Senaste nytt

Hur uppgraderar man (vid gate) med poäng och vad kostar det?

Henrik_B

Medlem
Nu var det ett par år sedan jag gjorde uppgraderingar på SAS för poäng. Men jag vill minnas att intjäning sker i den ursprungliga klassen du har betalat för. Jag är nästan säker.
 

Caru

Medlem
Något OT, men ändå.
Hur fungerar poängintjäning vid en poänguppgradering? Säg att en flygning i Economy CPH-EWR ger 3200 EB-poäng, men så väljer jag att lägga 15 000 poäng på en uppgradering till Plus. Får jag då 6400 poäng för själva flighten, liksom om jag hade köpt min Plus-biljett på vanligt vis? Det skulle ju i så fall göra att jag direkt kan räkna av dessa extra 3200 poäng från kostnaden för uppgraderingen, som då plötsligt landar på 11 800 istället.

Poänintjäningen beräknas från din ursprungliga bokningsklass...Så om du bokar GO så får du poäng för GO även fast du uppgraderar till Plus eller C.
 

Ghoose

Medlem
Precis, poäng inte bra att använda om man vill resa premium och få poäng. Därför är Option Town populärt bland många. (Mig inkluderad)
 
Poänintjäningen beräknas från din ursprungliga bokningsklass...Så om du bokar GO så får du poäng för GO även fast du uppgraderar till Plus eller C.

Tack! Då vet jag.

Precis, poäng inte bra att använda om man vill resa premium och få poäng. Därför är Option Town populärt bland många. (Mig inkluderad)

Jag tänker ju mer så här, att det är väldigt svårt att hitta interkontinentala poängresor som passar mig (åtminstone när man tittar på CPH-EWR). Att ödsla poäng på intra europa eller inrikes, känns inte heller särskilt roligt. Särskilt med tanke på att det här ofta går att hitta billiga biljetter för pengar, och som ger god intjäning.
Då återstår bara att använda poängen till uppgraderingar istället.
 
Last edited:

karho

Medlem
Att ödsla poäng på intra europa eller inrikes, känns inte heller särskilt roligt. [...] Då återstår bara att använda poängen till uppgraderingar istället.

OT, men, ett alternativ är ju att använda sina intjänade eurobonuspoäng till att ta ut resor med andra bolag än SAS inom star alliance? Eller för att boka hotell/hyrbil etc. Finns ju många alternativ!
 

Sofia

Medlem
Innan ni skriker, jag HAR läst på Eurobonussidorna, men tycker inte att jag hittar riktigt tydligt om man, vid en poänguppgradering, faktiskt har tillgång till lounge eller inte. Det står om fast-track osv samt lounge på interkontinentala flygningar.
Jag funderar på att uppgradera en FRA-ARN-flygning i höst och undrar om jag då får tillgång till lounge eftersom det kunde vara nice efter en långflygning från SYD. Det är ju dock en intra-europeisk flygning, därav min fråga :cool:
 

fcx

Medlem
Innan ni skriker, jag HAR läst på Eurobonussidorna, men tycker inte att jag hittar riktigt tydligt om man, vid en poänguppgradering, faktiskt har tillgång till lounge eller inte. Det står om fast-track osv samt lounge på interkontinentala flygningar.
Jag funderar på att uppgradera en FRA-ARN-flygning i höst och undrar om jag då får tillgång till lounge eftersom det kunde vara nice efter en långflygning från SYD. Det är ju dock en intra-europeisk flygning, därav min fråga :cool:

Ett mer ekonomiskt alternativ är att titta på betallounge. Med SAS Diners kommer du ju in i en lounge för en dyg hundralapp även utan status.

Att uppgradera en flygning inom Europa kostar mer poäng än att köpa motsvarande biljett i Plus som awardresa.
 

Sofia

Medlem
Aha, problemet är att awardflygen har usla tider jämfört med betalflyg. Fast å andra sidan, för 18000 poäng kanske man kan stå ut med 2 timmar i SAS loungen i Köpenhamn? Den är väl ganska bra om jag fattat det hela rätt? ;)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Aha, problemet är att awardflygen har usla tider jämfört med betalflyg. Fast å andra sidan, för 18000 poäng kanske man kan stå ut med 2 timmar i SAS loungen i Köpenhamn? Den är väl ganska bra om jag fattat det hela rätt? ;)

2 timmar?? Jag hade kunnat stanna där en dag utan problem :)
 
Toppen