Senaste nytt

Hur undviker ni att bli förkylda av luftkonditioneringen?

sembl

Medlem
Jag fick en redogörelse av min blivande fru om just det
det där med förkylning och AC och varmt/kallt som jag inte kommer ihåg då jag själv aldrig drabbas av det. Men i bakhuvudet så var det något om hur bakterier och virus frodas i kallt vs varm luft. Skall kolla när hon är hemma igen ikväll.

De som har föräldrar från balkan vet att "promaja" är det värsta man kan råka ut för (kallt drag) och det fanns en viss sanning i det. Med viss så menar jag väldigt liten.
 
Jag fick en redogörelse av min blivande fru om just det
det där med förkylning och AC och varmt/kallt som jag inte kommer ihåg då jag själv aldrig drabbas av det. Men i bakhuvudet så var det något om hur bakterier och virus frodas i kallt vs varm luft. Skall kolla när hon är hemma igen ikväll.

De som har föräldrar från balkan vet att "promaja" är det värsta man kan råka ut för (kallt drag) och det fanns en viss sanning i det. Med viss så menar jag väldigt liten.

Främsta anledningen till att vissa blir förkylda av drag är "dåliga" gener (utan att vara invektiv). Lite annat förklarat - immunsystemet är inte lika diversifierat som andra.
Det som händer rent fysiskt är att drag torkar ur slemhinnorna i näsa/svalj och därigenom kan normalfloran (bakterier/(virus) som finns hos dig redan) bli opportunister dvs de kommer åt "oskyddad" vävnad som är fylld av gotte gott för en bakterie ev virus (som i regel vill ha slemhinnor). De kan då infektera och skapa den inflammation som ger upphov till symptomen.
Man kan också få en "inflammation" enbart av att slemhinnan torkar ut utan ngn opportunistisk infektion.
Käkar man ACA preparat (typ magnecyl/treo) och/eller dricker lite alkohol (vilket man gör ibland på resa :)) så hämmas prostaglandinsyntesen som är en positiv faktor för tjock och fin slemhinna.

För att slå hål på en myt. Virus är obligata intracellulära parasiter dvs de måste ha en värdcell för att kunna föröka sig- De enda virusen som kan frodas i en AC anläggning är "fager" dvs virus som enbart infekterar bakterier, då bakterier (inte alla) kan leva i det kondensvatten och mikrofilm som bildas där.
 

johhenrik

Medlem
Främsta anledningen till att vissa blir förkylda av drag är "dåliga" gener (utan att vara invektiv). Lite annat förklarat - immunsystemet är inte lika diversifierat som andra.
Det som händer rent fysiskt är att drag torkar ur slemhinnorna i näsa/svalj och därigenom kan normalfloran (bakterier/(virus) som finns hos dig redan) bli opportunister dvs de kommer åt "oskyddad" vävnad som är fylld av gotte gott för en bakterie ev virus (som i regel vill ha slemhinnor). De kan då infektera och skapa den inflammation som ger upphov till symptomen.
Man kan också få en "inflammation" enbart av att slemhinnan torkar ut utan ngn opportunistisk infektion.
Käkar man ACA preparat (typ magnecyl/treo) och/eller dricker lite alkohol (vilket man gör ibland på resa :)) så hämmas prostaglandinsyntesen som är en positiv faktor för tjock och fin slemhinna.

För att slå hål på en myt. Virus är obligata intracellulära parasiter dvs de måste ha en värdcell för att kunna föröka sig- De enda virusen som kan frodas i en AC anläggning är "fager" dvs virus som enbart infekterar bakterier, då bakterier (inte alla) kan leva i det kondensvatten och mikrofilm som bildas där.
Jösses... halva meddelandet kändes som det swooshade över huvudet på mig... :)
 

johhenrik

Medlem
... men så brukar du nog inte få ngn "AC snuva" heller misstänker jag ;) :)
Jo, fram tills jag fick barn var jag banne mig sjuk alltid när jag reste och kopplade det till AC:n tillslut, men efter jag fått barn är jag i princip aldrig sjuk. Jag har en sjukdag de senaste 9 åren. Däremot så var jag riktigt dålig i halsen efter jag somnat ombord EK F med ett utblås rätt i nyllet, så när jag vaknade var jag torr som Sahara i munnen och svalget. Men det gav sig inom något dyn.
 
Barn är levande inkubatorer för de smittämnen som de plockar upp när de minglar med andra "smitthärdar" i skolan = man får ett väldigt diversifierat immunsvar som förälder då man kommer i kontakt med "inkubatorerna" dagligen = mer motståndskraftig mot infektioner tills barnen lämnar boet.
Lite hypersensibilisering kan man likna det vid - små doser smittämnen dagligen - mer under vinterhalvåret då man lever tätare inpå varandra
:)
 

011430121

Medlem
Har vid två tillfällen fått ögoninflammation tack vare AC, har fått ögondroppar och då har inflammationen försvunnet.
Enligt läkaren är det rätt vanligt att man kan få det därför att det kommer smuts(hon sa skit) ut ur AC anläggningar.
 
Hur många ggr har man inte upplevt kinesiskt bak-och-fram "övertryck" i rummet. Luften till ACn brukar tas från entren och sedan tryckas ut i rummet. Trots rökfritt rum så blir man som en böckling efter alla som står i korridoren och röker. Iom att luften dras in i rummet via springan i dörren och upp i ACn så får man mycket "skit" på sig :)
Jag är inte så orolig för "skiten" utan jag är mer orolig för alla olika svamp- och mögelsporer - de kan vara jädrigt seglivade om de får fäste hos dig, ffa mykoplasma (som iofs inte är en svamp/mögel utan en speciell variant av bakterie)
 
Jag brukar vrida ner temperaturen så lågt det går medan jag går ut och äter middag. Om AC stängs av när hotellkortet tas bort så sätter jag i ett gammalt Regal hotell kort. När jag kommer tillbaka brukar rummet vara ganska nedkylt. Då stänger jag av AC och går och lägger mig. Det brukar bli ganska bra. Om behovet finns och att luften inte blåser rakt mot mig så kan jag låta AC vara på med lägsta fläkthastighet.
 
Toppen