Senaste nytt

Hur undviker man magsjuka i Indien?

Homer

Medlem
Även om Dukoral fungerar som det påstås så hjälper det ju inte mot andra bakterier: salmonella, dysenteri,
campylobacter (klassikern otrillräckligt uppvärmd kyckling) eller virus och parasiter

Imodium är ett varumärke, billigare köpa något annat som innehåller loperamide
Det är ju fö inget som botar utan lindrar bara symptomen.
 

Paby

Medlem
Det tål att upprepas att loperamid-baserade läkemedel (t.ex. Imodium) hindrar kroppen från att göra sig av med något som är dåligt för den. Om det kroppen försöker göra sig av med är ett aggressivt virus eller tuffa bakterier som salmonella eller campylobacter så kan uppstoppande mediciner gynna infektionen och göra att den växer till i kroppen. Min ex-svägerska gjorde misstaget att använda Imodium i flera dagar i Indonesien för att kunna hålla igång sitt utflyktsprogram trots svåra diaréer och effekten blev att det hon hade i kroppen växte till sig och satte sig på lederna. Det tog månader att bli bra i lederna efter att magen hade återhämtat sig.

Loperamid är bra om man absolut måste för att palla en flygresa men annars är det bättre att låta kroppen göra sig av med dåligheterna i mitt tycke.
 

AlexS

Medlem
Jobbar nu delvis inom biståndsbranchen vilket gør att jag reser till platser med mycket tvivelaktig hygien, tillbringade långa tider i / vid flyktinglæger runt om i Afrika och åt bara lokal mat utan att bli sjuk. Min erfarenhet ær att væsterlænningar tenderar att bli mer sjuka på fina hotell från a la carte och buffe, æn gatumat dær lokalbefolkningen æter.

Mina riktlinjer och test jag gør vid valet i "riskabla" lænder:

1. Æter bara dær lokalbefolkningen æter.
2. Alltid nylagad mat - alldrig buffe (!)
3. Kontroll av kock alt serveringspersonal - rena klæder - troligtvis rent køk (ja det ær ett antagande..)
4. Vid møjlighet - kontroll av restaurangen toalett - håller personalen toaletten ren hålls troligtvis æven køket rent (ja det ær ett antagande..)
5. Æter ofta bara resturangens "most popular dish" - sannoligheten att kocken klantar resturangen paradrætt mindre æn någon specialmat som ev. lagas till før turisternas behov...

Mycket annat klokt har redan næmts,

Ha så skoj!
 
Det mesta är väl sagt, men tänk på att kolla att förseglingen är obruten när du köper vatten. Och undvik råa grönsaker och frukt utan skal, om du inte är på hyfsade restauranger. Pengarna är rätt skitiga så det är bra med handsprit om man inte bara kör med kort (med allt det innebär).

Four Seasons i Mumbai är kanon, dock inte så centralt, San-Qi (restaurangen) är dyr men lite kul, och de har en ok takbar med mycket rörelse/folk.
 

Gweilo_2

Medlem
Stängd mun i duschen, handsprit, undvik bufféer, ingen is i whiskyn, varm vällagad mat som har omsättning (troligt att nötkött har låg omsättning i Indien tex). Själv är jag försiktig med flygmaten tillbaks från Indien, tex frukostomeletten tillagad i BOM. Peppar peppar, men hittills har jag klarat mig, annars säger många att en Indien resa på en vecka tar två veckor, en i Indien, en i sängen hemma....
 
M

Monkey_Class

Guest
Dukoral hjälper även mot "turistdiarre". Man har dock tagit bort det ur Fass då det inte är 100 vetenskapligt visat genom Fas studier utan det var något man noterade då det togs fram mot kolera men korsreaktiviteten finns.

Sprita men inte i tid och otid utan det räcker när du skall äta eller göra annat med händerna nära munnen. Själv kör jag med Virkon i en liten sprayflaska då EtOH baserade medel bara slår mot höljeförsedda bakterier. Sporbildare klarar sig.
Virkon tar både det och de flesta virus (picornavirus är undantag)
Virkon kan köpas lite här och var. Klorin funkar också men det luktar så illa vilket inte Virkon gör då det har en annan verkningsmekanism än klorins rena hypoklorit.
Glöm inte tallrik och bestik och glas.

Undvik kyckling oavsett om det är väl tillagat eller inte då det i regel inte är det som är grundorsaken utan det är att det blir infekterat efter tillagning. Normalfloran på fågel är annorlunda än andra djur t.ex lamm, ko/oxe osv MEN om de har samma verktyg till både fågel och "kött" så kvittar det. Det är bättre och försöka ta sådan som tas ur en tandoriugn och direkt till tallrik även om vissa toxiner inte blir denaturerade av den värme som ugnen har.
Stafylykocks A protein är ganska värmetåligt, dock så brukar man inte bli sjuk av det vid oralt intag utan det är mer om det hamnar i öppna så eller i blodomlopp direkt. Det finns fall rappoirterade där pyrogenerna har gett feber även vid per oralt.

Loperamid är bra om man är säker på att det bara är ränneskita och man måste röra sig utanför normala "toalettregioner" (funkar iofs ändå om man inte är pryd).

Det är aldrig fel att ändå ha med sig lite antibiotika mot salmonella och campylobakter plus amöbor. Salmonella brukar iofs "bara" ge rännskita och då kan man köra med stoppande om man inte har feber.

Is i alla former är no no då du aldrig kan vara säker på om det är taget från renat vatten eller inte och det är dumt att chansa. Jag brukar ha med mig min "kära" Överlevnadsbutiken - Katadyn Hiker Pro även på tjänsteresor då jag inte gillar enbart kemisk rening pga av smaken. Nu gäller det när jag rör mig i områden där man inte får complementary water på rummet :)

Rör inte den skit de ställer fram på borden som olika såser till papadums, chutneys eller torra kryddor då de åker fram och tillbaka och ibland in i kärlet igen.
Kör med rena rätter som kokt, stekt, grillat. Undvik allt som är färskt utan skall och ffa sådant som normalt måste sköljas. Rengör med Virkon på skalprodukter - ja - du kan äta/dricka virkon.
Är du riktigt "hardcore" så tag med burkmat hemmifrån om du vet med dig att du skall ut på landsbygden. Tonfisk i olja plus köpa öite kokt höghöjdsris från pakistan funkar som en helt OK måltid om än lite tråkigare alternativ till allt annat som är gott.
Men skall man prestera på plats så måste man vara jobbet tillhörande dvs man sköter ett möte i konferansrummet och inte via en uppkoppling från muggen på hotelllet.

Kör med youghurtprodukter och tabletter så blir det bra konkurens i tarmen mellan "patogener" och icke "patogener".

Resorb om du ändå råkar illa ut.

peppar peppar men de senaste åren har jag klarat mig bra men det beror på att jag är lite noga men ändå lite on the edge för man måste leva också (läs: njuuuta).
Skall jag ranka (baserat på yrkeserfarenheter och personliga så):

1) Tvätta händer plus Virkon händer/bestik/tallrik/glas innan man äter - 50% skydd.
2) Vad man äter - 30 %
3) Dukoral - 15%.
4) Övrigt - 5%.

Att hålla händer/bestik rena ger mer än vad man tror plus lite "sunt" förnuft.
 
M

Monkey_Class

Guest
Stängd mun i duschen, handsprit, undvik bufféer, ingen is i whiskyn, varm vällagad mat som har omsättning (troligt att nötkött har låg omsättning i Indien tex). Själv är jag försiktig med flygmaten tillbaks från Indien, tex frukostomeletten tillagad i BOM. Peppar peppar, men hittills har jag klarat mig, annars säger många att en Indien resa på en vecka tar två veckor, en i Indien, en i sängen hemma....

Det med flygplansmat gäller inte bara till/från Indien. Sedan jag slutade med att äta den sk "maten" i Monkey så har mina dagar med orolig mage minskat.
 
Bra tips @Monkey_Class spriten kommer flöda.. något vaccin är det frö sent för åker på Lördag så jag hoppas att mjölksyra tabletter samt andra hjälpmedel och sprit kommer göra att jag slipper ligga böjd över porslinsgudinnan el flygplanstoaletten ! huvva...
 

Nemo

Medlem
@Monkey_Class Bra tips om Desinfektion-Virkon-S har tidigare bara använt det till att desinficera ridutrustning men när det ändå står att det är ofarligt för människor, så varför inte?

Desinfektion Virkon S används i djurstallar, växthus, kläckerier, djurkliniker, potatislager, transportfordon vid stöveldesinfektion med mera. Används också vid luft och vattendesinfektion.

Virkon S är vattenlösligt och helt riskfritt för såväl djur som människor.

Effekt
Virkon S har effekt på alla 18 kända virusfamiljer som påverkar djur och människor. Virkon S verkar genom att tränga in i mikroorganismerna och förstöra arvsanlagen. Detta medför att mycket effektiv desinfektion erhålles.

Virkon S har effekt mot virus som förorsakar till exempel mul- och klövsjuka, rabies och dessutom mot bakterier och svampar såsom jäst och mögel. Virkon S har också effekt mot virus som angriper häst, till exempel herpesvirus, abortvirus, virusarterit, hästinfluensa och rhinovirus samt bakterier som förorsakar kvarka. Virkon S dödar också virus om förorsakar leukos hos nötkreatur.

- Effektiv även vid låg temperatur ( +4°C).
- Snabbverkande, 5-30 minuter.
- Doserings och bruksanvisning medföljer.

Virkon S finns i tre olika storlekar.
 
Toppen