Senaste nytt

Hur undviker jag att bli rånad av United?

Dr. Miles

Expert
Det där med POS är ett himla otyg! Känns som om det som oftast medför att priserna blir avsevärt högre - väldigt sällan tvärtom :(
OT.
Inte om POS men när Northwest Airlines (NW) fortfarande fanns kunde jag boka KLM flight ofta mycket billigare på Northwest:s webbsida än på KLM:s.
Det bisarra var att man kunde t o m boka KLM enkelbiljett billigt på Northwest:s webbsida av någon anledning.
 

eQGo

Medlem
Då jag nu inte fått biljett utfärdad på 48 timmar ringde jag United på nytt.
Hon kan inte se några problem och bad mig vänta 24 timmmar till..
Jag kan nu se att RMB-priset blivit justerad nedåt för att matcha USD-priset som jag betalade (dock fortfarande c:a 500RMB dyrare).
Börjar bli orolig att trixet inte fungerar. Vad kan jag göra? :eek:
 

RickardG

Medlem
Jag har varit i kontakt med Uniteds amerikanska kundservice genom 1-800 numret en gång och fick snabb och bra hjälp. Testa där.
 

eQGo

Medlem
Jag har varit i kontakt med Uniteds amerikanska kundservice genom 1-800 numret en gång och fick snabb och bra hjälp. Testa där.
Tack, jag ringde USA. De bekräftade att det är Point of Sale som är problemet. Jag köpte från USA och mitt kort kommer från Sverige....
Mannen jag talade med bad mig ringa igen efter kl 07.00 lokal tid då deras "Rates Department" har öppnat.
I USA kostar biljetten i SEK 10.215,90 i Kina kostar biljetten i SEK 12.228,27 och i Sverige kostar samma biljett i SEK 20.286.00

Jag har fått bekräftelse på bokning i USD på 1.172,20 i mail. Kan Rates Department tvinga mig att betala 20,000? :confused:
Vad tror ni kommer hända?
 

Dr. Miles

Expert
Tack, jag ringde USA. De bekräftade att det är Point of Sale som är problemet. Jag köpte från USA och mitt kort kommer från Sverige....
Mannen jag talade med bad mig ringa igen efter kl 07.00 lokal tid då deras "Rates Department" har öppnat.
I USA kostar biljetten i SEK 10.215,90 i Kina kostar biljetten i SEK 12.228,27 och i Sverige kostar samma biljett i SEK 20.286.00

Jag har fått bekräftelse på bokning i USD på 1.172,20 i mail. Kan Rates Department tvinga mig att betala 20,000? :confused:
Vad tror ni kommer hända?
När de har skickat dig ett bekräftelse e-mail med pris 1.172,20 USD, kan de inte tvinga dig att betala 20.286 SEK, men de kan kräva dig att betala rätt pris eller annullera biljetten.
 

RickardG

Medlem
Tack, jag ringde USA. De bekräftade att det är Point of Sale som är problemet. Jag köpte från USA och mitt kort kommer från Sverige....
Mannen jag talade med bad mig ringa igen efter kl 07.00 lokal tid då deras "Rates Department" har öppnat.
I USA kostar biljetten i SEK 10.215,90 i Kina kostar biljetten i SEK 12.228,27 och i Sverige kostar samma biljett i SEK 20.286.00

Jag har fått bekräftelse på bokning i USD på 1.172,20 i mail. Kan Rates Department tvinga mig att betala 20,000? :confused:
Vad tror ni kommer hända?
De kan inte tvinga dig att betala något du inte köpt. Du har köpt en biljett som kostar USD 1172,20 så något annat kan de inte debitera.

Berätta hur det går, för den här övningen gick bra för mig den 5 januari i år, betalade en biljett i USD med mitt svenska Amex och fick bekräftelsemail samma dag och biljettnummer och bokningsnummer. Det vore intressant att veta om de gjort några förändringar rent generellt eller om det handlar om något speciellt i just ditt fall.
 

eQGo

Medlem
De kan inte tvinga dig att betala något du inte köpt. Du har köpt en biljett som kostar USD 1172,20 så något annat kan de inte debitera.

Berätta hur det går, för den här övningen gick bra för mig den 5 januari i år, betalade en biljett i USD med mitt svenska Amex och fick bekräftelsemail samma dag och biljettnummer och bokningsnummer. Det vore intressant att veta om de gjort några förändringar rent generellt eller om det handlar om något speciellt i just ditt fall.
Har nu pratat med en mycket hjälpsam kvinna på United. Hon hjälpte mig att ordna betalning i SEK och medan vi pratade damp min iternery ner i mailboxen. Döm om min förvåning när beloppet sa 20,286 SEK (och bokningsklass H istället för K och L). :eek:

Hon svarade att det var helt fel och ska nu ha återbetalat beloppet till mitt Diners... Fick en ny iternery med 10,244 SEK vilket motsvarar det billiga USD-beloppet.. Kort och gott, det går fortfarande att göra som du RickardG, men det kräver att man ringer dem och ordnar. :D
Tack för all hjälp! Dr. Miles, det var helt rätt att ringa USA.
 
Toppen