Sverige. Undantag var tex flygplan och vissa ställen, speciellt utomlands, där kortterminalen var offline!

Budgetresenär gillar detta.
  3. mha321

mha321 Medlem

Har inte provat själv, men det borde inte vara några problem i Sverige. De tas väl emot på alla ställen som tar Mastercard förutsatt att terminalen är online, vilket de allra flesta är i Sverige nuförtiden. (däremot är det naturligtvis lite mer sårbart mot störningar om kopplingen går ner, men det är ju en annan fråga)

4. crown

crown Medlem

Det fungerar i princip överallt i Sverige och i utlandet (där kort generellt tas). Är väl på båtar/flyg och liknande som det aldrig accepteras då det kräver en betalterminal som är "online".

Jag har själv ett Maestro-kort från Handelsbanken och kortet är ett drömkort i Tyskland. Där accepteras det nästan överallt medan Mastercard/Visa knappt fungerar någonstans.

5. Har ett Maestro från ICA-banken, som jag skaffade just för att det funkar bättre i Tyskland. Använder det överallt i Sverige utan problem.

6. NotRyan

NotRyan Medlem

Borde inte Mastercard funka där Maestro funkar? Tvärtom kan jag förstå att det inte gör ibland när terminalen är offline....

7. crown

crown Medlem

Inte i Tyskland iaf, jag tror det har att göra med att kortavgifterna för handlaren är lägre för Meastro än för MasterCard och därför har det blivit standard att bara acceptera Maestro där.

8. Ja, så är det.
    IKEA i Tyskland tar emot Maestro men inte MasterCard eller andra kreditkort.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!