Senaste nytt

Hur undviker ni att bli förkylda av luftkonditioneringen?

flybob

Medlem
Om det finns fler än ett rum så brukar jag köra på max i rummet jag inte befinner mig i. Sover aldrig med AC på utan försöker kyla rummet till max och sedan slå av AC och somna snabbt.
 

RonnieK

Medlem
Jag brukar alltid ställa ner fäkten på lägsta fart när det går, temperaturen brukar ligga runt 24-25. Jag beställer in ett påslakan som jag använder som täcke medans min fru som gillar värme använder det vanliga fyllda täcket. Försöker hålla ner skillnaden mellan inne- och utetemperatur så mycket det bara går.
 

chazzie

Medlem
Jag brukar försöka låsa den i läget så luften strömmar ut så högt som möjlig, dvs. uppe i taket, kall luft sjunker som bekant och då slipper man få luftströmmen direkt på sig men kan ändå kyla några grader och bli kvitt luftfuktigheten.
 

RickardG

Medlem
Ibland är ac placerad så inget hjälper mer än stänga av den. Brukar försöka flytta sängen så att en iallfall en del kommer ur luftströmmen. Annars försöka bryta luftströmmen med t ex berg av kuddar, hög stol med ett täcke över eller liknande. Funkar bättre än inget men ofta inte helt o hållet.
Har själv inga problem med ACn även om den blåser mig rätt i ansiktet på natten, men fru RickardG är inte bästa polaren med den. Vi löser det genom att hänga ett par handdukar framför. Funkar på de fleta modeller att antingen lägga handdukar så de hänger ner framför gallret, eller på de större centralmodellerna att kila in handdukar i gallret. Sprider luften och dämpar luftströmmen.
 

Peter65

Medlem
Jag brukar också stänga av AC om den blåser rätt i nyllet.
Brukar dock kyla ner rummet max innan sänggång.
En del hotell vill ju att man sätter nyckelkortet i anordning för att få el och ibland stängs ju även AC av då vilket innebär att det blir kylskåp när man är ute och ex.vis käkar.
Ett tips jag fick av en vän; sätt i Försäkringskassans plastkort i el-mojängen när du går ut. Funkar bra och ingen kan skimma FK ;)
 

Troy1

Medlem
Jag brukar sällan använda AC längre, speciellt aldrig på natten. Det är sällan jag tycker det är såpass varmt på nätterna. Kalldusch fungerar ofta bra även det.
 
Toppen