A
Aurora
Guest
Jag tycker dessa avgifter är onödiga. Hur bra man kör bil har ingenting med ålder att göra.
"Personlig mognad" hör man ofta, ungdomar kör som idioter, visst det finns ungdomar som kör som idioter men finns lika många 35+ som kör som idioter också. Somliga växer aldrig upp.
Her tar du fel. Det är inte fördommar (prejudice) som har ført til at unge førere har dyrere forsikringer og flere avgifter å betale i trafikken. De har en BEVISELIG (de facto) større sjans for å havne i alvorlige bilulykker.
http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Publikasjoner/VD+rapport/_attachment/212467?_ts=12f53de6ee8
"•Unge bilførere
•Eldre bilførere
•Motorsyklister
•Rusmisbrukere
•Innvandrere av ikke-vestlig opprinnelse
For alle gruppene viser tidligere forskning at de er overrepresentert i ulykkesstatistikken."
"Unge bilførere
Gruppen utgjøres av mannlige bilførere. Det er møte- og utforkjøringsulykker som dominerer ulykkesbildet for denne gruppen, og andelen utforkjøringsulykker i helgene er høy. Dette er ungdom i overgangsfaser. De møter store ut fordringer og endringer av betydning for fremtiden, og må vise at de mestrer for ikke å bli marginalisert. Bilkjøring er et middel til å sikre seg plass i en framtidig sosial samme nheng. Det kan skilles mellom ulike ungdomsmiljø og grupper, som ikke er gjensidig utelukkende:
•Helgekjørere – liker lek og ekstrematferd i trafik ken og benytter kjøretøyet som en sosialiseringsfaktor.
•De likegyldige – bryr seg ikke om normer, kjører ruspåvirket og uten førerkort, med ekstrem kjøreatferd og som ofte forbindes med kriminelle miljøer.
•De uerfarne – med atferd som er i grenselandetfor deres kompetanse som førere.
•Motororienterte ungdomssmiljø av ulike slag, hvor ekstrematferd kan utvikles.
•Psykisk syke og i emosjonell ubalanse. Blant flere omkomne i trafikken i denne gruppen har det vært en utløsende hendelse like før ulykken. Det er også ungdommer med psykisk sykdom som har utvikl et seg over tid."