Senaste nytt

Hur undviker ni att bli förkylda av luftkonditioneringen?

Främsta anledningen till att vissa blir förkylda av drag är "dåliga" gener (utan att vara invektiv). Lite annat förklarat - immunsystemet är inte lika diversifierat som andra.
Det som händer rent fysiskt är att drag torkar ur slemhinnorna i näsa/svalj och därigenom kan normalfloran (bakterier/(virus) som finns hos dig redan) bli opportunister dvs de kommer åt "oskyddad" vävnad som är fylld av gotte gott för en bakterie ev virus (som i regel vill ha slemhinnor). De kan då infektera och skapa den inflammation som ger upphov till symptomen.
Man kan också få en "inflammation" enbart av att slemhinnan torkar ut utan ngn opportunistisk infektion.
Käkar man ACA preparat (typ magnecyl/treo) och/eller dricker lite alkohol (vilket man gör ibland på resa :)) så hämmas prostaglandinsyntesen som är en positiv faktor för tjock och fin slemhinna.

För att slå hål på en myt. Virus är obligata intracellulära parasiter dvs de måste ha en värdcell för att kunna föröka sig- De enda virusen som kan frodas i en AC anläggning är "fager" dvs virus som enbart infekterar bakterier, då bakterier (inte alla) kan leva i det kondensvatten och mikrofilm som bildas där.
Mycket intressant! Jag ägnade stor del av julsemestern kring att fundera på detta problem och nu fick jag svar. Är du läkare?
 

chazzie

Medlem
Jag investerade en AC (portabel) för hemmabruk, då min lägenhet är längst upp i huset med sol som värmer upp vardagsrummet på förmiddagen och sovrummet på eftermiddagen... Det jag gillar främst är att den också avfuktar luften vilket mildrar hudirritationer som dyker upp ibland och frodas av fukten, men generellt räcker det att köra den någon timme på kvällen innan man lägger sig om det varit en solig dag eftersom det oftast svalnar på kvällen. Skillnaden i mer tropiska klimat är att luftfuktigheten och värmen finns kvar även efter solnedgången och i många fall kan värmen komma åter om man inte har AC:n på natten, men när man väl acklimatiserat sig så blir toleransen lite större. Den gång jag allra helst ville ha en AC nattetid var faktiskt sommaren 2014 på ett litet hotellrum i Helsingfors =}

Många bra tips om att slippa draget, som kan vara obehagligt oavsett om man har anlag för att bli förkyld eller inte, så de skall testas vid nästa resa mot värmen :D
 

GillBates

Medlem
När jag var i Khartoum så använde man en fläkt med vatten. En stor låda på hjul som rullades in i matsalen och från den kom behagligt sval luft samtidigt som man hörde ljudet från det porlande vattnet. Jag såg inte i detalj hur den fungerade, utan fick det bara så förklarat. Tyckte det var rätt finurligt, men kräver väl samtidigt att det är torrt klimat.
 

Nemo

Medlem
När jag var i Khartoum så använde man en fläkt med vatten. En stor låda på hjul som rullades in i matsalen och från den kom behagligt sval luft samtidigt som man hörde ljudet från det porlande vattnet. Jag såg inte i detalj hur den fungerade, utan fick det bara så förklarat. Tyckte det var rätt finurligt, men kräver väl samtidigt att det är torrt klimat.
Alternativt (förutsätter torrt klimat) är att duscha ett lakan, vrida ur och sedan använda som täcke. På morgonen är lakanet torrt igen.
 

mha321

Medlem
När jag var i Khartoum så använde man en fläkt med vatten. En stor låda på hjul som rullades in i matsalen och från den kom behagligt sval luft samtidigt som man hörde ljudet från det porlande vattnet. Jag såg inte i detalj hur den fungerade, utan fick det bara så förklarat. Tyckte det var rätt finurligt, men kräver väl samtidigt att det är torrt klimat.
Det finns många enklare kylagg för hemmabruk som i princip är en fläkt som blåser över ett isblock. Som man stoppar in i vanliga frysen för att "ladda om". Funkar helt ok, även om de naturligtvis inte har i närheten av den kapacitet som en riktig ac har.

Men för att följa trådens ämne så har jag aldrig sett ett sådant i hotellrum. Jag burkar göra som många andra - kör på max en god stund innan man lägger sig och sedan stänga av under natten.
 

chazzie

Medlem
Det finns många enklare kylagg för hemmabruk som i princip är en fläkt som blåser över ett isblock. Som man stoppar in i vanliga frysen för att "ladda om". Funkar helt ok, även om de naturligtvis inte har i närheten av den kapacitet som en riktig ac har.

Compressor or bust! :D
 

GillBates

Medlem
Det finns många enklare kylagg för hemmabruk som i princip är en fläkt som blåser över ett isblock. Som man stoppar in i vanliga frysen för att "ladda om". Funkar helt ok, även om de naturligtvis inte har i närheten av den kapacitet som en riktig ac har.

Men för att följa trådens ämne så har jag aldrig sett ett sådant i hotellrum. Jag burkar göra som många andra - kör på max en god stund innan man lägger sig och sedan stänga av under natten.
Jo, men samtidigt så pressar man inte ner temperaturen så vansinnigt, utan det blir bara relativt svalare (vilket förmodligen är bättre för folks hälsa). Tänker på alla hysteriska shoppingcenter i KL där det känns som att gå in i ett kylskåp.
 

Impendill

Medlem
Jag har aldrig problem med AC utan vill alltid ha på lägsta temp. Min fru däremot blir alltid sjuk och vi slåss om kontrollen innan och efter läggdags. Hon löser problemet genom att lägga en tröja eller liknande över huvudet. Andra gånger har vi haft på AC:n och hängt för något så att det inte drar på oss. Det har hjälpt

Jag jämkar med mycket men inte med nattempen :)
 

RobHK

Medlem
Jag bodde i Hongkong i 3 år och där var man tvungen att ha AC minst 5 månader per år, då det blev olidligt varmt annars. Hade dock aldrig problem med ACn och förkylning. Som Thomas_Lang så snyggt förklarade där med torkande slemhinnor, så måste det i HK berott på att trots att ACn gick, så klarade den inte av att torka luften ordentligt då luftfuktigheten är enorm i HK. Lösning är alltså att se till att det fortfarande är fuktigt, men svalt i rummet.
 
Toppen