Senaste nytt

Hur undviker man Young Drivers Fee?

A

Aurora

Guest
Jag tycker dessa avgifter är onödiga. Hur bra man kör bil har ingenting med ålder att göra.
"Personlig mognad" hör man ofta, ungdomar kör som idioter, visst det finns ungdomar som kör som idioter men finns lika många 35+ som kör som idioter också. Somliga växer aldrig upp.

Her tar du fel. Det är inte fördommar (prejudice) som har ført til at unge førere har dyrere forsikringer og flere avgifter å betale i trafikken. De har en BEVISELIG (de facto) større sjans for å havne i alvorlige bilulykker.

http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Publikasjoner/VD+rapport/_attachment/212467?_ts=12f53de6ee8

"•Unge bilførere
•Eldre bilførere
•Motorsyklister
•Rusmisbrukere
•Innvandrere av ikke-vestlig opprinnelse
For alle gruppene viser tidligere forskning at de er overrepresentert i ulykkesstatistikken."

"Unge bilførere
Gruppen utgjøres av mannlige bilførere. Det er møte- og utforkjøringsulykker som dominerer ulykkesbildet for denne gruppen, og andelen utforkjøringsulykker i helgene er høy. Dette er ungdom i overgangsfaser. De møter store ut fordringer og endringer av betydning for fremtiden, og må vise at de mestrer for ikke å bli marginalisert. Bilkjøring er et middel til å sikre seg plass i en framtidig sosial samme nheng. Det kan skilles mellom ulike ungdomsmiljø og grupper, som ikke er gjensidig utelukkende:
•Helgekjørere – liker lek og ekstrematferd i trafik ken og benytter kjøretøyet som en sosialiseringsfaktor.
•De likegyldige – bryr seg ikke om normer, kjører ruspåvirket og uten førerkort, med ekstrem kjøreatferd og som ofte forbindes med kriminelle miljøer.
•De uerfarne – med atferd som er i grenselandetfor deres kompetanse som førere.
•Motororienterte ungdomssmiljø av ulike slag, hvor ekstrematferd kan utvikles.
•Psykisk syke og i emosjonell ubalanse. Blant flere omkomne i trafikken i denne gruppen har det vært en utløsende hendelse like før ulykken. Det er også ungdommer med psykisk sykdom som har utvikl et seg over tid."


21311184814_44d774a268_b.jpg
 
Her tar du fel. Det är inte fördommar (prejudice) som har ført til at unge førere har dyrere forsikringer og flere avgifter å betale i trafikken. De har en BEVISELIG (de facto) større sjans for å havne i alvorlige bilulykker.

http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Publikasjoner/VD+rapport/_attachment/212467?_ts=12f53de6ee8

"•Unge bilførere
•Eldre bilførere
•Motorsyklister
•Rusmisbrukere
•Innvandrere av ikke-vestlig opprinnelse
For alle gruppene viser tidligere forskning at de er overrepresentert i ulykkesstatistikken."

"Unge bilførere
Gruppen utgjøres av mannlige bilførere. Det er møte- og utforkjøringsulykker som dominerer ulykkesbildet for denne gruppen, og andelen utforkjøringsulykker i helgene er høy. Dette er ungdom i overgangsfaser. De møter store ut fordringer og endringer av betydning for fremtiden, og må vise at de mestrer for ikke å bli marginalisert. Bilkjøring er et middel til å sikre seg plass i en framtidig sosial samme nheng. Det kan skilles mellom ulike ungdomsmiljø og grupper, som ikke er gjensidig utelukkende:
•Helgekjørere – liker lek og ekstrematferd i trafik ken og benytter kjøretøyet som en sosialiseringsfaktor.
•De likegyldige – bryr seg ikke om normer, kjører ruspåvirket og uten førerkort, med ekstrem kjøreatferd og som ofte forbindes med kriminelle miljøer.
•De uerfarne – med atferd som er i grenselandetfor deres kompetanse som førere.
•Motororienterte ungdomssmiljø av ulike slag, hvor ekstrematferd kan utvikles.
•Psykisk syke og i emosjonell ubalanse. Blant flere omkomne i trafikken i denne gruppen har det vært en utløsende hendelse like før ulykken. Det er også ungdommer med psykisk sykdom som har utvikl et seg over tid."


21311184814_44d774a268_b.jpg

Ja, 18-20 år möjligtvis då dessa precis tagit körkort och har i stort sett 0 i erfarenhet men vad jag menar är att det finns ungdomar i åldern 20-25 som är betydligt bättre bilförare än många äldre. Jämför t.ex 21-24 stapeln med 25-35 stapeln, ingen jätteskillnad.
Alltså tycker jag att man borde få hyra bil när man är 21 år utan löjliga krav på extrema avgifter.

Jag körde lastbil förut mellan jag var 18 och 23. Snittade 8.000 mil per år i jobbet. Lägg därtill privat med bil, ca 1.500 mil per år och jag körde nästan 10.000 mil om året. Det är 5-6 gånger mer än vad en hel familj kör per år. (Räknar på att en familj snittar 1500-2000 mil per år)

Att man då sitter och kör 8.000 mil om året i ett ekipage som är 24 meter långt (ibland längre), som många gånger väger över 50 uppåt 60 ton.
Ska jag då betala en hutlös avgift för att hyra en sketen bil? Inte för att kliva upp på någon hög häst men att köra bil känns ungefär som att köra gokart i jämförelse.
 

olo

Medlem
Jag upplevde att det var ett större problem när det var aktuellt för mig att många hade regler om hur länge du skulle haft körkort.
Ex. låg AVIS några hundra meter från jobbet, men där kunde jag inte hyra då Avis har krav på "haft körkort i 2 år."
Jag upplevde att det i Sverige alltid var lättare att hyra hos fristående uthyrare, och undvika kedjorna. Vet inte om det även gäller utomlands?
Hos vissa, som Sixt, är kraven olika beroende på bilmodell. För exempelvis Mercedes är ålderskraven 19 år för en A-klass, men 24 år för en C-klass.
 
A

Aurora

Guest
Så du menar att en person som har flyttat till Sverige och tagit ett körkort i Sverige utgör samma trafikfara som en alkoholmissbrukare? Känns som den typen av anklagelser hör hemma på andra forum än detta.

Jag menar inget, dette er en forskningsrapport. Basert på statistisk tallmateriale, på antall skadde og døde.
Om du inte är enig burde du lese den. Det står grundig forklart varfor innvandrere har en større trafikkrisiko, det har inget med att sammenlikne dom med alkoholikere. Din reaksjon er overdreven og sier meg at du ikke har tatt deg tid til å lese *forskningsrapporten*, men heller hopper på en reaksjon uten att forstå grunnlaget.
 

Robin_L

Medlem
Är själv under 25 år och för något år sedan lade jag in någon kod på Hertz under "Discount/CDP/Club Code" och som sparades i min profil. Varje gång jag bokar väljer jag sedan GOLD FAMILY DISCOUNT PROGRAM, och då försvinner avgiften för unga förare. Minns inte koden, men om du googlar lär du hitta den. Har använt den ett 20-tal gånger i USA, och det har fungerat felfritt varje gång. Senast i maj detta år.
Skärmavbild 2015-10-04 kl. 11.45.32.png
 
Jeg er selv ramt af dette og synes ikke det er noget videre problem. Det som IMO er et større problem er at det er ret begrænset hvilke bilkategorier man kan få lov til at leje.

Forøvrigt, jeg mindes at have set at flere selskaber stiller krav om at man skal have haft kørekort i en vis tid, eksempelvis 3 år, for at kunne leje en bil.
 

agehall

Medlem
Så du menar att en person som har flyttat till Sverige och tagit ett körkort i Sverige utgör samma trafikfara som en alkoholmissbrukare? Känns som den typen av anklagelser hör hemma på andra forum än detta.

Jag är rätt övertygad att problemet som rapporten försöker belysa är invandrare som flyttar in i landet och får sitt körkort från hemlandet mer eller mindre översatt till ett lokalt körkort.* Det kanske låter rasistiskt, men jag är ganska övertygad om att det snarare kommer av att dessa förare har en helt annan trafikkultur som inte alls går ihop med våran, saknar erfarenhet av snö och is etc etc.

Det finns även en stor stolthet för många i "rätten" att få köra bil. Detta gör nog att många inte erkänner att de egentligen skulle behöva ytterligare utbildning och istället ger sig ut på vägarna med bristfälliga kunskaper utan att riktigt erkänna detta för sig själv.

Som vanligt blir statistik lite anonym och det gör att den kan utnyttjas till olika saker. Jag är fullständigt övertygad om att detta är baserat på fakta och försöker se samband, inget annat. Bara för att man är invandrare behöver det inte betyda att man automatiskt kör bil sämre, men statistiskt sett är nog risken för att råka ut för en olycka större.

Som ett exempel kan jag berätta om hur jag själv körde i en rondell i USA igår. Jag kommer fram till infarten till cirkulationsplatsen och ska svänga vänster, dvs 3/4 varv. Därför börjar jag per automatik blinka vänster vilket får bilen bakom mig att börja tuta och blinka med helljuset. Jag tittar bakåt och ser hur kvinnan panikslaget viftar och pekar åt höger. Hennes uppfattning var alltså att jag tänkte svänga direkt till vänster utan att åka runt. Rondeller är inte speciellt vanliga i USA och uppenbarligen gör man inte som i Sverige när man kör i dem...

*) Jag vet inte riktigt hur det fungerar numera. Det är möjligt att vi faktiskt kräver nytt förar prov av många numera, vilket jag personligen tycker vore bra och ganska rimligt.

Är själv under 25 år och för något år sedan lade jag in någon kod på Hertz under "Discount/CDP/Club Code" och som sparades i min profil. Varje gång jag bokar väljer jag sedan GOLD FAMILY DISCOUNT PROGRAM, och då försvinner avgiften för unga förare. Minns inte koden, men om du googlar lär du hitta den. Har använt den ett 20-tal gånger i USA, och det har fungerat felfritt varje gång. Senast i maj detta år.


En sak att tänka på - kolla upp vilka krav som ställs för att få använda koden. Det är oftast inga problem att applicera godtycklig kod och hämta ut bilen, men ifall något händer kan det bli tråkigt om man inte har rätt att använda den...
 

Robin_L

Medlem
En sak att tänka på - kolla upp vilka krav som ställs för att få använda koden. Det är oftast inga problem att applicera godtycklig kod och hämta ut bilen, men ifall något händer kan det bli tråkigt om man inte har rätt att använda den...

Jag hittade en registreringslänk nu. Det som krävs är att personen ska ha fyllt 21 år, inneha körkort samt ett kreditkort.
(Registreringslänken dirigerar dig till olika sidor beroende på vilket land som är inställt. Börja med att gå in på hertz.com och ändra land till USA/Förenta staterna högst upp i högra hörnet, gå därefter till www.hertz.com/goldfamily)
 

Jonas C

Medlem
Jag är rätt övertygad att problemet som rapporten försöker belysa är invandrare som flyttar in i landet och får sitt körkort från hemlandet mer eller mindre översatt till ett lokalt körkort.* Det kanske låter rasistiskt, men jag är ganska övertygad om att det snarare kommer av att dessa förare har en helt annan trafikkultur som inte alls går ihop med våran, saknar erfarenhet av snö och is etc etc.
Det kan nog vara en rimlig orsak, i synnerhet Britter som kör på fel sida av vägen (vilket jag har bevittnat vid ett par tillfällen). Vänder man på myntet så kan Sverige upplevas som ett lätt land att köra bil i, då alla lyder reglerna, exempelvis om man kommer från ett land där folk kör som idioter.
Som ett exempel kan jag berätta om hur jag själv körde i en rondell i USA igår. Jag kommer fram till infarten till cirkulationsplatsen och ska svänga vänster, dvs 3/4 varv. Därför börjar jag per automatik blinka vänster vilket får bilen bakom mig att börja tuta och blinka med helljuset. Jag tittar bakåt och ser hur kvinnan panikslaget viftar och pekar åt höger. Hennes uppfattning var alltså att jag tänkte svänga direkt till vänster utan att åka runt. Rondeller är inte speciellt vanliga i USA och uppenbarligen gör man inte som i Sverige när man kör i dem...
Å andra sidan så bör man aldrig blinka vänster när man kör in i en rondell, bara höger när man kör ut ;)

Back on topic: Noterade att Studentkortet ger 15% rabatt på bilhyra hos Budget och man slipper även betala deras young drivers fee om man bokar via dem. Kikade på vad det skulle kosta att hyra en bil i Malmö om ett par veckor, och där ville de ha 929kr för en helg. Bokar man via SAS hemsida så betalar man endast 567kr för samma datum, och även en högre bilkategori. Så frågan är nu, visar SAS hemsida fel pris eller skiljer det sig verkligen så mycket i pris beroende på var man bokar?
 
Toppen