Senaste nytt

Hur snabbt kan dagens trafikflygplan flyga?

Jonas C

Medlem
Nåja. Flygplan kan ju faktiskt flyga på rygg också, så det där är en väldigt förenklad bild.

Jo visst det var en förenklad bild. Talar vi om överljudsflygplan ex stridsflyg så har dessa en väldigt symetrisk vingprofil där lyftkraftsfördelningen på ovan och undersida är jämn. Däremot så genereras lyftkraft olika i över och underljudsfart. Blir nog lite väl komplext att gå igenom överljudsaerodynamik också ;)

Värt att notera gällande Mach talen så varierar ljudets hastighet beroende på temperatur och tryck. Vid havsytan motsvarar det 1224km/h. Vid 10 000 meters höjd, -50 grader C blir det lägre. Kan inte den exakta siffran i huvudet, men någonstans runt 1000km/h skulle jag tippa på.
 

agehall

Medlem
Vill inte gå in på fler detaljer då jag anser att det inte hör till någon relevant diskussion här på BC.se

Nog för att det är en hel del fysik, men personligen är jag rätt nyfiken på varför det blir sådana förändringar i aerodynamiken när man går över Mach 1. Jag skulle gärna få mig en förklaring på varför det verkar finnas en brytpunkt. Finns säkert någon enkel och uppenbar detalj som jag inte tänkt på och som förklarar det hela.
 

lnixon

Medlem
Jo visst det var en förenklad bild. Talar vi om överljudsflygplan ex stridsflyg så har dessa en väldigt symetrisk vingprofil där lyftkraftsfördelningen på ovan och undersida är jämn. Däremot så genereras lyftkraft olika i över och underljudsfart.

Och man kan ju ha en planka som vinge om man har tillräckligt mycket dragkraft.

Jag brukar använda just det här med "varför kan flygplan flyga" som ett exempel på ett komplext problem som det faktiskt inte finns någon hyggligt korrekt enkel intuitiv förklaring på.
 

lnixon

Medlem
Nog för att det är en hel del fysik, men personligen är jag rätt nyfiken på varför det blir sådana förändringar i aerodynamiken när man går över Mach 1. Jag skulle gärna få mig en förklaring på varför det verkar finnas en brytpunkt.

Det är ont om bra, intuitiva förklaringar, som sagt. :)

Men man kan kanske tänka så här; när ett flygplan rör sig genom luften ger det upphov till tryckvågor i luften runtomkring - luften måste ju flytta sig ur vägen för flygplanet. Men när planet når Mach 1 rör det sig fortare än tryckvågorna kan fortplanta sig. Om man funderar ur det perspektivet en stund så börjar man åtminstone förstå att luften måste börja röra sig väldigt annorlunda vid Mach 1.
 

agehall

Medlem
Ah, självklart - det har egentligen inget med hastigheten som sådant att göra utan är just hastigheten genom luft. Jag vet inte om det är intuitivt, men jag inser vad jag har missat, så för min del räcker den förklaringen.
 
Toppen