Senaste nytt

Hur tar man sig lämpligast till och från flygplatsen (CDG) och centrala Paris?

AABack2ARN

Medlem
Det brukar inte vara något problem med att få biljetterna att tala engelska tycker jag.

Jag kan hålla med om att RER inte är fantastiskt men vartannat (?) tåg är faktiskt direkttåg mellan Gare Du Nord och CDG och de tågen är betydligt lugnare. Har man tur får man ett nytt tåg som är lite trevligare än de gamla slitna tågen. De som stannar på varenda station tycker jag kan ha en otrevlig stämning över sig i rusningen.

Är man dock 4 personer med baggage är det troligen inte värt att betala 10€ per person för nöjet att åka RER.
 

MegaFlyer

Medlem
Halloj,

Efter att både ha bott och arbetat i Paris så har resorna till och från både CDG och Orly blivit många. Det beror det helt på vilken tid på dagen ni åker. Trafiken i Paris kan vara stökig...

Det smidigaste tidigt på morgonen fram till ca 07.30 eller sent på kvällen, efter ca 20.30, är helt klart taxi, det kan funka mitt på dagen också. Annars finns det en Air France buss som går till flera stationer i centrum, den är smidig om man har baggage och har slutdestination nära en hållplats. Den går också mellan CDG och Orly och är ett bra alternativ. Tidigare fick guld och platinum FB åka gratis, vet inte hur det är nu.

Annars skulle jag slå ett slag för RER. Här finns det en express RER som går från Gare de Nord direkt till CDG. Akta för att ta mjölktåget som stannar på varje station fram till flygplatsen och tar därför längre tid. Kan vara stökigt när det är mycket folk. Ett tips är att köpa biljett på en mindre station, då det brukar vara galna köer till biljettautomater och luckor både på CDG och Gare du Nord.

Om det är första ggn ni är i Paris och inte har riktigt koll på vart ni ska så är till slut taxi kanske det lättaste. Men jag har missat flyg både pga av trafik, sittandes i taxi. När växellådan rasade på en av Air France bussarna, kom det inom några minuter en ersättningsbuss som vi fick åka vidare med. En svettig upplevelse, men jag hann flighten.

Annars så bokade jag en biljett till Nice via CDG och hyrbil i Nice till slutmålet Toulon. Hellre två timmar i hyrbil i södra Frankrike, än ett flygplatsbyte från CDG till Orly och direktflight till Toulon. Ingen stress, trafik, släpa baggage och två timmar i loungen.

Lycka till!
 

Pho

Medlem
Vi försökte lista ut hur de fungerade men det fanns inget uppenbart sätt att få engelska och det gick inte att få någon hjälp heller. Så min erfarenhet är att det inte räcker med engelska.

Jag har aldrig haft några problem med att handla biljetter till RER i automaterna (eller möjligen för många år sedan innan det var chip på svenska kreditkort).
Tycker att RER fungerar riktigt bra och smidigt om destinationen ligger längs linjen. Taxi har jag både goda och dåliga erfarenheter utav...
 

lowflyer

Medlem
Jag tycker nog inte att problemet är så mycket att åka FRÅN CDG, det är betydligt mer utmanande att åka TILL CDG...
Kolla på denna karta så klarnar allt:
http://parisbytrain.com/wp-content/uploads/2008/09/cdg_map.pdf
:eek:
Helt fantastiskt rörigt!
Men prova att hitta biljett & tåg. Funkar det inte så ta taxi. Mitt hetaste tips.
+ ha extremt gott om tid när ni skall tillbaks till CDG igen oavsett tåg eller taxi.
Det kan ta rejält lång tid att ta sig mellan alla abcdef (om man ens är på rätt terminal)
+ glöm lounge (den är välgömd)
+ gå på toaletten innan ni går genom säkerhetskontrollen, finns inga efter nämligen (???)
+ bli inte förvånad över något..
 

rvarttinen

Medlem
Brukar åka med flygbussen till Opéra. Det är RATP (motsv. som SL i Stockholm) som kör den mellan samtliga terminaler och just Operan. Där, om du inte har hotellet i närheten, så kan man lätt ta en taxi vidare, och det blir betydligt billigare än ta taxin från flygplatsen. Biljett går att köpa dels i automater (på engelska!) eller direkt när du kliver in på bussen.
Kuriosa: det första man ser när bussen lämnar flygplatsen är IKEA (!).

Har inte provat tågen ännu.
 

mmatsie

Medlem
Vi väntade på flygbussen tillsammans med kanske 50-60 andra i ca 90 minuter i ösregn när vi skulle till CDG senast. Hade vi inte köpt biljetter i förväg i automaten hade taxi efter tjugo min varit självklart. Det intressanta var att det kom bussar ca var 10de minut men de tog inte upp några passagerare utan sa mest att "det kommer en annan buss snart". När denna "andra buss" kom blev det såklart krig om platserna. Vi slogs dock med framgång och kom med bussen som passade på att åka lite extra bakgator och passera garaget för att det var dags att byta chafför innan vi åkte ut på motorvägen mot CDG.
 

KalleSus

Medlem
Är man fyra som tänker dela en taxi kan det bli problem. I en normal, fransk taxibil är framsätet inte avsett för passagerare, utan en del av chaufförens arbetsplats.
Däremot finns i Frankrike, som i Sverige, storbilar att tillgå, men dessa måste troligen förbeställas.
 

lowflyer

Medlem
Treminal 1??

Flyger själv från 2F och där finns det jyssta toaletter både före och efter säkerhetskontrollen. I loungen lika så ...

hmm.. Det var ju några år sedan man åkte till CDG. Det kan ju ha ändrats såklart!
På den tiden var det säkerhetskontroll helt ute vid respektive gate. Toaletter gick att komma åt när man landade men dom gick inte att komma åt efter att man väl varit igenom säkerhetskontrollen.
Men oavsett! Bra om dom fixat det i alla fall!
 
Toppen