Senaste nytt

Hur tar man sig lämpligast till och från flygplatsen (CDG) och centrala Paris?

Bernie

Medlem
Vi väntade på flygbussen tillsammans med kanske 50-60 andra i ca 90 minuter i ösregn när vi skulle till CDG senast. Hade vi inte köpt biljetter i förväg i automaten hade taxi efter tjugo min varit självklart. Det intressanta var att det kom bussar ca var 10de minut men de tog inte upp några passagerare utan sa mest att "det kommer en annan buss snart". När denna "andra buss" kom blev det såklart krig om platserna. Vi slogs dock med framgång och kom med bussen som passade på att åka lite extra bakgator och passera garaget för att det var dags att byta chafför innan vi åkte ut på motorvägen mot CDG.
Flyger ofta från T1 då jag främst flyger SAS. Då lämnar bussen först, och hämtar sist. Det är ganska smidigt. Byte av chaufför händer rätt ofta. Dock så är ofta smågatorna genvägar i högtrafiken upplever jag. För övrigt är bussen kass att ta fredag eftermiddag, men funkar bra när det inte är lika högt tryck i trafiken. Ut till flygplatsen på lördagar och söndagar går mkt snabbare.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tycker nog inte att problemet är så mycket att åka FRÅN CDG, det är betydligt mer utmanande att åka TILL CDG...
Kolla på denna karta så klarnar allt:
http://parisbytrain.com/wp-content/uploads/2008/09/cdg_map.pdf
:eek:
Helt fantastiskt rörigt!
Men prova att hitta biljett & tåg. Funkar det inte så ta taxi. Mitt hetaste tips.
+ ha extremt gott om tid när ni skall tillbaks till CDG igen oavsett tåg eller taxi.
Det kan ta rejält lång tid att ta sig mellan alla abcdef (om man ens är på rätt terminal)
+ glöm lounge (den är välgömd)
+ gå på toaletten innan ni går genom säkerhetskontrollen, finns inga efter nämligen (???)
+ bli inte förvånad över något..

Jag har för mig att man byggt om den satelit där SAS flyger ifrån så att toaletterna (och loungen) är efter säkerhetskontrollen. Helt otroligt faktiskt. Vet dock inte hur det är på de andra sateliterna.
 

AABack2ARN

Medlem
Vi väntade på flygbussen tillsammans med kanske 50-60 andra i ca 90 minuter i ösregn när vi skulle till CDG senast. Hade vi inte köpt biljetter i förväg i automaten hade taxi efter tjugo min varit självklart. Det intressanta var att det kom bussar ca var 10de minut men de tog inte upp några passagerare utan sa mest att "det kommer en annan buss snart". När denna "andra buss" kom blev det såklart krig om platserna. Vi slogs dock med framgång och kom med bussen som passade på att åka lite extra bakgator och passera garaget för att det var dags att byta chafför innan vi åkte ut på motorvägen mot CDG.

Jaha? Detta är väl en del av den franska charmen ;)

Skämt åsido tycker jag detta händer lite här och var - inklusive en Arlandabuss som var tvungen att stanna och tanka i Väsby. Jag hade gott om tid men det var några som vart mycket stressade.
 

Toby

Medlem
Landar alltid med SAS så det blir CDGval (gratis) från terminal 1 till Gare TGV och sen tar jag RER.
Kolla noga så att ni tar snabbtåget, annars brukar det vara jävligt mkt folk vissa tider. hehe
Mycket packning ? Kör taxi.
 
Toppen