Senaste nytt

Hur undviker ni att bli förkylda av luftkonditioneringen?

Tack för alla svar. I natt testade jag varianten härunder och kan intyga att den fungerar utmärkt! :)

AC.jpg
 

rvarttinen

Medlem
Alternativt (förutsätter torrt klimat) är att duscha ett lakan, vrida ur och sedan använda som täcke. På morgonen är lakanet torrt igen.
Ett annat trick, från tropikerna, som var rätt vanligt förr i tiden innan A/C var särskilt vanligt, var att lägga ut ett badlakan på sängen, ta en kall dusch och direkt lägga sig på badlakanet. Finns takfläkt så låt den gärna vara på ...
 

Hachans

Medlem
Tvätta händerna ofta, undvik att pilla i facet, håll avståndet till folk som snörvlar. ACn kan på sin höjd minska effektiviteten på din kropp att stå emot virus, genom att t.ex. göra slemhinnor torrare eller minska ditt immunförsvars kapacitet, men det krävs fortfarande virus/bakterier för att bli sjuk! :)
 

chazzie

Medlem
Jag upplever att om man inte har ACn riktad direkt emot sig så upplever jag inga problem, men en takfläkt gör underverk i varmare klimat, med eller utan AC, fördelen är att man kan ställa den på lägre effekt om man har fläkt. Jag lyckades få värmeutslag när jag var i Hanoi så ACn på rummet i Hong Kong var ytterst nödvändig för konvalensen.

Jag ser på AC lite som med sprit, det är bra och trevligt, men i rätt mängd! =}
 

walla

Medlem
Skönt att det inte bara är jag som brukar bli förkyld efter kraftig AC-användning, trodde att det var psykiskt och att jag inbillar mig att det är AC:ns fel. Är det någon annan som använder kontaktlinser och upplever besvär vid tex flygningar? Mina ögon svider och blir torra som en öken. Det hade jag gärna sluppit.
 
Last edited:

gjohansson

Medlem
Nu har ju inte jag linser men är det inte lägre fuktighet i luften på ett plan. Därav att man kan känna sig lite törstig och som du säger även kanske påverkar ögonen så de torkar o kliar.
 
Toppen