Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Dr. Miles

Expert
Favorit i repris: prioriterat bagage ut först på bandet ...

Nu är gåtan löst! Jag undrade hela tiden varför jag får mitt bagage "nästan" alltid senare än andra bagage utan Priority tag.

Lastkillarna på Arlanda lägger bagaget med Priority tag först på bandet när de lastar till flyget. Men inte när de tar ut... :eek:
 
Last edited:
Ge EBS tillgång till loungen i form av inträdesbiljett eller liknande. När man når EBS så får man 5-6 loungebesök för att komma in och se vad som väntar när man är EBG. Det skall motivera en till att flyga mer och nå EBG snabbare.
Vad sägs om softlanding när man inte kvalar till EBG andra året i rad så landar man vid EBS sålänge man har gjort minst 1 resa på SK metall?
 

agehall

Medlem
Soft landing vore soft. Det är ju egentligen bara dumt att inte ha det. Det uppmuntrar ju folk som kanske varit föräldralediga eller liknande under en längre tid att byta program när de återgår till jobbet.
 

MrB

Medlem
Jag håller med om att soft landing, eller snarare en variant på det, hade varit vettig för att stärka långtidslojaliteten. EB är idag helt fokuserat på korttidslojalitet, vilket sannolikt inte gynnar SAS. Som agehall är inne på finns det en risk att kunderna byter program om de inser att de kommer att förlora sin status - det är ju bara att statusmatcha in i ett annat program precis innan man förlorar sin status. Det passar inte alla att göra så, men det förekommer säkerligen (personligen skulle jag inte dra mig för det om jag hade kommit i den situationen).

För en tid sedan deltog jag i en enkät som SAS skickade ut, och just detta var faktiskt en sak de tog upp. Om jag inte missminner skulle man ta ställning till införandet av ett "friår", dvs möjligheten att behålla sin status även om man missar kvalificeringsgränsen ett år (föräldraledighet, sjukdom, lågkonjunkturseffekter, mellan jobb, osv). Vad jag inte riktigt minns är om friåret var kopplat till hur länge man haft sin status, vilket det rimligtvis borde vara.

Ett alternativt sätt hade varit att - utöver de årliga gränser som finns uppsatta idag - även titta på intjäningen under en längre tidsperiod för att hålla greppet om de långtidslojala kunderna. Rent konkret skulle det kunna innebära att man får/behåller EBG (använder EBG som exempel) om man tjänar 70k poäng på ett år, eller om man tjänat 70k i genomsnitt under tex de senaste tre eller fem åren. För att belöna de riktigt trogna kunderna skulle man till och med kunna sätta medelvärdesgränsen något lägre än den vanliga årliga kvalificeringsgränsen - de är ju trots allt de riktiga guldkunderna. Andemeningen i detta får bli mitt förslag till förbättring...
 

sungtae

Medlem
Något som jag uppskattar, eftersom jag ofta ska vidare till Luleå, är att SAS tar hand om tullningen av incheckat bagage på Arlanda. Det gör att man kan boka tighta anslutningar, speciellt eftersom man känner ARN utan och innan.

Det skulle ju naturligtvis vara ännu bättre om det omfattade alla Starbolagen på Arlanda, men det är väl kanske en konkurrensfördel för SAS även mot bolag inom alliansen.

En helt annan sak, om man är stolt över sin businessprodukt: Ställ ut ett par säten för folk att prova på CPH, ARN och OSL. - Det här är vad ni kan förvänta sig om man köper en C-biljett. Om produkten är tillräckligt bra så kanske man kan locka mer folk att köpa, uppgradera till C. Kan ju vara mer aktuellt om SAS ska uppgradera Business inom en snar framtid.
 

mry

Medlem
Något som jag uppskattar, eftersom jag ofta ska vidare till Luleå, är att SAS tar hand om tullningen av incheckat bagage på Arlanda. Det gör att man kan boka tighta anslutningar, speciellt eftersom man känner ARN utan och innan.

Det skulle ju naturligtvis vara ännu bättre om det omfattade alla Starbolagen på Arlanda, men det är väl kanske en konkurrensfördel för SAS även mot bolag inom alliansen.

Det gäller ju att flyga till Arlanda med SAS metall när man planerar sitt resande så man slipper hämta ut det. Man får försöka åka via CPH om man flyger med andra *A bolag när man ska hem till LLA helt enkelt :)
 

sungtae

Medlem
Det gäller ju att flyga till Arlanda med SAS metall när man planerar sitt resande så man slipper hämta ut det. Man får försöka åka via CPH om man flyger med andra *A bolag när man ska hem till LLA helt enkelt :)

Faktum är att jag mer än en gång har sett till att sista benet till ARN är med SAS metall för att kunna gå direkt till inrikes, dock inte så mkt CPH. Har lärt mig vissa flygnummer utantill att sikta in sig på tex

SK904 EWR-ARN så hinner man med 8:15 planet.
SK2636 FRA-ARN lunchflyget från Frankfurt så hinner man med 15:15 planet.
SK674 FRA-ARN sista kvällsflyget så hinner man med nattfakiren vid 22:40.
 
Ja, SAS.... tragiskt att se slutet på en epok! HUR kan man använda HÖGA tax free priser på intercont bara för att man har en levernatör som kostar STORA pengar??? Qatar på Doha har ca 60% LÄGRE PRISER! SKÄRP er SAS, ni kan inte lura kunderna längre. Har ni inte lärt er??? Och "trevliga" flygvärdinnor som ler när man påpekar detta gör ju en bara mer förbannad! SAS, SUCH ASS SCANDAL! Flyger inte SAS längre, lurad i historien, inte längre! Har mer, men det räcker! Ha en trevlig kväll, ledsen att jag inte kan delta. är i Asien (och flög INTE med SAS!).... ;)
 

agehall

Medlem
Välkommen till BC.se Silverwing.

Om allt du har att klaga på hos SAS är höga taxfree priser, så undrar jag vilka prioriteringar du har. Det är bland de mest obefintliga problem jag kan tänka mig.
 
Toppen