Senaste nytt

Hur spenderar jag 1.3 miljoner Amex Rewards-poäng?

Jag blev glad över att hitta den här tråden då jag tänkte säga upp mitt Amex Platinum snart och därför behöver sätta sprätt på (eller åtminstone överföra) ca 750k poäng före dess. Tyvärr så är jag inte riktigt med på vad slutsatsen är. Vad ger bäst valuta just nu?

Flygresor verkar lite bökigt, särskilt om man har barn och sällan är särskilt flexibel vad gäller datumen. Vi har en liten familjetradition att åka en långweekend till Stockholm varje sommar och bo på Scandic Hasselbacken och göra standardfamiljegrejerna (Skansen, Gröna Lund, etc) så jag tittade på överföringen dit. Det hotellet kostar 300k poäng per natt, vilket känns som löjligt mycket med tanke på alla kampanjer Scandic kör hela tiden. Ett rum där på sommaren går att få för under tusingen. Förra året bodde vi i ett enormt "Family Superior"-rum där för ca 1200 kr / natt. Annars är jag lite sugen på att ta med hela familjen till någon lyxig resort nånstans, men då lär inte 750k poäng räcka till en enda natt.

Just nu lutar jag faktiskt åt att bara beställa ut random prylar från deras poängshop, fastän det är ganska dåligt värde på det. Porsche-brödrost typ. Någon som känner till nån kampanj just nu som är en bättre idé?
 

Dr. Miles

Expert
Jag blev glad över att hitta den här tråden då jag tänkte säga upp mitt Amex Platinum snart och därför behöver sätta sprätt på (eller åtminstone överföra) ca 750k poäng före dess. Tyvärr så är jag inte riktigt med på vad slutsatsen är. Vad ger bäst valuta just nu?

Flygresor verkar lite bökigt, särskilt om man har barn och sällan är särskilt flexibel vad gäller datumen. Vi har en liten familjetradition att åka en långweekend till Stockholm varje sommar och bo på Scandic Hasselbacken och göra standardfamiljegrejerna (Skansen, Gröna Lund, etc) så jag tittade på överföringen dit. Det hotellet kostar 300k poäng per natt, vilket känns som löjligt mycket med tanke på alla kampanjer Scandic kör hela tiden. Ett rum där på sommaren går att få för under tusingen. Förra året bodde vi i ett enormt "Family Superior"-rum där för ca 1200 kr / natt. Annars är jag lite sugen på att ta med hela familjen till någon lyxig resort nånstans, men då lär inte 750k poäng räcka till en enda natt.

Just nu lutar jag faktiskt åt att bara beställa ut random prylar från deras poängshop, fastän det är ganska dåligt värde på det. Porsche-brödrost typ. Någon som känner till nån kampanj just nu som är en bättre idé?

Om du växlar dina 750.000 Amex MR poäng till SAS EuroBonus poäng före 2013-FEB-15, kan du få 75.000 EB poäng.

Du kan bo på Scandic Hotels i stadsområde för 20.000 EB poäng per natt, vilket räcker till i alla fall tre nätter + 15.000 EB poäng kvar.

Med 75.000 EB poäng kan du också boka någon bonusresa inom Europa för hela familjen vid SAS EuroBonus Point Bargains.

Personligen skulle jag växla mot British Airways Executive Club avios. Det skulle bli ca 68.000 avios.
Även om du inte kan åka med familjen kan man t ex flyga mellan Hong Kong och Tokyo t/r i Cathay Pacific First class för 60.000 avios. Det ger nog mest valuta för poängen.
 
Tack för svaret! Får klura på det. Jag kan inte komma över känslan att det är ett slöseri att konvertera MR till EB - hade jag kört på Amex EuroBonus från början hade jag haft dubbelt så många EB och en 2-4-1 istället. Nåja, lätt att vara efterklok...
 

Najk

Medlem
Tack för svaret! Får klura på det. Jag kan inte komma över känslan att det är ett slöseri att konvertera MR till EB - hade jag kört på Amex EuroBonus från början hade jag haft dubbelt så många EB och en 2-4-1 istället. Nåja, lätt att vara efterklok...

Jag var i liknande situation och förde över till EB. Tänk vilken bra start på EB kontot med 75k EB poäng, sedan handlar du för 150k nästa går så har du över 100k EB och en 2-4-1. !20k poäng inkl 2-4-1 är GOT-NYC i Ekonomi för 2 vuxna och 2 barn, blir roligare än Hasselbacken :)
 
Jag var i liknande situation och förde över till EB. Tänk vilken bra start på EB kontot med 75k EB poäng, sedan handlar du för 150k nästa går så har du över 100k EB och en 2-4-1. !20k poäng inkl 2-4-1 är GOT-NYC i Ekonomi för 2 vuxna och 2 barn, blir roligare än Hasselbacken :)

Jo, en USA-resa har vi ju tänkt oss med hela familjen, men först när barnen är lite större och kan uppskatta det bättre (de är 2 år respektive -0,5 år just nu). Och det dumma är att poängen håller ju inte fullt så länge. Ett annat problem med den planen är att jag skulle behöva skaffa mig ett EB Amex eller EB MC istället, och min plan just nu är att skaffa ett Eurocard Platinum eller Handelsbanken Platinum.

Vi tittade lite på att ta en resa till Nice (ett favoritresmål som vi ofta åker till) nu under våren men då räcker 75k poäng inte ens för oss vuxna, och om man måste delbetala med pengar får man inte heller så bra valuta på poängen, va?
 

Gnugnaf

Medlem
Hej,
Har i princip samma problem. Har 2 983 743 MR och lite över 160 000 EBB samt en voucher för 2-1 via SAS Amex.
Finns det några säkra "do's and dont's" som jag skall tänka på?
Åker varje år ARN-PBI och vill så småningom dra med mig familjen till Vegas eller Hawaii. Så tips mottages tacksamt.
 

Ubbe

Medlem
Hej,
Har i princip samma problem. Har 2 983 743 MR och lite över 160 000 EBB samt en voucher för 2-1 via SAS Amex.
Finns det några säkra "do's and dont's" som jag skall tänka på?
Åker varje år ARN-PBI och vill så småningom dra med mig familjen till Vegas eller Hawaii. Så tips mottages tacksamt.

Första tipset är väl att gå över till Eurobonus Amex och droppa alla andra varianter på Amex... Konvertera dina MR (vilket du borde gjort före 15/2 2013) och satsa sen på en härlig resa med familjen.
 

Gnugnaf

Medlem
Jag såg det nu, MEN är inne på AMEX och tydligen så är det fortfarande den gamla konverteringsgraden som gäller. 10-1.

Viktigt meddelande! – läs och förstå informationen nedan:
Minsta antal poäng du kan överföra är 1 000 poäng
Maximum av 9 999 500 poäng
Intervaller av 500 poäng
10 Membership Rewards poäng = 1 SAS poäng

Eller har jag missat något här?
 
Toppen